Inte vet jag om jag är enfaldig men nog trodde jag att alla som drabbas av ett större teleavbrott
får ersättning från respektive bolag vid ett större fel som varar en längre tid
Vi har varit utan telefon och internet (en del även TV) i 21 dagar pga att en kabel som går över
älven gick av vid islossningen den 5 maj. Jag anmälde fel till Telia den 6:e och åkte bort och var borta till den 11:e maj.
När jag kom hem var det fortfarande fel men jag tänkte inte på att felanmäla min gamla mammas telefon(hon är 85 år)
och hon klarar inte av att sitta och knappra in alla uppgifter på mobiltelefon själv
Hur som helst så ringde jag upp Glocalnet nu på fm
och undrade om hon får någon ersättning
....svaret blev nej, hon har inte anmält felet
........men det var ju en kabel som gått av och hela bynca 70 hushåll har varit utan telefon i 21 dagar
......spelar ingen roll, hur ska vi veta att hon har fel på telefon ocm hon inte ringer
.......men snälla nån hon har ju varit utan telefon pga. kabelbrott
.......då får hon gå till en granne och ringa
.......men alla i byn är utan telefon så det går inte
.....ja utan anmälan så blir det ingen ersättning
......men om hela Stockholm skulle drabbas av ett liknande avbrott??? vad gör ni då.
.....ja, men det är ju skillnad, dom klarar sig ju inte utan telefon och då skulle ersättning utgå eftersom dom är ju så kloka så dom anmäler fel
......tack för den du, svarade jag så du menar att bara för att vi bor på landsbygden så måste alla anmäla ett större fel, för jag tror ju inte att alla Stockholmare skulle kunna anmäla fel, då brakar felanmälningssystemet ihop.
Vet att en som anmält till Tele 2 fått besked att hon inte får någon ersättning trots anmälan, vi får dock 800:- för telefonavbrottet och 800:- för internetavbrottet
Stort tack till Telia som dessutom stod för kostnaderna för vidarekoppling när dom såg att det skulle ta lång tid att åtgärda felet