Full version: blåbärstry
vanjalarsa
Är det någon som vet något om blåbärstry? Varianten som heter " LOnicera kamtscatica ?
Odlingsvärd? FRisk? Goda bär? Krav på livet ? Är den här varianten den bästa ?
tacksam för svar!
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
KURT
Jag tror inte att namnet är korrekt, artnamnet för blåbärstry är Lonicera caerulea och sedan finns det olika variréer eller underarter, varav en är kamtschatica. (som bla ger extra stora bär). Sedan finns det i sin tur namnsorter av Lonicera caerulea var. kamtschatica, t ex Lonicera caerulea var. kamtschatica Anja.

Det finns ju tyvärr få sorter och lite erfarenhet av blåbärstry ännu, om man väl finner en sort som är avsedd för bärproduktion så får man nog vara glad åt det. Det är trots allt inte så stor skillnad på sorterna.
vanjalarsa
Stort tack !
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Azur
Varför kallas den blåbärstry? L. caerulea är ju Blåtry...
vanjalarsa
Ingen aning. Kan det vara ett beskrivande namn med tanke på de blå bären ?
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
KURT
Det är de sorter som odlas för att äta bären som kallas blåbärstry, dels är det "väl"? andra underarter och förädlade sorter.

Se också SKUD:

http://skud.ngb.se/pub?thm=mxn&num=1524

Man kan jämföra med Saskatoonbär som när den odlas som prydnadsbuske heter häggmispel, även om det är ännu mera komplicerat med flera arter av häggmispel.
vanjalarsa
Tack igen!
Har fått intrycket av att det är en odlingsvärd buske med stor härdighet och lättplacerad.
Hittade den i en ordinär trädgårdsbok.
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Eva 33c
Jag har två såna buskar sen länge. När jag köpte dem hette dem just Lonicera kamtschatica, men har senare bytt namn till Lonicera caerulea var. kamtschatica. Och numera finns det visst olika namnsorter också. Skillnaden mot vanligt blåtry (L caerulea) är just att bären är ätliga, och goda. De smakar verkligen blåbär och är stora och lite avlånga i formen. Själva busken blommar tidigt med ljust gulvita tryblommor och den växer lite vekt risigt. Mina tog några år på sig innan det blev några bär att tala om. Och så är den "tokhärdig" här i zon 5 till skillnad från de riktiga blåbärsbuskarna (amerikanska blåbär).
Om man kan köpa en namnsort är det nog att föredra så man vet att den busken man köper ger bra skörd. Arten (som jag har) kan säkert variera.
Rekomenderas!
vanjalarsa
HEj Eva!
Vad roligt att du har två såna buskar som jag undrade över! Och att du är så nöjd med den. I vilket läge har du dem planterade i,sol, skugga? Nån särskild jord?
Vore jättetacksam för svar!

mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Eva 33c
Jag tror det är en anspråkslös buske vad det gäller placering och jord. Mina har nog ganska leraktig jord och står i lite "vandrande" skugga kan man nog säga. De är planterade tillsammans med diverse andra buskar som ju skuggar varandra lite under dagens gång. Den är trevlig för den blommar så tidigt och det är ju uppskattat av humlorna, så det brukar "brumma" i buskarna på våren.
Jan Lindgren
Hej!
Blåbärstry är ett tråkigt namn. Lingontry är oätlig så blåbärstry lockar inte. I Kanada, Holland och Tyskland kallas den ofta för honungsbär vilket den ätliga varianten borde heta här också.
Vi testar ett antal sorter. Morena, Start, Duet, Atut, Amfora, Blue Velvet, Sinyaya Ptitsina, Leningrads Jätte, vildplantor samt nummersorter från Balsgård. Jag hoppas att hitta fler. Än så länge har vi inte fårr någon skörd. De första plantorna vi satt på friland blev misshandlade av harar och kaniner. Plantorna tycks växa lika bra i vanlig åkerjord som i mina surjordspartier. Enligt litteraturen är de självsterila men jag har sett att isolerade plantor åtminstone får några bär, Så det kanske varierar med sorten. Det bästa är nog att sätta flera sorter för säkerhets skull.
MVH
Jan Lindgren
Billhook
Jag har ett par buskar av blåbärstry som jag har haft i rätt många år nu. Vilken namnsort det är vet jag inte eftersom de är sticklingar av buskar som hämtades till Sverige från Sovjetunionen. Bären är blådaggiga och ovala/cylinderformiga och smakar gott, som en blandning av blåbär och svarta vinbär.

Buskarna är väldigt härdiga och verkar tåla hårda tag. De verkar dock inte trivas i alltför varm, luftig trädgårdsjord. Min syster fick ta hand om dem under några år och hade dem i stora odlingslådor i trädgården i zon 1, när jag själv saknade trädgård. De mådde väl inte direkt dåligt under den här tiden men tillväxten var inte heller den bästa. Däremot verkar de stormtrivas på sina nya växtplats i min stora trädgård (14000kvm). Här är jorden näringsrik, neutral, hyfsat lucker men fuktighetshållande i zon1-2. De står i full sol under högsommaren, men vandrande skugga under vår och höst. Originalbusken som jag tog sticklingarna ifrån en gång i tiden stod i vandrande sol/skugga i zon 4-5.

Buskarna är helt klart värda att odla. tummenupp.gif De lär ge väldigt god saft även om jag ännu inte har gjort någon själv. Ett aber i det hela är dock att det inte bara är vi människor som tycker om bären utan även fåglarna så det är väl nät på buskarna som gäller även om jag inte har haft hjärta att lägga på något ännu. Jag ska nu komplettera med buskar av flera namnsorter eftersom jag har hört att detta också kan hjälpa till med pollineringen - jag vet inte, men det är ju i alla fall kul med fler bärbuskar så det är ju värt att testa.

Jag har dock ett par följdfrågor - ska man eller ska man inte beskära buskarna? om, i så fall när och hur? Jag har själv inte beskurit mina mer är ett par gånger för att få dem att bli mer förgrenade och buskiga. Nu är de dock rätt så spretiga och skulle nog må bra av en ansning. Någon som har erfarenheter att dela med sig? smile.gif
Anna i Mälardalen
Hej
Jag hakar på tråden även om jag ser att det är länge sedan förra inlägget.

Jag funderar också på att plantera blåbärstry. Det är ju bara det här med sorter och hur stora buskarna blir.
Dessa sorter hittade jag på internet:

-----
Lonicera caer. v. kamt. ANJA™ E ('BLo D')
Lonicera caerulea var. kamtschatica ´Anja´
Lonicera caerulea var. kamtschatica Anja E
Lonicera kamtschatica Anja E

Är dessa samma sort? Alla angavs till 40-50cm utan Lonicera caerulea var. kamtschatica Anja E som angavs till 1-1,5m??? Felskrivet?
------

Är sorten Lonicera caerulea var.'Kamtschatica' = sorten Lonicera var kamtschatica ?
Dessa har angivits i olika intervall inom 1-2m.
Är det kanske så att busken blir högre i en varmare zon?

-----

Lonicera Kamtjatica, Kamtjatka Bärtry, höjd 1m: Detta verkar vara ytterligare en sort?

-----
Ezereht
Jag köpte vad jag trodde var en blåbärstry och en Bärhäggmispel för några år sedan. Blåbärstryn visade sig vara en aronia när bären kom (jag visste inte hurdana blad den skulle ha). Bärhäggmispeln smakade bären inte särskilt gott tycker jag. Hade sorten martin. För mycket frön i dem.

Har köpt Anja nu förra sommaren. Den är liten. Hade helst haft en större buske. Den har inte gett bär ännu så framtiden får utvisa antar jag. Funderat beställa från utlandet för att hitta någon större buske, men än ligger det lite i träda.

Anja är väldigt fin i alla fall, den pryder verkligen sin plats. Fin bullig buske med ljusgrön färg på bladen.
Jan Lindgren
Hej!
Det ska bli intressant att se om Anja ger en hyfsad skörd. Honungsbär är åtminstone delvis självsterila. Anja är inte utvald för bärens skull utan för utseendets. Vill man ha bär så får man köpa andra sorter. Vi har nu testat lite bär på ett antal människor och vi har fått positiv respons. Folk tycker att bären är goda. Jag upptäckte i våras att jag glömt köpa Fialka men nu har jag fått hem den från Tyskland. Buskarna växer lite sakta i början men ska kunna bli upp till 1,5 meter. Jag tycker att bären är så bra att jag ska plantera några hundra plantor.
De som någon gång befinner sig i norra Skåne kan besöka Denningarums Gård där jag har mina ätliga växter. www.denningarumsgard.nu

Lonicera caerulea var. kamtschatica är en variant av blåtry som väver vild i Sibirien och på Kurilerna. Vanligt blåtry är lite giftig och smakar vidrigt. Det finns massor av sorter som smakar olika och blir olika stora. De plantor som vi har av den vilda sibiriska arten är inte särskilt goda så köp inte ospecifierade fröplantor. Just nu pågår det en intensiv växtförädling av den i Kanada. Sök på Honeyberry eller Haskap.
MVH
Jan
Anna i Mälardalen
Är bären på
Lonicera caerulea var. kamtschatica ´Anja´
är goda?

Skall fråga på plantskolan efter blåbärstry i helgen.
Finns det någon annan sort m goda bär att fråga efter?


Jan Lindgren
Hej!
Varför handla på en svensk plantskola? Jag har köpt ett par honungsbärssorter på www.garden-shopping.de
Jag kan än en gång lista de sorter vi har. De är framtagna för bärens skull. Morena, Start, Duet, Atut, Amfora, Sinyaya Ptitsin, Leningrads Jätte, Fialka och Nimfa. Vi har dessutom ett antal nummersorter för att testa men de får inte säljas. Jag tror inte att någon svensk plantskola har brytt sig om att ta in några namnsorter. De köper mest från Holland och det verkar inte som Holländska grossister har starta någon odling än. Det är svårt att sälja nya växter. Det tar ofta 30 år innan ett nytt bärslag blir populärt.

I allmänhet är det enklare att handla från plantskolor inom EU. I stället för att åka runt i hela Sverige för att möjligen hitta de intressanta växter jag vill ha så beställer jag från några utländska plantskolor och får plantorna levererade hem. Det finns vissa risker men hittills så har de flesta plantorna varit av bra kvalité och ofta lite billigare än i Sverige.
MVH
Jan Lindgren
Anna i Mälardalen
Hej
Tack för svaren!
Anja verkar finnas på plantskolor här uppe i alla fall.

Det är lätt att gå till en plantskola som ligger runt knuten...

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon