anne
wacko.gif Projekt framsida har startat.
Men helt plötsligt finns det inga som helst lösningar, är låst.
Förutsättningarna är:
1. Detta är Bessies plats för lek och stoj med andra hundar.
2. Växterna måste tåla en hel del, även uppgrävning av Bessie ett par gånger.
3. Vill att det avlånga skall försvinna, ser så tråkigt ut.
4. Äppleträdet skall vara kvar. Ingrid-Marie sorten.
5. Verandan skall göras om, lyftas upp lite och målas.

En tanke är att plantera en stjärnmagnolia under fönstret. Att man bygger in soptunnan med ett litet staket så slipper man den fula tingesten.
Rosbuskarna skall bort de far illa av Bessies framfart.
Ha krukor framför verandan det har gått bra i år.

Kom ni också med ideér tankar och funderingar.
För att se hur det ser ut idag gå in i albumet projekt och kolla.

Hälsningar Anne
Nanna
Hej!
Eftersom hunden brukar leka där kanske du kan göra som en vacker "stenrabatt". Göra en kant med någon fin röd (typ gångplatta) sten i en fin krok mot hus väggen. Inuti "kroken" kan du hälla något grus som du tycker är fint, mitt exempel vitt grus, som är väldigt vackert. Du skulle ju även kunna göra ett litet fågelbad, och på sommaren sätta ut krukor i den rabatten stället för att plantera ner blommor i jorden.¨
Hmm... Lite komplicerat att förklara hur jag menar. Men förstår du något? Så skulle jag nog göra om jag ville ha ett ställe som inte skall vara så ömtåligt ute i trädgården.
Ti bee
Jag funderar....varför inte spinna vidare på detta med Bessies lekplats, acceptera att så är det och sedan bygga vidare på det temat. Stora prassliga gräs att gömma sig i, kanske bambu, däremellan malvor, fingerborgsblommor och lite sådana "halvvilda" blommor. Bygga tunnlar och något att klättra upp på (som matte kan passa på att låta något vackert klättra i). Nu vill liten amma....måste gå!
Ett sagolikt lekland som blommar åt din hundkompis? biggrin.gif
cissi i onsala
Stolarna talar ett tydligt språk - där vill ni sitta. Skulle flytta plattorna från den raka gången längs huset och göra en riktigt uteplats där stolarna står. Gången skulle dras snett ut mot uteplatsen, kanske ett litet bord, ev väggfast, att ställa kaffekoppen på.

Var också inne på att göra en stenplantering, men med stora och små stenar och kanske något(el flera) skuggtålit som klättrar på väggen, inte så mycket växter, grusväxter ligger väl ganska ytligt och skulle kunna vara lätta att gräva upp. Krukorna på väggen skulle jag ta ner och istället göra en liten samling av krukor i olika storlekar eller betong el tegelrör, de får fästas hårt så de tål en tuff knuff från en springande hund. Fågelbad skulle jag som själv är hundägare sätta på en stolpe el likn. så att hunden ej dricker vattnet.

Till höger om verandan skulle du kuna göra ett plank med den dörr i som döljer soptunnan, öppet överst så du kan lyfta soplocket utan allt för mycket krångel, finns plast frö ytterligare liknande för varing för tex ved el grovsopor/återvinning. För att göra allt ljusare skulle jag ha satsat på en ljusare färg på dörren, vit el blå el röd(men är huset gult el aprikosfärgat? med det sista går inte rött). Till höger skulle jag(om du inte redan har det) ha ett löjtnandshjärtan tilsammans med magnolia el stammad syren, vårlökar gräver hundar gärna upp. Vintergröna tål att gås på(av en hund), mossflox sticks och är inte kul att gräva i, inte heller rosor, finns skuggtåliga.
Under äppelträdet skulle jag fortsätta med en tät plantering av marktäckare och lite högre perenner, kanske skulle det hindra hunden från att vilja dit? Är det soligt skulle marktäckande rosor sätta stopp om du hade dem ytterst som inramning.

Uteplatsen har plats för krukor både på vägg och nedanför. Gången ut dit, där kan plattorna läggas på diagonalen.

Tips för verandan är att istället för bänk bygga en låda där diverse saker kan förvaras undertak.

Är hunden väldigt svår på att gräva, skulle du ju kunna göra en sandgrop till vänster om äppelträdet, mot staketet, där han skulle kunna gräva ner sina ben.
Min erfarenhet med hund är att min hund gräver upp nysatta växter, gärna om han sett på när jag satt dem. Även lökar är intressant. Täta snår och sticksiga växter får vara, lavendeln verkar inte heller poppis, kanske doften inte gillas? ps glömde ju att du måste ha en bra buske att kissa vid, el är det en tik du har? Min felix älskar att lyfta på benet vid rosenspireorna.
anne
tongue.gif Det var många fina tips. Funderar och håller på att fila fram något.

Ni har alla tre goda ideér, fågelbadet har jag fastnat för och färgat grus skall nog tänka lite till. Återkommer med resultatet så småningom. Tackar så mycket.

Hälsar Anne
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon