Full version: Chilisort: Elisabeth
mb28
Hej!

Jag har odlat en chilisort som heter Elisabeth - är det någon som vet det latinska namnet? confused.gif

Enligt beskrivningen när jag fick fröerna ska den vara stark - stämmer det?

Mvh,
Malin
Nauti
Hittar ingenting om sorten. Men släktet heter Capsicum i alla fall, sedan gissar jag på att arten är annuum, eftersom nästan varje chilisort jag sett har varit av den arten tongue.gif
mb28
Tack Nauti!

Min sambo köpte fröerna på tradera och han har rätt stor koll på olika chilisorter men just denna vet han inget om. Och det är baske mig inte lätt att hitta info om man ej vet latinska namnet!

thanks.gif
Nauti
Den skiljer sig nog inte nämnvärt mot andra chilisorter. Behandla den bara som du gör med de andra chilisarna. Eller är det annan information som styrka och sådant du menar? Det är väl bara att vänta och se i sådana fall tongue.gif
Platinum
Just denna har jag inte stött på namnet på, kan ju vara så att denna saluförs under det namnet av en speciell firma.

Det mest troliga är att er chilisort tillhör den första av dessa fem:
Capsicum annuum
Capsicum baccatum
Capsicum chinense
Capsicum frutescens
Capsicum pubescens
mb28
Ok jag får vänta och se! Den växer så den knakar i alla fall - många frukter redan!
Tack för svaren!
noora
Kan du lägga upp ett foto på blommorna? Det kan gå att säga vilken art det är utifrån hur blommorna ser ut smile.gif
mb28
Ja det ska jag försöka fixa. Det har jag inte ens tänkt på! duh.gif
mb28
Här kommer lite bilder - hoppas jag!

[attachment=36216:DSC00657.JPG]

Och en till!

[attachment=36217:DSC00658.JPG]

[attachment=36218:DSC00659.JPG]

Tyvärr blommar de inte nu, men frukterna kan man ju tydligt se.

Vad säger ni? Vad kan det vara som prunkar i mitt fönster? smile.gif
Iren
Puttar upp denna tråd, då jag själv har satt Elisabeth i år och vill gärna veta lite mer om den. Den verkar kompakt och buskig i växtsättet och har massor av blomknoppar redan som bara 15 cm planta.

Någon som vet lite mer... Tack på förhand:-)
tommot123
Är en Annum som blir en liten kompakt buske med gula små frukter. Kan bli ganska stark. Kan nog ha sålt såna eller bytt?
elisabeth01.jpg

Iren
Ja men det var ju likt! Det kan det nog vara, tror jag fick den vid byte.... Tack för snabbt svar:-)!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon