sarahlin
Hej !

Har idag satt en bollpilhäck längs ena sidan av vår trädgård. Är inte nöjd med denna dådet blev nog lite förhastat och inte så väl genom tänkt köp och plantering... Den är ju inte så insysnsskyddande direkt.

På delar av denna sträcka (tot 40m) behöver vi ett insysnsskydd året runt. Gärna ngt högt, tätt, evt taggigt. Men vi vill inte ha thuja. Marken är sydvästra skåne, men det är delvis lera och ganska torr del av trädgården. Vi bor mot en åker så att det är ganska blåsigt stora delar av året där.

Är det ngn som har ett bra tips på en häck? Gärna snabb väckande oxå.... whistling.gif

Tacksam för svar-
KURT
Avenbok, bok (klippta) hagtorn (klippt eller friväxande).

Funder först på om ni skall ha en klippt eller friväxande häck, den friväxande tar ju större plats, men då kan man också blanda olika arter.
sarahlin
HmmHagtorn låter spännande. Även Avenbok- men jag har fått för mig att den är lite känsligare? Men det kanske inte stämmer.

Ja Häcken ska vara friväxande och skall behöva så lite underhåll som möjligt.....
Lavin
Avenbok är inte vintergrön men behåller torra blad på vintern när den är yngre. Den verkar trivas utmärkt i lerig jord i blåsigt läge. Avenbok behöver klippas iaf två gånger om året, så den är inte friväxande.

det är nog svårt att hitta en vintergrön, friväxande häck som blir tät. Gran uppfyller ju de villkoren men kanske inte så fint...
KURT
Om du tillåter dem att bli lite högre 2-3 m, och planterar dem korsvis, och gärna blandar lite olika buskar så går det nog både att få det tätt även vintertid. Man kan ju använda vilka friväxande buskar som helst, blanda fritt med t ex vresrosor och även bärbuskar och blommande buskar.
sarahlin
Såg en häck av Lagerhägg. Stilig tät och såg fräsch ut. Vad trorNi om det? skulle den trivas så som jag beskrivit.? Jag frågar kanske dumt, men jag har tummen mitt i handen gällande växter....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon