Full version: Hasselört
Boxer
Jag ska ta färska frön från Asarum europaeum, hasselört.

Nu är fröna på plantan vita. Ska de vara mörka innan de skördas?
Boxer
Ingen som sått hasselört? g.gif
Helen i Piteå Zon 5
Nej, tyvärr! Jag sökte lite på GOGGLE men kunde inte hitta någon bild på frön no.gif Du kan kanske kan pröva att ta frön nu och sedan vänta tills fröna blir bruna, du får testa lite och berätta senare hur det gick. En fundering jag har är väl att släpper fröna lätt så är dom mogna, sitter det fast får man vänta ett tag till. wink.gif
Boxer
Tack för svaret Helen!

Så har jag också tänkt, men funderade på ifall att det kanske kan vara som vid vissa andra arter, att fröna kan tas tidigare.
Jag vill inte missa de små rackarna - de basunerar inte direkt ut att de är mogna. flirting.gif

Ska göra som du säger och prova både och, om det går.
Agneta z5-6
Har faktiskt sått Hasselört,hade den turen att få en planta av 8 sådda frön.De blir bruna på sensommaren och släpper lätt,passa på och så dem då. //Agneta

Åsa, mälardalen zon 2
Har aldrig behövt hålla på och så hasselört, fick några plantor för en 10år sedan och nu finns den överallt så den sköter ju det där med förökning så bra på egen hand.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon