Full version: Tysk valnöt
ABCiV
Min käre svärfar plockade upp en massa valnötter på marken när han var i Tyskland. De har jag nu filat lite på och planterat i krukor i växthuset, för att se om jag kan få dem att gro.

Vad kan det vara för sort? Finns det många varianter?
Hur lång tid kan jag förvänta mig att det tar innan det gror?
Ska jag plantera ut dem iår, eller vänta till nästa?

Huggorm
Förmodligen är det den vanliga, äkta valnöten som menas. De andra sorterna växer naturligt i ostasien och nordamerika. Äkta valnöten är lite känslig i vårt klimat, och bör planteras i ett varmt och skyddat läge

Edit: ser att du bor i Herrljunga zon 4-5. Det blir nog svårt att klara för en äkta valnöt. Där är det nog bara den manchuriska valnöten som klarar sig
ABCiV
Okej, tack för ditt svar! Jag får se det som en utmaning ;-).
ABCiV
Nu har de flesta av valnötterna grott! Eftersom jag bor i fel zon undrar jag om jag kan ha dem i växthuset!? Kan man på nåt sätt beskära så den inte växer sig så stor? Är det nån mening med det eller ska jag sälja dem som plantor istället?

Jag har inte något direkt skyddat läge här, så det lär inte funka så bra att sätta ut dem på friland, men jag har ju en hel del plantor så jag kan ju testa. När ska jag lämpligast sätta ut dem, ska jag vänta till nästa vår och låta dem växa till sig ordentligt i växthuset först?

Allmänt hur gör jag för att det ska bli ett träd.. bara låta dem växa el. ska jag göra nåt speciellt.
MariaS
Låt dom stå ute under sommaren. När de tappat bladen, ställer du dem i växthuset över vintern, gärna med extra skydd. Efter några år kommer de vara så stora att du inte kan ha dem i växthuset längre, då är det dags att plantera dem i skyddat läge.

Under tiden förbereder du din tomt, med lähäck och jordförbättrar den plats du utsett, så att du skapar ett microklimat. Det finns Juglans regia i Essunga som klarat sig i flera år och det är ju bara ett stenkast bort... (Zon 3)
Alexander-VG-zon3
det finns ett äkta valnöt här där jag bor, i zon 3-4 ca 3-4(5)m i höjd. dock står det i centrum så lite skyddat är det väl. men den har en hel del barkskador och döda grenar. men lever gör det.

beskär valnöt inte! mer än ev döda grenar.
ABCiV
Tack! Hur gör jag för att kunna hålla dem i hinkar utan att det bara blir rötter i hinken...?
Ibland när man köper växter i affärer så är de väldigt stora, men med väldigt litet rotsystem, hur gör man det?
Alexander-VG-zon3
Valnöt får en pålrot om jag inte har helt fel för mig. så du ska ha rätt så höga krukor.

annars så får du väl bevattna och ge näring som vanligt, jag vet inte hur pass känsliga eller tåliga valnöt är med att beskära rötterna? det får någon annan svara på.

jag har ju planterat ut mina direkt i marken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon