KarinBost
För ca 1 månad sedan satte jag tomatfrön, de har växt jättebra, planterade dem precis i dessa lite större burkar. Men nu växer de ganska dåligt. Tänkte att nån av alla experter här kanske kan hjälpa till med bra tips, när man ska plantera om, näring etc. rolleyes.gif

Tack på förhand,

Mvh Karin
Eva 33c
Har du gjort hål i botten på burkarna? Jag hoppas det, för annars är det risk att jorden blir för blöt och "ruttnar" i botten och det är inte hälsosamt för plantorna. Men annars kan man säga att plantor ofta ser ut att stå still precis efter omplantering. Då satsar de först på tillväxt av rötterna. Man kan behöva vara lite försiktig med vattningen så här i början eftersom deras rotsystem ine fyller de nya krukorna än. Risk finns att man vattnar mer än vad de gör av med och så blir jorden kall och blöt.
När dina plantor fyller sina nya krukor med rötter får du plantera om dem igen. De behöver varsin egen kruka då. Näringen i jorden sägs räcka i ca 3 veckor. Så innan dess behöver du inte ge något extra. Och då kanske det ändå är dax att sätta dem i ny jord igen.
Lycka till!
Limpan86
Planterade du om dem i blomjord?

Man planterar alltid om i blomjord eller trädgårdsjord för i den finns det näring. Ibland kan det ta en vecka eller två innan de vänjer sig vid den nya krukan och den nya jorden (som förhoppningsvis också innehåller näring). Sen kommer de förhoppningsvis skjuta iväg ordentligt. De ser jättefina ut och inte alls rangliga så det kommer säkert gå bra.

Om du planterat om i såjord eller någon billig planteringsjord så kan det krävas näring. Det kan funka med vanlig blomnäring du köper på ica.

Obs hålen i botten (ca 1 cm i diameter räcker) är väldigt viktiga så glöm inte bort dem.
KarinBost
Jag tror jag t.om satte fröna i blomjord, då det var det enda jag hade hemma. Så hoppas det duger.

Tack för tipsen smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon