Full version: Hackspettskador
HönaBöna
Vi köpte ett hus för några år sedan. Trädgården var helt kal och saknade träd så för att snabbt få till trädgårdskänsla så hämtade vi hem en ca 6m hög lönn från skogen (MKT JOBB!) Detta träd har vi sedan vattnat och pysslat om och det har nu klarat tre vintrar. Men nu har en liten rackarns hackspett kanske spolierat allt! Det är uppflisade skador på stammen på tre ställen ganska högt upp i trädet. Jag såg fågeln sitta och hacka nån gång i vintras men trodde inte att det skulle skada trädet så allvarligt. Finns det något man kan kleta på eller "tejpa" med så att man förhindrar att trädet drabbas av någon sjukdom?
Huggorm
Fortsätt vattna och ta hand om trädet, det är nog det enda att göra. Lönnar blöder mycket, det kommer förmodligen rinna mycket sav från skadorna. Jag vet inte hur det är på lönn, men på barrträd har ju kådan som funktion att hindra sjukdomar från att ta sig in i trädet via skador.
KURT
Om den verkligen har hackat in i veden, så har den nog gjort det för att det finns insektslarver där, och i så fall är bara hackspetsskadan bara en sekundär skada.

Tretåig hackspett kan så här på våren hacka en massa små hål i barken på träd, för att få sav att äta, men då hackar den inte in i veden.
Huggorm
Ja, det kan nog vara så att lönnen trots allt inte klarade flytten, utan långsamt dör. Det är nästan omöjligt att flytta ett så stort träd, och lönnar är dessutom ganska känsliga. Så det kan vara så som Kurt skriver att det levde larver i döende ved, vilka hackspetten nu har smaskat i sig
HönaBöna
oj då, det låter som om allt hopp är ute. Ska ta kort på skadorna idag och lägga in på forumet. Det vore väldigt tråkigt om trädet dog -cry-.gif
*Stintan*
Blir lite osäker när du skriver uppflisade skador. Hackspettar gör väl runda små hål mest. Är du säker på att det är hackspetten?

Jag har en lönn där jag för flera år sen upptäckte att barken börjat spricka. Året därpå hade barken fläkts upp längs med stammen ungefär 2 meter långt och då befarade jag att trädet skulle dö. Man kunde inte se att det savade. Inget djur kan ha gjort skadan heller men jag har en teori om att det är en frostsprängning.

Eftersom jag själv dragit upp trädet från frö för så där 30 år sen så var det ju synd om det skulle dö men det lever fortfarande och verkar inte ha tagit skada annat än att det ser väldigt fult ut på stammen. Men jag vet ju inte om det kanske dör väldigt långsamt ändå. Hoppas inte det.

Ska bli intressant att se bilder på dina lönnskador. Tror inte du ska smeta på något iallafall.
KURT
Hackspettar gör bara runda hål när de hackar ut bohål, och det utgör bara en mycket liten del av deras hackande. Vanligast är att de hackar för att signalera (revirhävdande) eller för att leta mat, och då bryr de sig inte om formen på hålet.
HönaBöna
[attachment=33916:l_nn2.jpg]Här kommer bild på skadorna:

Jan af Lisö
Jag tycker att de flesta grenarna på lönnen ser döda ut !!
Meriona
CITAT (KURT @ 26-04-2009, 08:13) *
Om den verkligen har hackat in i veden, så har den nog gjort det för att det finns insektslarver där, och i så fall är bara hackspetsskadan bara en sekundär skada.

Tretåig hackspett kan så här på våren hacka en massa små hål i barken på träd, för att få sav att äta, men då hackar den inte in i veden.


Om det är den tretåiga hackspetten så tycker jag att du ska låta den hacka, för jag har för mig att den är rödlistad. Då gör du en god gärning! kompiskram.gif
HönaBöna
CITAT (Jan af Lisö @ 27-04-2009, 13:37) *
Jag tycker att de flesta grenarna på lönnen ser döda ut !!


Ja lövträd ser ju lätt döda ut innan bladen kommer på våren....
*Stintan*
Jag tror inte att dom skadorna gör så mycket.
KURT
Den tretåiga hackspetten gör mycket finare regelbundna hål när den söker sav:

http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...amp;mode=linear
http://www.grankadsalva.se/behandling.asp
Huggorm
Jag vill nog påstå att de allra flesta grenarna lever och har hälsan. Skulle tro att trädet kommer hämta sig, jag har sett lönnar överleva värre skador än det där
Jan af Lisö
CITAT (HönaBöna @ 27-04-2009, 16:15) *
Ja lövträd ser ju lätt döda ut innan bladen kommer på våren....


Av det som jag kan se på bilden så ser det ut att det gröna (som jag antar är nya blad) är väldigt ojämnt fördelat på grenarna. Tycker det ser ut precis som en av mina ekar innan den gav upp och fick nådastöten mha motorsågen. Eken blev kallare för varje år...

Har jag misstolkat bilden, t.ex att det finna massa fina knoppar som jag inte ser, så är lönnen "sovande", inte död. Men tyvärr, även om jag förstorar bilden så ser många av grenarna döda ut, inte sovande. Hoppas jag har fel, det kan du förhoppningvis se inom en till två veckor....
Huggorm
CITAT (Jan af Lisö @ 27-04-2009, 20:50) *
Av det som jag kan se på bilden så ser det ut att det gröna (som jag antar är nya blad) är väldigt ojämnt fördelat på grenarna. Tycker det ser ut precis som en av mina ekar innan den gav upp och fick nådastöten mha motorsågen. Eken blev kallare för varje år...

Har jag misstolkat bilden, t.ex att det finna massa fina knoppar som jag inte ser, så är lönnen "sovande", inte död. Men tyvärr, även om jag förstorar bilden så ser många av grenarna döda ut, inte sovande. Hoppas jag har fel, det kan du förhoppningvis se inom en till två veckor....

Det är blomknoppar, löven kommer senare på lönnar
HönaBöna
Jag håller tummarna! Det är ju det enda trädet vi har på tomten. Det är inget jag kan göra för att öka chansen att det ska klara sig? Svärfar pratade om någon ympsalva g.gif

Annars får det väl bli motorsågen och ett nytt träd av mindre storlek...
*Stintan*
Nej man ska inte kleta på sånt ympvax då det gör mer skada än nytta. Bättre att såret får självläka. Tror säkert att ditt träd kommer att klara sig bra ändå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon