Full version: Krokig avenbok..
carolo
Hej!

För tre veckor sedan planterade jag 100 plantor avenbok. Några av dem är väldigt krokiga, jag tänkte att de rätar upp sig men ännu är de mycket krokiga, är det någon som vet något om detta? Alltså vissa toppar pekar helt åt sidan och inte alls rakt upp. Rätar toppen upp sig av sig själv? Eller måste jag hjälpa till? Har en fundering att linda bonsaitråd runt stammen för att räta upp dem men är inte säker på om det är bra.. Någon som kanske även vet hur mycket de växer per år? Plantorna är barrotade 50-80cm höga och samtliga har knoppar vissa har även slagit ut.

Mycket tacksam för svar!

Mvh Carina
KURT
Jag vet att många använder sig av individuella stöd i form av bambupinnar de första åren, men avenbok har ju i sig ett krokigt växtsätt. Även utan stöd så kommer de växa uppåt, men kanske inte den kortaste vägen.
ingrids
Håller med Kurt, har sett mer än en avenbokshäck stödd med bambupinnar.
carolo
CITAT (KURT @ 18-05-2009, 09:01) *
Jag vet att många använder sig av individuella stöd i form av bambupinnar de första åren, men avenbok har ju i sig ett krokigt växtsätt. Även utan stöd så kommer de växa uppåt, men kanske inte den kortaste vägen.


Hej!
Jag har läst att man stödjer upp den med pinnar o dyl men trodde att det var för vinden skull.. vår häck står skyddat och trodde att jag inte skulle behöva detta. Ska jag binda upp de upponer-L liknande plantorna vid pinnarna då?

mvh Carina
Elihe
Satte en avenbokhäck för 6 år sedan o band varje planta vid en bambukäpp. De blir lite krokiga ändå men bättre än "friväxande". Hade köpt bambukäppar som var 175 cm långa, och band sedan efterhand som plantan växte, men bara det s.k. toppskottet. Man får också kolla så att det inte blir för tajt där man band från början, stammen växer också på bredden så man kan behöva lossa på uppbindningen.Efter några år, då plantorna kommit upp i höjd kan man ta bort stödet.
Regniga hälsningar
Bettan rolleyes.gif
HelenJ
Anledningen till att man binder upp toppskotten är att man vill att häcken ska få höjd fortare. Det är också risk för att man råkar klippa av toppskottet om det pekar åt sidan istället för uppåt, och då stannar ju häcken av i växten (egen erfarenhet blush.gif )
carolo
CITAT (Elihe @ 18-05-2009, 11:46) *
Satte en avenbokhäck för 6 år sedan o band varje planta vid en bambukäpp. De blir lite krokiga ändå men bättre än "friväxande". Hade köpt bambukäppar som var 175 cm långa, och band sedan efterhand som plantan växte, men bara det s.k. toppskottet. Man får också kolla så att det inte blir för tajt där man band från början, stammen växer också på bredden så man kan behöva lossa på uppbindningen.Efter några år, då plantorna kommit upp i höjd kan man ta bort stödet.
Regniga hälsningar
Bettan rolleyes.gif


Hej Bettan!

Tack för ditt svar, får kila iväg o köpa bambupinnar! Undrar nu bara hur hög din häck är efter 6 år? Hur mycket växer den per år? Var det mindre tillväxt första året?

Mvh Carina
KURT
Efter att de har etablerat dig så växer de upp i höjd ganska fort (når ca 2 m inom 3-4 år), men sedan tar det lite längre tid innan de hinner grena sig så att häcken blir tät.
carolo
Hej igen o tack för alla svar!

Mvh Carina
Tjockepoffa
Hej!
Hittade denna tråd och blev väldigt glad!
Jag planterade en Avenbokhäck i söndags.
Läste denna tråd och åkte till Coop bygg och trädgård för att köpa bambupinnar.
150 cm långa 5 st för 28:-
Jag behövde 70 st...
Nu har jag fixat till häcken med pinnarna och det ser faktiskt mycket bättre ut än innan (å då tyckte jag att det såg bra ut... :-) )
carolo
CITAT (Tjockepoffa @ 19-05-2009, 19:31) *
Hej!
Hittade denna tråd och blev väldigt glad!
Jag planterade en Avenbokhäck i söndags.
Läste denna tråd och åkte till Coop bygg och trädgård för att köpa bambupinnar.
150 cm långa 5 st för 28:-
Jag behövde 70 st...
Nu har jag fixat till häcken med pinnarna och det ser faktiskt mycket bättre ut än innan (å då tyckte jag att det såg bra ut... :-) )


Hej!

Kul! Blir till o åka till coop i helgen! Tack för tipset!

Mvh Carina
Elihe
Hej igen!
Min häck är ca 1.80 m, den höjd jag vill ha. Det tog ca 3-4 år innan de flesta plantorna blev så höga. Är jättenöjd med min häck, lätt att klippa o hålla smal.
Lycka till!
Rumpmasen
Lånar tråden.
Vi satt 300 plantor avenbok nu under våren men vi har inte bundit upp dom vid käppar.
Är det fler som valt att inte binda upp sin avenbokhäck? Kommer den se hemsk ut om man inte gör det?
HelenJ
CITAT (Rumpmasen @ 14-07-2009, 21:23) *
Lånar tråden.
Vi satt 300 plantor avenbok nu under våren men vi har inte bundit upp dom vid käppar.
Är det fler som valt att inte binda upp sin avenbokhäck? Kommer den se hemsk ut om man inte gör det?

Nej, men det tar längre tid innan alla plantorna nått fullhöjd. Dessutom, om inte toppen är uppbunden och du börjar klippa sidorna på häcken är det stor risk att du råkar kapa toppen av misstag. Och det vill man absolut inte göra på avenbok...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon