Full version: Ta egna Petuniafrön
evni
Hej !
Tänkte försöka med att ta frön från Petunior i år. Men jag vet inte hur fröerna ser ut och när man ska ta dom ? Ska dom ligga och torka innan man sår dom ? Ska en blomma blomma färdigt ordentligt alltså så att den är torr eller kan man ta frön innan den är så vissen ? Någon som har erfarenhet ?

Tack på förhand /Eva
Maggan H
De flesta Petunior är inte fröäkta, avkomman blir oftast inte samma färg utan i en hel serie olikfärgade, som kan vara nog så snygga i sig. Man väntar tills blomman vissnat och nyper inte av den avblommande toppen, där bildas snart ett litet fröhus som först är grönt men som efter några veckor blir brunt. Det spricker sen upp ganska snabbt så passa på när du ser det bruna fröhuset och nyp av det i en mugg el dylikt. Det är måbga frön i en sådan kapsel.
Red Top
När blomman vissnat sväller blomfästet och därinne bildas frö. Låt frökapseln sitta kvar tills den nästan spricker upp. Klipp sedan av den och låt den torka. Inuti hittar du fröna.

Jag rekommenderar dock inte att du gör det tidigt på säsongen. Klipp eller nyp istället bort alla vissna blommor kontinuerligt. På det sättet förlänger du blomningstiden. Har du låtid plantan gå i frö, tror den att den har gjort sitt, dvs förökat sig genom att gå i frö, och blommar inte lika villigt sedan. Vänta till sensommaren med att låta den gå i frö. Varje frökapsel innehåller många små fröer, så du behöver inte så många kapslar, om du inte ska satsa på storodling av petunior.

Tänk på att frö från sk F1-hybrider inte ger samma sort när man sår frön man tagit från moderplantan. Det blir sällan samma färg t ex.



Edit: Oooops! Maggan H hann först. smile.gif
evni
Tack snälla Ni för svar. Det gör ingenting om det inte blir samma färg. Det skulle bara vara roligt och se om man kan ta frö själv och om det blir Petunior av det. Då ska jag vänta till hösten. Tack.
Alba
När jag plockat fröer på hösten lägger jag dem i kaffefilter och så får de ligga där och torka ordentligt tills det är dags att så.
Jag har plockat fröer av lile Petunia i 3 år och varje år ser blomman ut som moderplantan.....exakt samma mörka färg.
Jag vet att det kan variera men ofta får man en riktigt snygg ny planta i andra färger......spännande att se hur det blir.
Kamilla z7
Jag har också fått samma färg som moderplantan, oftast, men ibland blir det avvikande färg. men det är ofta om du har andra petunior som färgerna kan blandas...
men som du säger så gör det oftast inget, dom är så vackra ändå biggrin.gif
evni
Jag ska prova. Spännande. Men är det någon som har en bild på hur själva frökapseln ser ut. Eller någonstans jag kan se det på nätet ? confused.gif
/Eva
tepa
Hej

Intressant tråd det här. Ska också prova. Sen på våren ska man så dom då ? I maj ? Speciell jord ? Kan man så direkt i ytterkrukorna och ha dem utomhus ? Gör det något om det blir frostnätter ? Skulle också gärna se en bild på frökapslarna.

Hälsn Tepa
Irene_L
Här finns en bild på frökapseln....om ni scrollar ner lite:
http://theseedsite.co.uk/db17.html

Jag samlar alltid in frön från mina petunior som jag sedan sår i februari. Här ser ni några bilder på resultatet:
[attachment=35355:h_ngpetun.JPG]
[attachment=35354:petunia.JPG]
[attachment=35353:h_ngpetunia.JPG]

Nu har jag planterat årets frösådder i amplarna. Hoppas att dom kommer blomma fint iår!
[attachment=35352:amplar_n...antering.JPG]
tepa
Tack, Irene.

Mvh Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon