Full version: Backtimjan
SysterJane
Här har ni en total novis som är i desperat behov av hjälp. Flyttade till hus förra året och ägnade hela förra sommaren åt att gräva om trädgården. I år tänkte jag att det är dags att börja plantera! Har ett stenparti som jag i fantasin vill täcka med backtimjan och har därför sått backtimjanfrön i vår. Dessa har kommit upp ett par centimeter och jag har enligt instruktionerna på fröpåsen planterat om dem en och en i små plastkrukor. Men vad händer sen? Tycker fortfarande att de ser små och ynkliga ut. Några har dragit iväg ordentligt på längden, men när växer de till sig till riktiga plantor? Kan man sätta ut dem i rabatten om det fortfarande är enkla stänglar? Hur ska jag sköta om de små liven på bästa sätt? Tacksam för alla tips och råd!
KURT
Det hade nog varit enklare att så dem på plats, du kan plantera ut dem, de kommer att breda ut sig efter hand.
noora
När de är så där små kan det vara säkrast att vänta med att plantera ut dem tills risken för nattfrost är över. Du kan alltså gott och väl vänta en månad till innan du sätter dem i rabatten, och på den tiden hinner de växa en hel del smile.gif Under tiden kan du vänja dem lite försiktigt vid utomhusklimatet genom att ställa ut dem i några timmar åt gången i skuggigt läge. När de väl är ute i rabatten och har rotat sig borde de ta fart.

Jag brukar sätta timjanplantor i små klungor om flera stycken som står tätt ihop, då ser de buskigare ut på en gång.

Du behöver för övrigt inte toppa backtimjan. Håll jorden i krukorna fuktig, se till att de får massor med ljus och ställ dem lite svalare än vanlig rumstemperatur om du kan.
Knytt
Jag har provat både att direktså och att förkultivera backtimjan.
I båda fallen hade de lååång utvecklingstid. Faktiskt så lång att jag var säker på att inte ett frö tagit sig vid direktsådden, men till slut kom de!

Jag planterade ut mina förkultiverade när de var bara små tussar, alltså rankor på 3-5 cm typ. Första året bara aklimatiserade de sig och växte lite lite - först nu, 1 år senare, börjar de så smått bilda kuddar. Det gäller både de direktsådda och de förkultiverade. smile.gif
kloka_elin
Kan man direktså i fogsand mellan plattor? Går det såhär års? Har en plätt med kalksten där det är ganska breda fogar.
myskmadra
Jag funderar också på att så backtimjan. Förra året direktsådde jag och inget grodde alls.
När jag nu läser hur lång tid det tar att få upp dem till plantor så funderar jag på om man kan ta sticklingar?
Har någon provat?
villa-sandberg
Jag tog sticklingar hos svärfar och det har funkat finfint! Tog några tussar här och där och stoppade in mellan skarvar i storstenar med lite jord under, inget avancerat och redan året därpå växte dom till sig ordentligt. Nu sväller dom ut ordentligt, tror det är tre år sen jag planterade.
M i Mälardalen (zon 2)
Jag är väldigt förtjust i backtimjan och tänkte försöka ha det längs min grusuppfart. Jag förstår på inläggen ovan att det tar ett tag att få dem etablerade. Jag tänkte gå tillväga på följande sätt och skulle vilja ha några råd om det sätt jag planerar kommer att fungera.


1 Jag tänker lägga täckväv på gräset bredvid grusgången.
2 Jag tänker lägga på en blandning av sand och jord (här skulle jag behöva råd om hur tjockt detta lager bör vara då jag inte vill ha det för tjockt. Räcker 5 cm?)
3 Plantera backtimjan (förkultiverade så många det går, resten direkt frön i jorden)
4 Täcka med fiberduk till dess att de är etablerade hyfsat (kanske hela första året?)

Jan Lindgren
Hej!
När man köper frö av backtimjan så får man i allmänhet en tråkig sort som inte alls ser ut som den vilda. Det bästa är att gå ut i naturen och välja ut plantor som man tycker om. Det är lätt att ta små bitar av plantan. Ett annat alternativ är att gå till sin plantskola och köpa en planta. Dela den i massor av smådelar och plantera ut.
MVH
Jan Lindgren
ingrid fuxwall
De två sista åren har jag sått frön, inne och sedan planterat ut och de har vuxit till sig väldigt, så helt omöjligt är det inte.
M i Mälardalen (zon 2)
Tack för svar!

Jag har just funderat på varför bilderna på fröpåsar samt hos fröfirmor inte liknar den backtimjan som jag vill ha. Det är just den vilda sorten som jag associerar mycket positivt kring från mina barndomssomrar på Gotland. Tack för förklaringen.

Jag vet ett par ställen där det växer den backtimjan som jag gillar i närheten där jag bor, så jag ska se om jag kan få ta lite där föröka den vidare själv. Det blir nog ett långt projekt då det är rätt stor yta jag vill ha en "backtimjanmatta" på. Eventuellt använder jag både frön och vildplantor och ser hur det går med de olika sorterna. Finns det risk att de frösådda tränger ut den vilda varianten?



Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon