tvilling77
Funderar på att plantera några vid min uteplats men undrar lite hur stora dom blir i lite kallare zoner? platsen där det ska stå är väldigt vindskyddad och varm, sol mest hela dagen...
Anki V
Min är 4 år i lite tufft läge, zon 5. Den är smal som en tarm och kanske en meter hög. Den fryser i topparna varje år så en hel del av förra årets tillväxt försvinner.

Nu vet inte jag om jag har ett måndagsex. eller om det är så här kinkig så jag följer tråden.

/Anki
Aqvakul
OT - här i zon 1 blir de gärna 2 meter...

oavsett storlek - det är klart att du ska skaffa denna underbara buske!!!!!
PeterDeleter
Självklart måste du prova. I Stockholmsområdet jag bor i ett tidigare hus växte två stycken som ogräs trots norrläge och mestadels skugga så jag fick flytta dom till slut pga dom tog för stor plats. Doftar underbart på kvällarna. Alltid värt prova, "våga vinn" och funkar det hos dig lär du bli helnöjd.
Betty
CITAT (tvilling77 @ 21-04-2009, 10:05) *
Funderar på att plantera några vid min uteplats men undrar lite hur stora dom blir i lite kallare zoner? platsen där det ska stå är väldigt vindskyddad och varm, sol mest hela dagen...

Precis sådana förhållanden har min Smultronschersmin som jag planterade i augusti -06. Den är nu ca 120 cm hög och nästan lika bred. Jag tror att den kommer att ha en sluthöjd på ca 150 cm.Den har aldrig frysit tillbaka det allra minsta ens en gång.
tvilling77
Det låter ju som att jag måste prova då..lukten är ju fenomenal och dom är ju så vackra! jag kan se mig själv sitta på sommarkvällarna och känna den lukten...:-)

Dom växer rätt snabbt eller hur? Men visst dröjer det innan dom blommar?
Betty
Min var i full blom när jag köpte den och har blommat rikligt varenda år (-07 och -08) hittills. Den doftar ljuvligt, det var därför jag planterade den i "altanrabatten". Funderar på att skaffa en till i sommar... smile.gif
tvilling77
CITAT (Betty @ 21-04-2009, 10:58) *
Min var i full blom när jag köpte den och har blommat rikligt varenda år (-07 och -08) hittills. Den doftar ljuvligt, det var därför jag planterade den i "altanrabatten". Funderar på att skaffa en till i sommar... smile.gif


Jaha!! jag läste nånstans att dom tar tid på sig att blomma, men då kanske det inte är riktigt sant...det låter ju ännu bättre då!! :-)
Anki V
Det känns som om jag också behöver skaffa en....ny.

/Anki
Betty
CITAT (Anki V @ 21-04-2009, 11:51) *
Det känns som om jag också behöver skaffa en....ny.

/Anki

Mm, om inte annat så ge den du har ett mer skyddat läge så kanske den tar sig.
pebblelake
Jag har haft min 8 år i umeå zon 5 ,min växte trattformat och fult ca 140 cm,denstod i bästa söderläget med lätt och fin jord.Väntade 4 år på totalt tre blommor ,sen blev jag less på den och flyttade den till baksidan huset där den nu för en tynande tillvaro.Norrland skall Norrlandsshersminer ha....
Betty
CITAT (pebblelake @ 21-04-2009, 14:26) *
Jag har haft min 8 år i umeå zon 5 ,min växte trattformat och fult ca 140 cm,denstod i bästa söderläget med lätt och fin jord.Väntade 4 år på totalt tre blommor ,sen blev jag less på den och flyttade den till baksidan huset där den nu för en tynande tillvaro.Norrland skall Norrlandsshersminer ha....


Tänk så olika det kan vara... Min står i lite tyngre, fet och fukthållande jord - och är hur vacker som helst! Norrlandsschersminer har jag också - men de doftar inte ens i närheten av så ljuvligt som Smultronschersminen gör. smile.gif
josohl
Betty: när blommar din smultronschersmin? Jag funderar på att sätta en på landet (zon 4-5)
pebblelake
CITAT (Betty @ 21-04-2009, 15:49) *
Tänk så olika det kan vara... Min står i lite tyngre, fet och fukthållande jord - och är hur vacker som helst! Norrlandsschersminer har jag också - men de doftar inte ens i närheten av så ljuvligt som Smultronschersminen gör. smile.gif


Olika och orättvist g.gif crying.gif ,min står nu i tyngre lerjord där den mår ännu sämmre.
Betty
CITAT (josohl @ 21-04-2009, 16:38) *
Betty: när blommar din smultronschersmin? Jag funderar på att sätta en på landet (zon 4-5)


Den blommar som mest i mitten av juli hos mig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon