Full version: Danskt griskött
Sidor: 1, 2
Ralf
Nu kan vi åter igen höra/läsa om den danska grisuppfödningen i reportage från SR.. Vi fick bland annat återigen höra om suggor som ligger under bågar och grisstallar som är överfulla av såriga grisar.
Själv har jag inte ätit danskt griskött sedan början av 1990-talet då exakt likadana reportage drogs i svenks massmedia.
Men idag, med bild på dom såriga grisarna så säger företrädare för de danska grisuppfödarna "Såren bara ett marknadsföringsproblem".
Jag kommer att fortsätta min bojkott av danskt griskött.
HelenN
Jag köper väl inte heller danskt kött av något slag.....föredrar ju det svenska.
Men jag kan ju inte säga att jag inte ätit danskt kött, för man vet ju aldrig vad restaurangerna serverar när man beställer in en fläskfilé hawaii.
Meriona
Håller med till fullo, har aldrig köpt annat än svenskt kött/fågel och kommer inte att göra det heller. Det finns en anledning till att svenskt är lite dyrare.
Aqvakul
Vi har i vår familj råd att avstå från det danska grisköttet, till förmån för det dyrare svenska.
Att de behandlar sina svin sämre än vi, visste jag. Men att det var så illa, trodde jag ändå inte...
Betty
Bojkottar danskt griskött och dansk kyckling sedan många år. Såg ett reportage på TV på 90-talet nån gång om deras s.k. djurhållning. Köper bara svenskt och ibland finskt griskött. Vad gäller kyckling så köper jag bara svenskt.
Piccante
jag är väl lite av en hycklare tyvärr blush.gif inget jag är stolt över. Jag är medveten om att djurhälsan är sämre i Danmark, men kunde inte tro att den var så illa! Att de tex kuperar svansar på grisar visste jag (är trots allt lagligt i Danmark) men att de systematiskt har för många grisar= för trångt i boxarna trodde jag inte. Har de inte regelbundna kontroller??? Det förvånade mig.

Tyvärr har jag varit arbetslös och min ekonomi har inte alltid tillåtet att man köpt det dyrare alternativet och läser man på innehållsförteckningen så är tyvärr mkt "lågprismat" (då spec fläskkött) Danskt. Sen vad man får på restaurang vet nog ingen? fear.gif
ängsvädd
Det var nytt för mig det här med hur grisarna behandlas i Danmark. Har tidigare medvetet bara köpt svenskt kött i affärerna, men på restaurang är det nog utländskt kött.

Jag äter nästan bara fisk o skaldjur nuförtiden.
Berith
Jag köper inte danskt griskött, och jag visste inte om att det var så illa... unsure.gif
ystadhelen
Vi köper inte danskt fläskkött när det gäller fläskkotletter, fläskfilé o.dyl.
Däremot är det svårare att kontrollera innehållet i charkprodukter och färdigmat.
Om köttinnehållet är av svenskt ursprung borde producenterna vara angelägna att informera
om detta på förpackningen.
Syns ingen infor får man väl anta att köttinnehållet kommer från annat håll, tyvärr.
/ Helen
zissi
NEJ, försöker sedan några år tillbaka hålla mig till svenskt kött i den mån det går. Lammsteken i påskas kom från Nya Zeeland och det kändes inte bra...men tyvärr hittade jag ingen svensk

Ingrid Zon3
Visst är det illa i Danmark men om det är så himla mycket bättre i de flesta svenska svinstallar tvivlar jag på. 1,02 kvm "att röra sig på" är förvisso 50 % mer än danskarnas mått men för en gris på 110 kg låter det jäkligt lite.

Jag väljer kravkött eller vildsvin och äter hellre vegetariskt när jag inte har råd med det.
Pia L
Jag får väl erkänna att jag hör till en av dom 8 och nej jag visste inte att det var så illa.
Lars-Olof Arvids
Jag hörde nyss på TV att var femte svensk gris har skador som leder till anmärkning vid slakt. Det är lätt att klaga på grannarna...

Olle
Nauti
Hoppsan.
Berith
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 27-05-2009, 07:05) *
Jag hörde nyss på TV att var femte svensk gris har skador som leder till anmärkning vid slakt. Det är lätt att klaga på grannarna...

Olle

Man kan ju undra om dom grisarna kommer från samma besättning... Om ni förstår hur jag räknar...?
Snöflinga
Många av skadorna beror på att det snålas med strö på golven. Kultingarna ligger ofta direkt på cementgolvet när de diar och får därigenom skavsår på kroppen sad.gif
Anki på Öland
Har undvikt danska grisar, inte för att jag trodde att dom hade det värre än dom svenska, utan för att dom enl. vad jag hört får antibiotika i fodret. Har vi ju fått se nu att dom svenska generellt sett inte har det bättre.....
Anki
Elisabeth-Västkustkolonisten
Vi äter inte danskt kött p.g.a. salmoneller som ofta är ett problem i Danmark
Bee
Jag äter danskt fläskkött trots att jag är medveten om att dom inte gullar med djuren så mycket där. Dessutom äter jag - gärna - irländskt kokött.
Nu tror jag inte att alla uppfödare i Sverige är så himla duktiga heller och alla grisar är inte glada grisar. Men det är en suverän marknadsföring att få oss att köpa svenskt. Kvalitetsmässigt torde det inte vara så stor skillnad men det är naturligtvis bättre om pengarna stannar i Sverige.
Gita
För min del tror jag inte svensk grisköttproduktion är särskilt mycket bättre än den danska, det är bara det vanliga självgoda "hurra, vad vi är bra". Nu äter jag iofs nästan aldrig gris, helt enkelt för att jag inte tycker det är gott, däremot äter jag med förtjusning både irländskt och brasilianskt nötkött.
Gita
Nauti
Stod ju på nyheterna, var femte svensk gris som kommer till slakterierna har svåra skador. Så nej, svenskt griskött är inte särskilt mycket bättre det. Men det kvittar ju, det tillfredställer ju smaklökarna under måltiden. Så det är värt det smile.gif Det är ju trots allt inte jag som lider av det.
Motti
Här köper vi bara svenskt kött !och ja man anade väl att det var illa med det danska grisköttet efter som de producerar så stora mängder för ett så litet land.Såg föresten på Willys att de hade oxfile från Uruguai då undrar man ju confused.gif kan det va lönsamt att frakta oxfile runt halva jordklotet ?och hur många gånger har det varit halvtinat under resans gång.
Alba
Efter att ha hört ett program om hanteringen av grisar i Danmark för många år sedan bojkottar jag danskt griskött.
Säkert köper jag andra produkter som jag inte fått ögonen på och som tillverkas under vidriga förhållanden så jag kan inte påstå att jag är konsekvent. Hänger inte alls med på alla larmrapporter.

Under en tid köpte jag bara vissa ägg...också då efter program jag hört. Vilka ägg det var ?.....ja se det har jag glömt biggrin.gif
Eva-Helene
Nu har jag inte läst något (nyligen) om slakttransporterna av grisar i Sverige, men jag vet hur det kunde gå till i början av 80-talet. Jag gick jordbrukslinjen då, det var mycket praktik i stallarna och när dom slaktfärdiga grisarna hämtades hjälpte dom som hade "Grishuset" till. Föraren var alltid stressad och det var få av dom som hanterade grisarna varsamt... Inuti lastbilen står burar i flera våningar och det hände alltid att några grisar ramlade ner innan buren hann stängas. Diskussionerna gick heta genom skolan...
gammelnalle
http://www.mentoronline.se/iuware.aspx?pag...mp;ssoid=102447

"Danska grisuppfödarnas organisation Danish Meat Association ger i ett pressmeddelande svar på tal när det gäller Ekots inslag om dansk grisuppfödning. Man hävdar att man följer EU:s direktiv om djurskydd och att det finns en stark myndighetskontroll."


Säkert sant att man följer följer EU:s direktiv.... men vad säger det... speciellt om EU





gunilla146
Det är stor skillnad mellan svensk grisuppfödning och dansk.

Danska smågrisar avvänjs när de är ca 3 veckor svenska grisar får inte avvänjas förän tidigast 5 verckors ålder. Danska smågrisar sätts in i batterier som är tre våningar höga. Där de som är överst skiter på de som är längst ner. de sätts in i dessa system eftesom de fortfarande behöver mjölken. De har ett stort sugbehov så de är några stycken som stryker med i varje fack pga att de blir sugna på. Detta är inte tillåtet i Sverige. Avvänjning vid 2 veckor senare ger inte alls sådana problem som vid 3 veckors avvänjning. Anledning till att avvänja tidigt är att suggan kommer i brunst 4 dagar efter avvänjningen och man ökar antalet kullar som man hinner på ett år och därmed antalet slaktsvin.

Danska suggor står hela livet i en bur Burarna får inte användas i Sverige utom i undantagsfall dagarna runt grisningen. Många suggor under sintiden (när de inte har smågrisar vid sidan) går i en lösdrift med halmbädd med 10-20 andra suggor. Om de inte gör det så går de i en box med ca 3 andra suggor. OM de går i en lösdrift med totalt 10 suggor ska den totala ytan vara 25 kvm om de går i en box med totalt 4 suggor i gruppen så har de en total yta på nästan 10 kvm. Det är en stor skillnad mot de danska suggorna som står på en total yta på ca 1,5 kvm hela livet. Svenska suggor som har smågrisar vid sidan har en box som där liggdelen är minst 4 kvm och totala ytan 6 kvm.

Danska grisar står spaltgolv svenska grisar har ett helt golv att ligga på. Svenska grisskötare får skrapa mer skit än vad en dansk grisskötare behöver eftersom grisarna trampar ner gödseln genom golvet. Men det betyder att danska systemet är uppbyggt så att det är ett "fanskap" att använda halm. Halmen proppar igen spalten.
Alla grisar får halm i Sverige för lite i de flesta fall men de får i alla fall. Sinsuggor i lösdrift har hur mycket som helst.
Danska svansar kuperas regelmässig på grund av mycket stora problem med svansbitning Svansbitning är oftast miljöbetingat Dålig miljö t,ex dåligt med halm ger mycket svansbitningar I Sverige är det inte tillåtet med svanskupering med anledning och vi har inte jättestora problem med svansbitning.

MVH
gunilla
Nauti
Hur som helst så behandlar djuren mycket illa. Det är inte rätt bara för att det är mindre fel än i Danmark. Storskalighet går inte ihop med god djurhållning och djuren blir lidande, oavsett om det är i Sverige eller Danmark.

Det är ju helt enkelt så att ju mer kött och andra animaliska produkter folk köper, desto mer lidande och onödigt dödande blir det.
Berith
CITAT (Nauti @ 28-05-2009, 08:40) *
---
Det är ju helt enkelt så att ju mer kött och andra animaliska produkter folk köper, desto mer lidande och onödigt dödande blir det.

Och jag tror lite tvärtom, ju mer det säljs ju mer koll blir det på producenter och hanteringen öht.
Nauti
CITAT (Berith @ 28-05-2009, 08:56) *
Och jag tror lite tvärtom, ju mer det säljs ju mer koll blir det på producenter och hanteringen öht.
Även fast de dragit ner på resurserna och det görs inspektioner allt för sällan? Tycker du det ser ut så i Danmark för övrigt? De exporterar ju massor av kött och måste väl egentligen följa EU:s lagar och regler? Tycker du det följs?

Inte för att vara elak men det där låter bara som någonting du intalar dig själv för att kunna köpa kött med gott samvete.
Berith
Jag pratade om Sverige.
Källtorpet L&T
CITAT
CITAT (Berith @ 28-05-2009, 08:56)
Och jag tror lite tvärtom, ju mer det säljs ju mer koll blir det på producenter och hanteringen öht.
CITAT
CITAT (Nauti @ 28-05-2009 08:59)
Även fast de dragit ner på resurserna och det görs inspektioner allt för sällan? Tycker du det ser ut så i Danmark för övrigt? De exporterar ju massor av kött och måste väl egentligen följa EU:s lagar och regler? Tycker du det följs?

Inte för att vara elak men det där låter bara som någonting du intalar dig själv för att kunna köpa kött med gott samvete.


men dom som utför kontollerna av djurskyddet har ju fullt upp med att hänga dom bönder som inte har "hunnit" se till att det sitter öronmärken i alla öron..
Nauti
CITAT (Berith @ 28-05-2009, 09:20) *
Jag pratade om Sverige.
Och jag menade att det fungerar inte så i Danmark, så varför skulle det nödvändigtvis fungera så i Sverige?

Jag ser inte hur storskalighet på något sätt kan leda till förbättring av djurhållningen.
Aqvakul
Nauti!
Eftersom du helt är emot djurhållning för konsumtion, så tycker jag faktiskt inte du har något att bidra med i den här diskussionen om djurhållningen i olika länder. Det känns som du bara är ute efter att ge oss "köttätare" en känga.
Berith
CITAT (Nauti @ 28-05-2009, 10:37) *
Och jag menade att det fungerar inte så i Danmark, så varför skulle det nödvändigtvis fungera så i Sverige?

Jag ser inte hur storskalighet på något sätt kan leda till förbättring av djurhållningen.

Vilken djurproduktion har du inblick i?
gunilla146
De som kontrollerar djurskyddet och de som kontrollerar öronmärkning är oftast olika personer. Kontroll av öronmärkning etc tar inte tid från djurskyddskontrollen.

ängsvädd
En hög konsumtion av kött innebär - självklart - att fler djur föds upp och slaktas. Det måste ju finnas en övre gräns för hur många djur som får plats att beta. Djuren måste erbjudas bete utomhus med lagom många djur så att de mår bra och inte stressas.

Jag har iaf minskat mitt köttätande rejält efter alla rapporter om att djur far illa vid slakthantering exvis, samt även pga klimatskäl.
Källtorpet L&T
ursäkta, men vad har bete med fläskproduktion att göra..
btw, så räcker betesmarkerna troligen till för att expandera köttproduktionen med det dubbla, om inte grisarna ska ut på bete förstås...
Berith
Undrar också lite hur du menar där MimmiH - menar du att grisarna ska ut på bete?
ängsvädd
Jag spann bara vidare på den diskussion om djurhållning som pågått i de senare inläggen smile.gif
Berith
CITAT (MimmiH @ 28-05-2009, 16:54) *
Jag spann bara vidare på den diskussion om djurhållning som pågått i de senare inläggen smile.gif

Men menar du att grisarna ska ut på bete?
netaave
Jag köper inte utländskt kött överhuvudtaget, försöker hålla mig till så närproducerat som möjligt o griskött köper jag från Strömsberg här i Uppland eller från Vendelgrisen. Grisarna lever utomhus i en naturlig miljö, får böka o grisa ner sig ohmy.gif hur dom vill i gyttjan.
Dom tas bara in vid slakt o på vintern förstås. Men dom föds, lever med o slaktas av samma personer o jag inbillar mig att dom mår bra o är trygga. Kanongott kött är det iaf.
Skulle nog hellre låta bli att äta den dagen än att äta dansk fläskfilé m.m.
ängsvädd
CITAT (Berith @ 28-05-2009, 16:56) *
Men menar du att grisarna ska ut på bete?

Ja, jag menar att grisarna ska få gå på bete med bökmöjligheter, som i KRAV:s djurhållningsregler:

CITAT
Hur är betesgången för grisar?

Grisar ska ha tillgång till en rastgård utomhus under vintern, som kan vara delvis övertäckt. När grisar hålls på hårdgjorda rastgårdar är det ibland oklart hur länge de kan gå kvar där på sommaren. Under betesperioden ska alla djur gå på beväxt mark för att beta och för grisarnas del även böka i marken. Grisar ska ha tillgång till bete eller annan beväxt mark under minst en fyra-månadersperiod. Växande grisar som ska slaktas i juli eller senare under betesperioden ska gå på bete senast 1 juni. Grisar får alltså inte hållas ”inne” på rastgård under sommaren.
http://www.krav.se/Foretag/Certifieringar/...gen-for-grisar/


Tyvärr tror jag inte det alltid sker i praktiken att KRAV-grisarna får gå på bete enligt reglerna. Vet ej vad det beror på.
Källtorpet L&T
det är där KRAV-grisarna faller på..
hur ser en hage ut som t ex. 50 grisar har fått roa sig med i ett par veckor..
dessutom så hävdar jag att det är djurplågeri, hur ska man kunna skydda dessa stackare mot solbränna då, smörja in dom med solskyddskräm kanske?
ängsvädd
Solen behöver du nog inte bekymra dig om - för det första ska alla betesdjur ha tillgång till sol- och regnskydd, för det andra antar jag att grisarna reglerar det där själva genom att rulla sig i jorden.
Piccante
CITAT (Källtorpet L&T @ 28-05-2009, 21:12) *
det är där KRAV-grisarna faller på..
hur ser en hage ut som t ex. 50 grisar har fått roa sig med i ett par veckor..
dessutom så hävdar jag att det är djurplågeri, hur ska man kunna skydda dessa stackare mot solbränna då, smörja in dom med solskyddskräm kanske?

man har inte utegrisar i hagar man använder dom till att jordbearbeta och samtidigt ogräsrensa och gödsla åkermark.
netaave
CITAT (Källtorpet L&T @ 28-05-2009, 21:12) *
det är där KRAV-grisarna faller på..
hur ser en hage ut som t ex. 50 grisar har fått roa sig med i ett par veckor..
dessutom så hävdar jag att det är djurplågeri, hur ska man kunna skydda dessa stackare mot solbränna då, smörja in dom med solskyddskräm kanske?


På de ställen jag handlar från har dom små "kojor" till skydd för väder o vind, men jag tror också att dom skyddar sig rätt bra från solen gm det lerlager dom får på huden av att rulla sig i dyn.
gunilla146
Det finns inget direkt krav i djurskyddslagstiftningen på att djur ska ha tillgång till sol- och regnskydd. Djur ska skyddas mot sjukdom. Om det är mycket heta sommardagar så kan eventuellt ett skydd behövas men vi har ytterst få sådana dagar under en normal sommar. Regnskydd under sommaren är inte behövligt.

Och helt rätt grisar geggar ner sig mestadels med anledning av att de varken svettar eller hässjar. Och geggan får en sekundär solskyddeffekt.
Berith
CITAT (MimmiH @ 28-05-2009, 20:53) *
Ja, jag menar att grisarna ska få gå på bete med bökmöjligheter, som i KRAV:s djurhållningsregler:
---
Tyvärr tror jag inte det alltid sker i praktiken att KRAV-grisarna får gå på bete enligt reglerna. Vet ej vad det beror på.

Ok.

Finns det regler mot hur många - som mest! - grisar det får finnas i såna besättningar? Eller hur stora markerna måste vara för att alla ska få plats ute? Hur stor yta varje gris måste ha när dom går ute alltså? Eller är alla KRAV-besättningar mindre än andra?
gunilla146
Det finns krav att i slaktsvinsstallar som man inte tömmer helt någon gång får det finns maximalt 200 slaktsvinsplatser och i ett stall som man tömmer helt mellan omgångarna 400 slaktsvinsplatser. Sedan oavsett hur många sugg- och slaktsvinsplatser som det finns så faller det hela tiden tillbaks på att djuren sköts med djurskyddslagen som miniminivå. maximeringen av djur på en gård styrs annars mest av avsättningen av gödsel. T.ex Holland har inte det kravet utan skulle man smeta ut gödselproduktionen över hela landet så skulle marken täckas av några dm gödsel.
Antal djur/hektar regleras av miljöbalken med tanke på näringsbelastningen. KRAV kan eventuellt ha regler. Men jag ogillar KRAV eller rättare sagt resultatet i djurhållningen så jag har inte detaljkontroll annars finns deras regler på nätet.

Skillnaden mot Danmark är också (om det inte har ändrats de senaste åren) och även många länder i Europa gentemot Sverige. är att i Sverige har vi en någorlunda regelbunden kontroll med utbildat folk men t.ex Danmark så var det för några år (troligen inte ändrat) sedan polisen som kontrollerade djurhållningen och efterlevnad mot Eu-lagstiftningen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon