Slanter
Vi har fått några meter liguster häck av våra snälla grannar.
Nu ska vi då flytta den och då hopar sig ju frågorna.
För det första är häcken alldeles för hög och bred så vi behöver kapa ner den rejält. Höjden vill vi sedan ha i ungefär samma som vår andra häck som är ca 80cm just nu.
Häcken är ca 8-10 år gammal.
När kan man beskära den? Före eller efter omplanteringen. Kan man beskära den så hårt? (Idag är den ca 160cm)
Hur bred och djup grop behöver jag gräva?
Kommer det synas stor skillnad på våra två häckar? Den ena är en vanlig liguster och den andra en vintergrön. Dom står inte precis bredvid varandra utan med någon meters lucka.
Något annat viktigt vi behöver tänka på?
Tack!
/Henke
GunnellF
Min spontana reaktion är att ni ska vänta med det här till sensommaren/hösten. Klipp häcken som vanligt i sommar, när ni brukar klippa den alltså, sen tar ni flytten längre fram.

Att gräva upp en befintlig häck den här tiden på året känns riskabelt eftersom det är ett stort ingrepp på rotsystemet. Om man gör det längre fram när tillväxten har avtagit får plantorna ge all sin kraft till att rota ut och etablera sig - den här tiden ska kraften även gå till bildande av blad, om du förstår. Det krävs även mycket mer vatten den här tiden just därför att både rötter och bladmassa ska ha sitt.
Slanter
Jo det låter ju vettigt.
Tyvärr kan vi inte vänta till sensommar/höst då häcken ska bort nu. sad.gif
Om man nu måste göra det nu är det bättre att vänta ett tag med att beskära den eller ska man göra det på en gång?
Mycket mycket vattning också viktigt alltså?!
GunnellF
CITAT (Slanter @ 16-05-2009, 09:42) *
Jo det låter ju vettigt.
Tyvärr kan vi inte vänta till sensommar/höst då häcken ska bort nu. sad.gif
Om man nu måste göra det nu är det bättre att vänta ett tag med att beskära den eller ska man göra det på en gång?
Mycket mycket vattning också viktigt alltså?!



Ja vattning är väldigt viktigt, speciellt den här tiden. Oftast brukar man inte både beskära och plantera om samtidigt, eftersom det kan ta lite för hårt på krafterna så att säja, för plantorna, men samtidigt är det bra att eliminera bladmassan.

Jag antar att bladverket är fullt utslaget nu?
Slanter
Vi behöver ju beskära den rätt rejält så det skulle försvinna rätt mycket bladmassa i så fall...
Inte riktigt fullt utslaget är det ännu faktiskt. Men inte långt ifrån.
GunnellF
CITAT (Slanter @ 16-05-2009, 10:04) *
Vi behöver ju beskära den rätt rejält så det skulle försvinna rätt mycket bladmassa i så fall...
Inte riktigt fullt utslaget är det ännu faktiskt. Men inte långt ifrån.



Ja alltså, eftersom häcken ändå ska grävas upp så är det ju upp till dig om du vill chansa och gräva ner den hos dig. Förutsättningarna är inte bra eftersom det är en etablerad häck, bladverket nästan fullt utslaget och att den dessutom behöver klippas ner. Risken finns ju att du gör en massa jobb helt i onödan. Jag vet inte heller riktigt hur liguster funkar, eftersom jag bor för långt norrut och har ingen erfarenhet av liguster.
Åsa, mälardalen zon 2
Som andra redan sagt det är inte bästa tiden att flytta liguster eftersom lövfällande växter flyttas när de är i vila = utan blad. Liguster är dock en mycket tålig växt som klarar det mesta så jag skulle klippa ner den och försöka flytta den med så mycket rötter som möjligt (blanda upp den befintliga jorden med ex. planteringsjord, ingen gödning) och vattna sedan rejält under säsongen så den alltid har vatten långt ner i backen. Jag skulle även lägga över en fiberduk tror jag över plantorna tills de skjutit nya skott, det blir ju något bätre klimat för växten då. Jag tror den kommer att klara flytten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon