Bettson
Vi har haft forsythia i alla tider. Maken och jag har i alla år haft olika åsikter om beskärningen. Buskarna blir ju stora och behöver tuktas.
Vi har flyttat till ställen där tidigare ägare toppas kvistarna, med resultat att buksen sett utt som ett trollbo. Så är vi överenns om att inte göra.
Problemet är att busken är blir för stor.

Min man vill beskära ungefär som en vinbärsbuske.Ta bort stora gamla grenar och spara unga skott år efter år.. Enligt min mening är det därför vi missar blomning året därpå. Råkar sommaren vara regnig så blir årsskotten tre meter långa vilket gör att busken blir 6 m i diameter.

Jag har en annan ide. Skär ned den på efter blomning, börja om från början.
Sedan ta bort de tidiga årsskotten nästa år som blir långa och låta de nya skotten som kommer upp på eftersommaren vara kvar. Då blir årsskotten ca 1,5m och diametern på busken 3m vilket är lite mera lagom
Jag hoppas på det viset att grenarna varvar sig lite fint så att man får den där täta blomningen på de gamla skotten.

Finns det någon som har en bra idé Cilla eller någon annan. Beskärning är verkligen inte min starka sida.
Cilla
OJ vilken tillväxt, 3 meter på årsklippta grenar! Önskar jag hade samma livskraft i min buske här...

Det är inte helt lätt att både minska buskens omfång och samtidgt behålla blom, iallafall inte om man tänker sig att göra det med grenbeskärning. Jag kommer att tänka på att man skulle göra en rotbeskärning istället. Har inte testat det själv på forsythia, men det är ett sätt som man kan använda för att minska tillväxt och sporra blomsättning. Rotbeskärning kan ni göra nu, genom att sticka en vässad spade rätt ned i marken i en cirkel runt busken. Vilket avstånd ifrån kan jag inte säga, jag skulle själv ha grävt upp jorden en bit för att se hur långt de grova rötterna gick, och sedan rotbeskära utanför de grova rötterna. Till våren borde busken ha fått mindre tillväxt, och efterblom kanske ni kan behålla allt grenverk så att det blir blommande nästa år.

Forsythia blommar ju på grenar som blivit ett par år gamla. Har man en stor, frisk buske som man inte behöver reducera storleken på räcker det att ta bort en av de äldsta grenarna varje eller vartannat år för att det ska komma nytt. Det brukar man göra direkt efter blomningen, och man behöver ju inte ta hela utan kan beskära högre upp i grenklyka också.

Om jag fattat din idé rätt så innebär det att busken inte får behålla det den skickar upp efter en total nedskärning. Då gäller det att den har rejält med lagrad energi så att den orkar skicka upp nytt på eftersommaren igen. Om den har det går inte att säga. Generellt är detta ett sätt att ta kål på buskar - att skära bort all grönmassa så att roten inte får näring.

Man att skära ned radikalt och sedan börja om från början med någon slags beskärning kan liksom rotbeskärning fungera. Risken är bara att den inte har energi att skicka upp något som liknar en frisk, tät buske på rätt många år.

Själv skulle jag testat med rotbeskärningen först, och efter blommen klippt ned till den storlek jag ville att den skulle ha. Funkade inte det kanske total nedskärning är värt att prova.
Hannele
Jag föreslår att ni tar bort stora gamla grenar, som maken gör. Efter blomningen.
Men inte varje år, räcker vart femte år. Ta bort en tredjedel av de gamla grenarna.
Men sedan på sensommaren får man klippa en gång till; gallra bland de unga årsskotten, juli-augusti.

Kanske för mycket gödsel? Ger sämre blomning. Hoppa över det nästa år.
Jag har sett en fin formklippt forsythia (bilden inte perfekt):

Bettson
Tack för tipsen. Ni skulle bara se busken. Den är planterad i slutet av fyrtiotalet och vi har lerjord så den lider aldrig brist på fukt. Tidigare ägare har försökt utrota den genom halshuggning strax ovan mark ett antal gången men den kommer frejdigt igen.

Vi har provat totalbeskärning på en av de andra mindre buskarna. Mejade ner rubbet i mitten på juli. De nya skotten efter det blev en och fyrtio.

Naturligtvis har vi ingen blom på den i år men formen blev fin och strorleken bra.

Men så kommer de nya skotten nästa år . Då har busken återhämtat sig och skickar jätteskott. Tanken jag hade var att ta bort alla nya skott som kommer nästa vår. Låta gamla mindra grenar vara kvar till att blomma på och på så sätt hålla ner storleken på årets skott till ca 150 cm.

Jag tycker det är svårt att få en snygg form när man börjar klippa i en gammal buske. Vi är i och för sig inte slå skickliga på det här. Grenarna är ju så tunga så de vill inte stå upp som på Hanneles bild . De lägger sig ofelbart år två.

Är det bättre med en rotbeskärning. Vi bor i en djungel. Det är möjligt att vi fårbörja träna på Tarzanvrål laugh.gif
Gossen Ruda
Jag har en forsythia som jag försöker föryngra och räta upp. Den stod alldeles för nära en syren som tvingade forsythian att växa åt sidan. Där stod en rosentry som i sin tur lade sig över en smultronschersmin som i sin tur lade sig över doftolvonet. Nu är syrenen borta och upprätning pågår.

Jag kapar några av dom större grenarna en halvmeter upp och låter det komma nya skott. Blir dom för långa toppar jag dom i sin tur osv. Slutresultatet har jag inte sett än men det ser skapligt ut. Blomningen får dom kvarvarande grenarna sköta. Det finns en risk att det bara blir stora riskvastar men det återstår att se. Jag tycker det är svårt att föryngra gamla buskar just för att växtkraften är för stor. Rotkapning kanske är modellen.
Cilla
Ja, jag tror det kan funka ganska bra med din modell Bettsson, men kanske ska du behålla några eller inkorta några nya skott istället för att ta bort alla? Det blir visserligen lite av "nystan" som du beskrev i första inlägget, eftersom de nya delar sig. Men de blir ju iallafall kortare, busken blir tät och ständigt föryngrad mindre...

Lyckas du inte få till det osm du vill kan du ju prova rotbeskärning.

Åkes variant funkar säkert också. Enda nackdelen tycker jag är den estetiska, att det inte är så vackert med kvastar från avkapade grenar på 50 cm ovan jord. Iallafall på vintern.

Jag tycker att blommande buskar kan vara knepiga att få till, svårare än träd... Jag har misslyckats helt med en av mina schersminer, men börjar få forsythian i ordning. Schersminen stannade i urglesat läge och sköt inte ett skott där jag snittade. Forsythian gör jag ungefär som Åke med, men de få gånger jag tar ur en hel gammal gren gör jag det i marknivå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon