Saffran
Hej på er!

Jag har väl tidigare petat ner några potatisar i jorden men aldrig odlat så där helt seriöst.
Nu har jag dock tänkt att jag skulle göra ett potatisland och sätta riktig sättpotatis.
Jag inser dock att jag inte har någon riktig koll på när det ungefär brukar vara dags att
sätta ner potatisen i jorden. Jag bor en bit utanför Umeå och om någon i närheten kan ge
mig ett ungefärligt datum då det brukar vara dags så blir jag tacksam!

Mvh!

Saffran
Tosan
Sisådär nån gång runt pingst säger många, lite osäker tidpunkt då pingsten kan variera på 6 veckor eller nåt sånt. Själv brukar jag peta ner mina ungefär runt månadsskiftet maj-juni, lite beroende på vädret och så.
Det enda som händer om du sätter för tidigt är att ålarna ramlar av för att jorden är för kall, och då får potatisen börja om från början. Potatis lär du få i vilket fall smile.gif
Saffran
Hej !

Tack för svaret! Då är det väl hög tid att börja grodda potatisen nu!

Mvh!

Saffran
Solander
Vi brukar alltid sätta potatisen till morsdag, de funkar alldelens utmärkt. smile.gif


Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon