Full version: Kaffesump
diva&hero
Hejsan!
Min sambos farmor sparar kaffesumpen och lägger ut det i rabatterna.
Mina frågor är:
Är det några växter som INTE ska ha det?
Är det några som det passar extra bra för?
Vad exakt är just kaffesump bra för?
Vilken mängd myllar man ner?
Tacksam för svar.
Elisabeth P
Jag är bara en enkel amatör och nybörjare. Men jag har hört att det håller sniglar borta och även blir som gödning för växterna.
Vad som behöver det extra väl eller om någon växt inte mår bra av det vet jag tyvärr inte.
Förra året provade jag detta - resultatet blev i alla fall fina växter och inga som dog. Sniglar har jag inte haft innan heller och tänkte väl lite att kanske funkar det i förebyggande syfte och fortfarande har jag snigelfritt. Jag häller även överblivet kaffe i vattenkannan. Vet ej om det är en myt men jag tror på det.
MariaS
Kaffesumpen ger kväve och mylla. Dock är verkan mindre än mängden.

KAffesumpen kan också hålla rådjur och sork borta, pga av den sura stanken sumpen medför...
LindaA
Jag använde kaffesump till de stackars små förkrympta rabattrosorna som fanns här när vi flyttade in. De blev jättefina av sumpen tycker jag.

Nu har vi visserligen tagit bort de flesta av dem rosorna eftersom den rabatten försvunnit men jag håller på att samla sump för att ha till klätterrosorna i år.
Pia L
Varför just sump? Kan det inte gå lika bra att strö kaffepulvret på jorden och vattna på?
Elisabeth P
CITAT (Pia L @ 03-06-2009, 12:52) *
Varför just sump? Kan det inte gå lika bra att strö kaffepulvret på jorden och vattna på?


Kanske onödigt dyrt. confused.gif
Calle Zon1
Kaffesump är också surgörande så jag antar att om man använder stora mängder ska man hålla sig till växter som gillar lite surare jord.
4:an