Eva St
Tänkte ta en stickling av mitt Olivträd . Undrar om det är något särskilt att tänka på förutom sandblandad jord och plastpåse över som jag antar det ska vara. Är Oliv svår att ta stickling från
Eva St
Eva St
Nu har jag i alla fall tagit min stickling men satte den i vatten först någon som kan svara på om det är ok????
Eva St
KURT
Jag vet inget alls om sticklingar från just oliv. Men jag tror att de allra flesta sticklingar (speciellt från vedartade växter) klarar sig bättre i sandblandad jord än i vatten. Sedan tar sig nog sticklingar bättre om man tar dem tidigt på våren.
vickeva
CITAT (Eva St @ 05-10-2003, 22:55)
mitt Olivträd

Hej
Köpte ett litet oliträd i våras som har stått ute i kruka hela sommaren. Hur gör du med ditt på vintern, ska det stå i rumstemp eller svalt och ljust eller...???
eml
Viveka: sök på gamla inlägg om oliv, det finns bra tips där.

Eva St: Jag prövade också att ta sticklingar från mitt olivträd för några månader sedan. Jag satte dem i sandblandad jord i lerkrukor och i ett ljust fönster (ej direktsol), men alla 8 sticklingar dog. Från andra inlägg här på forumet så har jag fått två uppslag:
1) Det bör vara en rätt lång stickling
2) Sticklingarna vill ha det rätt varmt (typ 30 grC) för att rota sig
I övrigt så tror jag sandblandad jord med påse är rätt.

Lycka till och rapportera gärna hur det går för dig smile.gif .
KURT
För sticklingar som har svårt att ta sig så finns det sk rotningsmedel, det är rotningshormoner men inte i ren form. Man har tagit alger? som naturligt innehåller hög halt rotningshormoner. Dett pulver kan man doppa snittytan i innan man sätter sticklingen.
eml
Mina sticklingar fick rotningshormon, men det hjälpte tyvärr inte.
KURT
Söker man lite på nätet så verkar det som om livträd är lite knepiga att föröka med sticklingar, de flesta verkar använda rotningshormon.

tex:

http://www.oliveoilsource.com/propagating_...olive_trees.htm
eml
Tack för länken KURT, har nu fått lite nya uppslag till olivförökningen smile.gif .
Eva St
Har satt min Olivstickling i kruka men inte blev det sandblandad jord utan vanlig planteringsjord och plastpåsen har inte heller kommit på. Det blev nämligen bråttom att komma hem från stugan när temperaturen plötsligt i slutet på oktober kröp ner rejält och vårt sommarvatten frös för oss. Då var det bara att packa sig iväg och inse att sommaren var slut för i år. Men trots den lite halvtaskiga behandlingen ser den ut att må bra än så länge men det är väl allt för tidigt att ropa hej än kan jag tro
Eva St
Eva St
Visst var det för tidigt att ropa HEJ. Nu börjar den se rejält hängig ut men än finns det lite liv i den så skam den som ger sig
Eva St
Eva St
Nu är hoppet ute Olivsticklingen är oåterkalleligt död. Om någon kommer på ett genialt sätt att fixa sticklingförökning av Oliv så hör gärna av er
Eva St
e_sedell
CITAT (KURT @ 16-10-2003, 12:48)
För sticklingar som har svårt att ta sig så finns det sk rotningsmedel, det är rotningshormoner men inte i ren form. Man har tagit alger? som naturligt innehåller hög halt rotningshormoner. Dett pulver kan man doppa snittytan i innan man sätter sticklingen.

det är inga hormoner, det är bara ett ämne som håller fukten kring sticklingen. Det brukar som sagt vara alger....
ToT
jag lyckades med att få en stickling att rota sig...

tog den förra hösten... nog dålig förutsättning
satt den i sand-lecakulsblandad jord. nog bra förutsättning
glömde bort att vattna efter ett par månader, alltså snustorrt i en månad sen. nog dålig förutsättning

fast visst, en tog sig finfint ändå... inte växt skrytsamt i somras fast utvecklat fina rötter... har jag kollat upp..

jag skulle ta nya om de första inte ville... däremot går det verkligen inte att få lager att bilda rötter här... vad gör man för fel månne...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon