malin72
jag har fått 2 st små för ett par år sedan...nu ser jag att dom ser olika ut i färg! Är det 2 olika sorter??? Jag har aldrig haft buskpion så nu vill jag veta hur dom vill ha det..vart vill dom stå osv...hur många år tar det tills första blomman kommer, jag längtar giggle.gif kan jag flytta dom nu?? När jag fick dom satte jag bara ner dom snabbt i jord
[attachment=33723:v_r25tr_dpioner.JPG]
Katten maja
Det är samma sak men man skall inte klippa ner dem som vanliga pioner och av storleken av dömma kan det dröja ett tag innan du få blommor men väntanär värld det mina föräldrar har en gul och den är otroligt vacker.

De blir rejält stora med tiden så du kan ha planterat dem lite för nära varandra.

Lycka till:=)
Gunilla T
Buskpioner och trädpioner är samma sak, vi kallar dom trädpioner ibland här i Sverige och det kommer sig av att de i England och USA heter tree peony. Korrekt namn är buskpion.

De är egentligen halvbuskar som behåller grenverket men fäller bladen till vintern medan perenna pioner fryser ner helt under vintern.

Bästa tiden för omplantering av buskpioner är från mitten av augusti till slutet av september. Krukodlade kan man plantera när som helst.

Många buskpioner är ympade och de bör planteras med ympstället ca 10 cm under markytan. Unga plantor fröplantor skall inte planteras djupare än 2cm under marken med toppen.

Buskpioner skall inte gödslas på våren utan efter blomningen.

Du kan gödsla med benmjöl, kogödsel eller kompostjord, de bör inte torka ut så vattna om det blir torrt.

Grattis till vackra växter - de ser ganska små ut så du kanske får vänta på blommor ett tag till.
malin72
tack för era svar!!!
finns det många olika sorter av buskpioner...eftersom att dom är olika i färgen smile.gif
Hur stort behöver dom ha i omkrets tro, om jag ska flytta på dom även om det då får bli i höst...tänkte så jag vet vart jag ska spara plats för dom!
inget gödsel det var bra att veta annars hade jag väl varit där och gödslat dom whist.gif
om jag kommer ihåg rätt så var nog dom små från olika moderplantor och växte runt kring dom stora..alltså frö sått sig, det var ju rötter på dom...vi gick och grävde upp på tomten (elller ägaren grävde och vi tackade)
Gunilla T
Det finns många olika arter och sorter av buskpioner och som så många av våra vackraste växter härstammar en stor del av dem från Kina.

De är dyra i inköp pga av att det tar så länge att få en "färdig" planta och frösådd kan man inte vara säker på att det blir som moderplantan men vad gör det?...att äga en buskpion är väl underbart!

Läs här http://guldsmedsgarden.se/
malin72
CITAT (Gunilla T @ 23-04-2009, 09:29) *
De är dyra i inköp pga av att det tar så länge att få en "färdig" planta och frösådd kan man inte vara säker på att det blir som moderplantan men vad gör det?...att äga en buskpion är väl underbart!


jo det är det verkligen..helt underbart bravo.gif men jag inser nu att jag får vänta några år tills jag ser dom blomma för första gången, men jag längtar yahoo.gif
fast dom står nog helt fel till och ju större dom blir är det inte farligare för dom att flyttas då????
Bee
Grattis till två väldigt vackra växter!

Jag har en buskpion som jag köpte år 2000. Den var nog aningen större än dina men jag minns inte helt säkert. I alla fall sa dom då på plantskolan att det skulle ta tre år innan den blommade. Det stämde. År 3 blommade den. Vilka blommor! Wow! Idag är den ca 150 cm hög, står i halvskugga och är dessutom planterad alldeles för nära en rosenkvitten. Fanns skäl till det; jag ville inte ha barnen på gatan i min pion så en taggig sak i närheten blev bra. Fast det blev lite för nära, dom är planterade 40 cm från varandra och rabatten är ynkligt liten.
Men det har funkat sen år 2000! Jag tycker busken (ser faktiskt ut som ett litet träd) är lagom stor.

Det ser lite tätt ut för dina plantor men om dom växer ihop kan det på sikt blir urfint! Då blir det en enda stor buske med olika blommor på. Så förhasta dig inte, utan fundera på vilken effekt du vill uppnå.


Edit: Den är snarare 150 än 120 cm hög.
Christer i Falköping
Med tiden kommer de att konkurrera hårt med varandra om utrymme och näring, så du bör allt flytta dem. Sedan går det isär i åtsikter om när det är bäst att flytta dem. Numera lutar det åt tidigt på våren. Men var noga med att inte skada rötterna för mycket, då tar det ännu längre till blomning. Är det ympade plantor kan de mycket väl blomma i tidig ålder, men frösådda blommar först i sjuårsåldern ungefär.
Christer.
Danne031
Nu vet jag inte hur gamla mina pioner är, eller hur stora de kan bli heller faktiskt. Men en av våra, den är väääldigt lik din högra, den har idag en omkrets på ungefär en meter eller lite till. Så de kan nog bli ganska stora smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon