Full version: bärbuskar
jalipur
hej

skulle bara fråga om det går att plantera en ny buske med avklippta grenar från en bärbuske?

eller om det finns ngt annat sätt och göra utan att behöva köpa fler buskar utan bara göra fler från en och samma buske.

tacksam för svar

smile.gif
vanjalarsa
Vad är det för sorts bärbuske?
Vinbär kan man föröka genom så kallade avläggare. Då böjer man ner en lång gren mot jorden och fäster den .TE.x att tynga ner den mot jorden med en sten så att den ligger kvar och har jordkontakt.
LÄgg lite jord ungefär mitt på och vattna. EFter ett tag bildas rötter och såsmåningom kan du klippa av förbindelsen med moderplantan.
Flytta "lillen" dit du vill ha den. Man får forma till den så det blir buskstuk på den.
DEt här är väldigt lätt sätt att föröka just vinbär.
Kanhända att man kan rota avklippta grenar också det kan jag inte svara på.

mvh vanjalarsa rolleyes.gif
*Stintan*
Jag har klippt grenar av svarta vinbär och bara stuckit ner i marken, det fungerade jättebra men det ska vara unga skott. Annars kan man som sagt göra avläggare.
jalipur
tack för hjälpen smile.gif
HelenJ
Många buskar går att föröka med sticklingar. Men ibland kan de ha lite svårt för att bilda rötter. Om man tar några kvistar pil eller sälg och sticker med ner i krukan går det fortare! Salix-släktet (som sälg och pil tillhör) innehåller väldigt mycket av rotningshormonet auxin, och det "smittar" av sig på andra växter i krukan. Se bara till att ta upp de kvistar du inte vill ha innan de slagit för mycket rot och lindat in sig i de andra rötterna.

Man kan också göra salixvatten. Ta några kvistar pil eller sälg, klipp dem i småbitar och bulta lite på dem så de "öppnas". Lägg dem i blöt i några liter vatten ca 12 timmar. Sedan doppar du kvistarna du vill rota i det vattnet (12-24 timmar bör de få stå och dra) innan du planterar dem.

Enkelt, effektivt och väldigt billigt! tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon