johanna_zon3
Hej! Min mormor och morfars trädgård ska finputsas inför försäljning och de har
allsköns buskar och träd som inte har beskurits på många år.
Äpple, päron och plommon gör vi ingenting åt pga årstiden.
Jag vet inte vilka buskar dom har på gården och bladen har inte slagit ut
så jag efterfrågar någon generell regel vid beskäring när det gäller buskar
om det finns någon sådan. Sedan undrar jag om man kan avlägsna en
avbruten stor gren på äpple nu?

Tacksam för svar. Johanna
Gossen Ruda
En generell regel kan nog sägas vara att det inte finns nån sån regel. En del buskar och träd ska beskäras på våren, andra på sommaren. Eller under vintern. Eller så kvittar det. Det skiljer sig mycket mellan olika arter. Sen finns det olika skolor. En del anser att inget skall få växa ifred, allt skall tuktas och klippas. Motsatsen, jag t.ex., tar fram sågen eller saxen först när jag är tvungen. Varför inte låta näste ägare bestämma?

Javisst ja, grenen. Det går bra att ta bort den nu, man vinner inget på att vänta.
Aqvakul
En avbruten äppelträdsgren hade jag tagit bort. Många buskar tål vårbeskärning bra. Vad du särskilt skall undvika att skära i är de som blöder, typ lönn, björk och vin.
HelenJ
CITAT (johanna_zon3 @ 28-04-2009, 13:43) *
Hej! Min mormor och morfars trädgård ska finputsas inför försäljning och de har
allsköns buskar och träd som inte har beskurits på många år.
Äpple, päron och plommon gör vi ingenting åt pga årstiden.
Jag vet inte vilka buskar dom har på gården och bladen har inte slagit ut
så jag efterfrågar någon generell regel vid beskäring när det gäller buskar
om det finns någon sådan. Sedan undrar jag om man kan avlägsna en
avbruten stor gren på äpple nu?

Tacksam för svar. Johanna

Ta bort den avbrutna grenen och klipp bort ev döda grenar i de övriga buskarna och träden. Lämna sedan resten till nya ägaren. Har inte buskarna / träden beskurits på många år är det en flerårig process att få dem snygga igen. Kanske upp emot 3-5 år. Börjar ni på nånting nu som inte kan göras klart kommer det bara att se jättekonstigt ut. Bättre då att låta det vara helt och hållet.
johanna_zon3
Tack för råd och synpunkter! Vi kommer inte att beskära trädgården
sönder och samman utan jag var nog ute efter att få en bekräftelse
på att man kanske kunde frisera lite där det verkligen behövs utan
att man skulle ta död på buskarna.
Johanna
Aqvakul
Jag hade faktiskt gjort som du, och "friserat" lite...
ängsvädd
CITAT (johanna_zon3 @ 28-04-2009, 22:26) *
Tack för råd och synpunkter! Vi kommer inte att beskära trädgården
sönder och samman utan jag var nog ute efter att få en bekräftelse
på att man kanske kunde frisera lite där det verkligen behövs utan
att man skulle ta död på buskarna.
Johanna

Tänk på att om du friserar buskar som ska blomma så kan det finnas risk att du klipper av många blomknoppar vilket vore synd - detsamma gäller trädbeskärning.
RibesRubusVitis
Får jag ge ett helt motsatt råd? Bry dig inte ett dugg om köparnas framtida intresse; ditt ansvar är att få ut maximal köpeskilling för fastigheten. Fråga därför mäklaren vad som är mest tilltalande just vid visningstillfället.
Aqvakul
CITAT (RibesRubusVitis @ 29-04-2009, 00:30) *
Får jag ge ett helt motsatt råd? Bry dig inte ett dugg om köparnas framtida intresse; ditt ansvar är att få ut maximal köpeskilling för fastigheten. Fråga därför mäklaren vad som är mest tilltalande just vid visningstillfället.

yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon