Full version: Kaffesump
diva&hero
Hejsan!
Min sambos farmor sparar kaffesumpen och lägger ut det i rabatterna.
Mina frågor är:
Är det några växter som INTE ska ha det?
Är det några som det passar extra bra för?
Vad exakt är just kaffesump bra för?
Vilken mängd myllar man ner?
Tacksam för svar.
Elisabeth P
Jag är bara en enkel amatör och nybörjare. Men jag har hört att det håller sniglar borta och även blir som gödning för växterna.
Vad som behöver det extra väl eller om någon växt inte mår bra av det vet jag tyvärr inte.
Förra året provade jag detta - resultatet blev i alla fall fina växter och inga som dog. Sniglar har jag inte haft innan heller och tänkte väl lite att kanske funkar det i förebyggande syfte och fortfarande har jag snigelfritt. Jag häller även överblivet kaffe i vattenkannan. Vet ej om det är en myt men jag tror på det.
MariaS
Kaffesumpen ger kväve och mylla. Dock är verkan mindre än mängden.

KAffesumpen kan också hålla rådjur och sork borta, pga av den sura stanken sumpen medför...
LindaA
Jag använde kaffesump till de stackars små förkrympta rabattrosorna som fanns här när vi flyttade in. De blev jättefina av sumpen tycker jag.

Nu har vi visserligen tagit bort de flesta av dem rosorna eftersom den rabatten försvunnit men jag håller på att samla sump för att ha till klätterrosorna i år.
Pia L
Varför just sump? Kan det inte gå lika bra att strö kaffepulvret på jorden och vattna på?
Elisabeth P
CITAT (Pia L @ 03-06-2009, 12:52) *
Varför just sump? Kan det inte gå lika bra att strö kaffepulvret på jorden och vattna på?


Kanske onödigt dyrt. confused.gif
Calle Zon1
Kaffesump är också surgörande så jag antar att om man använder stora mängder ska man hålla sig till växter som gillar lite surare jord.
4:an
Jag öste ut all vinterns kaffesump, både hemifrån och fick dem på jobbet att samla i en hink.... bara det! sweatingbullets.gif Detta var i fjol...det blev ganska rejäla mängder kan jag berätta och sedan doftade trädgården surt kaffe varje gång det regnat och solen kom fram.... om det gjorde nytta...vet inte eftersom jag inte vet hur det varit om jag inte gjort det... confused.gif
diva&hero
CITAT (MariaS @ 03-06-2009, 12:20) *
Kaffesumpen ger kväve och mylla. Dock är verkan mindre än mängden.

KAffesumpen kan också hålla rådjur och sork borta, pga av den sura stanken sumpen medför...



Vadå, luktar det mycket?? Isf kanske man inte ska ha det i rabatterna nedanför altanen?

Och tack för svaren!
MariaS
CITAT (diva&hero @ 03-06-2009, 21:40) *
Vadå, luktar det mycket?? Isf kanske man inte ska ha det i rabatterna nedanför altanen?

Och tack för svaren!

JA det luktar inget vidare gott kan jag tala om... Det luktar även om man myllar ner det. Men nytta gör den.

Själv slår jag sumpen på komposten istället, där gör det inget om den luktar och nyttan kan jag ta hand om när den passerat luktstadiet.
LindaA
CITAT (MariaS @ 03-06-2009, 22:25) *
JA det luktar inget vidare gott kan jag tala om... Det luktar även om man myllar ner det. Men nytta gör den.

Själv slår jag sumpen på komposten istället, där gör det inget om den luktar och nyttan kan jag ta hand om när den passerat luktstadiet.


Jag har aldrig märkt att det luktar, kanske har jag inte använt samma mängder?
Vi slänger det mesta av sumpen i komposten men tog en del till rosorna
Pia L
Finns det några blommor som INTE är lämpade att mylla ner kaffesump till?
blomkronan
Ett år hällde jag kaffe på pelagonerna, när vi fikat blev det en skvätt kvar ibland, det året hade jag enormt stora pelargonier. på en som jag satt i en liten ampel fick jag 21 blommor samtidigt som jag tyckte höll mycket längre dessutom. Så Pelagonerna vill ha kaffe smile.gif
MariaS
CITAT (Pia L @ 04-06-2009, 07:59) *
Finns det några blommor som INTE är lämpade att mylla ner kaffesump till?

Nej.
pimpim2
Den 20:e april tipsar Maj-Lis om kaffesump till hallon.
Om ni inte sett att hennes tips finns på Upplandsradions sida, så varsågoda!
http://www.sr.se/cgi-bin/uppland/program/i...?programid=3438
Crazy4Flowers
Men då ska mina Pelisar få kaffe, 1:a året jag har såna, har undvikigt dom tidigare, i år ska jag ha ett gäng från Odla i mina amplar köpte även vanliga o ha på bordet, bla myggpelarongen cool.gif
tomba
äähhh! nu blev jag kaffesugen fast jag nyss druckit thanks.gif thanks.gif yahoo.gif kommer bli svårt att sova inatt....men man ska inte sova bort sin ungdom rotfl.gif
Ywonne
CITAT (blomkronan @ 04-06-2009, 08:12) *
Ett år hällde jag kaffe på pelagonerna, när vi fikat blev det en skvätt kvar ibland, det året hade jag enormt stora pelargonier. på en som jag satt i en liten ampel fick jag 21 blommor samtidigt som jag tyckte höll mycket längre dessutom. Så Pelagonerna vill ha kaffe smile.gif



gillar de kaffe med mjölk tro...för det är vad jag dricker, och jag har alltid en kall slatt kvar i koppen giggle.gif
Källtorpet L&T
CITAT (Ywonne @ 05-06-2009, 12:22) *
gillar de kaffe med mjölk tro...för det är vad jag dricker, och jag har alltid en kall slatt kvar i koppen giggle.gif

har dom behov av kalcium så är det väl bra, blir ju en extrakick..
Glenn
Mamma brukar ta kaffesumpen och blanda ut med vatten för att sen vattna pelargonerna och dom växer som ogräs och blommar massor. Dom står i sol från eftermiddagarna tills solen går ner och jag har aldrig märkt att det luktar något från kaffesumpen heller.
diva&hero
Har en liten hink där sumpen hamnar sen ett par dagar tillbaks, ska mylla ner det i morrn. Ska bli spännande att se om jag märker nån skillnad efter ett tag.
Kul att få så många svar som jag verkligen har nytta av, TACK! Mamma sa att vi skulle fråga nån på Plantagen typ, men där sa jag stopp! Vi kollar på Odla först, och det lönar ju sig när man får svar från olika håll. tummenupp.gif
Wilmer
Jag brukade också skvätta kaffesumpen i rabatterna, men det luktar, håller jag med om. Nu åker den i komposten så jag slipper stanken.
diva&hero
pimpim2: a0a.gif Jag försökte putta undan det där jädra krypet!
MariaS
CITAT (diva&hero @ 10-06-2009, 21:24) *
pimpim2: a0a.gif Jag försökte putta undan det där jädra krypet!

Det finns det fler som försökt med whistling.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon