Knytt
Vi har turen att ha mängder av aklejor. Jag vet att de gärna korsar sig och det kan bli lite vad som helst - men eftersom vi inte har många sorter och många enhetliga så tänkte jag att vissa säkert är sorter - och det är sortnamnen jag önskar få reda på smile.gif

A Den här rosalila har vi mängder av. De är enhetliga.





B De här blå har vi också många av, även lite varianter av samma.

De flesta ser ut så här:


Men vissa saknar den vita kanten


C Sen har vi några mörkt violetta, nästan svarta. Jag gissar att det är Black Barlow?





D Och så sist den här gulrosa skönheten




Jag hoppas någon vet namnen, det är säkert vanliga sorter smile.gif
CillaM
Knytt, var du med påträffen hos Peter Korn förra året? Då hade jag med mängder av aklejafröer i en salig blandning...
kasam
Vackra aklejor! De är absoluta favoriter hos mig!!! wub.gif

Du kan kolla på nätet, ex vis aklejor - olika sorter och akleja - bildsida så kanske du hittar en del svar.
Ciczi
tror att den lila med vita kanter heter William Guiness men är inte säker.

//Ciczi
Knytt
CillaM: Neej jag var inte där - så spännande med massa sorter.

Kasam: Så bra första länken var, det verkar ju då som att mina rosa och ev de blå är gammeldagsa aklejor. Det stämmer väl med läget eftersom de står i en rosenrabatt som verkar vara anlagd för iaf 50 år sedan. Tack!

Ciczi: Jaa kanske, men jag trodde de var mer svarta? Men finns de kanske i olika färger?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon