Full version: Annorlunda Påskpynt
tepa
Hej

Vill visa er lite påskpynt, det mesta har mina pojkar gjort i dagis. Vill gärna se era ?

Mvh Tepa
*Ulrica*
Min son hade gjort "äggskal" i skolan. De fyllde en ballong med gips, pumpade upp den och gungade runt lite så att gipset spred ut sig. Sedan pangade de ballongen efter 3 dagar och då hade de en liten skål av gips som ser precis ut som ett äggskal! I skalet har sonen lagt fjädrar och små ulliga kulor som är hönor och kycklingar.

Här står det hur man gör och det finns bild.
Alba
CITAT (*Ulrica* @ 10-04-2009, 17:40) *
Min son hade gjort "äggskal" i skolan. De fyllde en ballong med gips, pumpade upp den och gungade runt lite så att gipset spred ut sig. Sedan pangade de ballongen efter 3 dagar och då hade de en liten skål av gips som ser precis ut som ett äggskal! I skalet har sonen lagt fjädrar och små ulliga kulor som är hönor och kycklingar.

Här står det hur man gör och det finns bild.



Tack för det tipset.....sparas.
tepa
Är det faktiskt ingen annan som vill visa sina ???????


Mvh Tepa
Red Top
Jag har inte plockat fram vårt ännu. Av tradition gör vi det först i morgon.

När jag ser dina fina saker, Tepa, vill jag oxå gå på dagis 000.gif
Motti
Jag började pynta för två veckor sedan !sätter påskfjädrar utomhus i ett jätteris,har väl mest traditionella pynt.Men jag har en stor Porslinshöna på påskbordet som jag lägger de kokta äggen i.Hönan är en gammal tradition i min släkt.

Ps! glömde tala om att jag inte har lärt mig att lägga in bilder!så ni får nöja er med en komentar confused.gif
Biggan_
Jag har inte pyntat och skall inte göra det heller. Jag har bara satt en gul våreld i köket och några minipåskliljor i uterummet. Det räcker när man är ensam och dessutom jobbar nästan hela helgen.
Du hade ju så pyntat och fint Tepa! tummenupp.gif bravo.gif
Myosotis
CITAT (tepa @ 10-04-2009, 22:40) *
Är det faktiskt ingen annan som vill visa sina ???????
Mvh Tepa

Här pyntas det inte förrän i kväll/i morgon. Har kanske inget som är särskilt annorlunda, men jag kan ta kort på det jag har då. Kul att se andras bilder. Man blir glad av gult tycker jag, det ser så soligt ut.
ängsvädd
Jag har inte heller påskpyntat - om man inte räknar de björkar som står i vatten inne hos undulaterna - de börjar slå ut och undulaterna ser ut som färgglada påskfjädrar smile.gif

Jag köpte en knallgul begonia till min mamma - det är årets påskpynt smile.gif
Red Top
De år jag orkar brukar jag göra chokladägg/korgar som påskpynt. När jag är klar ger jag bort dem till grannarna. I år fick jag hjälp av sonen och hans sambo att göra påskkycklingarna. Vi hade mycket trevligt när vi satt och pysslade. yes.gif


Bordsdekorationen i förgrunden gjorde sonen, fritt, efter min idé. Kom på det när jag hittade kycklingarna billigt.




ängsvädd
Tepa o Red Top - vilket fint påskpynt smile.gif
blomkronan
CITAT (MimmiH @ 12-04-2009, 00:33) *
Tepa o Red Top - vilket fint påskpynt smile.gif

bravo.gif Håller med...
Biggan_
CITAT (Red Top @ 11-04-2009, 22:42) *
De år jag orkar brukar jag göra chokladägg/korgar som påskpynt. När jag är klar ger jag bort dem till grannarna. I år fick jag hjälp av sonen och hans sambo att göra påskkycklingarna. Vi hade mycket trevligt när vi satt och pysslade. yes.gif


Bordsdekorationen i förgrunden gjorde sonen, fritt, efter min idé. Kom på det när jag hittade kycklingarna billigt.



Jättefina äggkorgar Red Top! tummenupp.gif Hur har du tillverkat dom?
Kycklingskålen med ljuset var ju jättegulligt!
netaave
Inte vet jag om dom är så annorlunda mina påskfjädervippor men det va iaf billigare att göra dom själv än att betala 25 kr styck för dom wink.gif


[attachment=33216:Bild0057.jpg]
[attachment=33217:Bild0056.jpg]
Red Top
CITAT (Biggan_ @ 12-04-2009, 13:15) *
Jättefina äggkorgar Red Top! tummenupp.gif Hur har du tillverkat dom?
Kycklingskålen med ljuset var ju jättegulligt!


Jag klär halva påskägg, sådana i papp som man har godis i, med aluminiumfolie. Sedan penslar jag på lager på lager av smält choklad, tills ägghalvorna är lagom tjocka. När chokladen stelnat tar jag försiktigt bort påskäggshalvan och folien. Jag spritsar sedan tunna strängar av choklad över ägghalvan, för att få en vackrare yta. Sedan gör jag handtagen på samma sätt. När allt har stelnat klistrar jag fast handtagen med smält choklad.

Den mörka chokladen spetsar jag med pepparmyntolja och får på så sätt mintchoklad. smile.gif

Pyssligt men roligt! yes.gif

Visst gjorde han en fin skål. Idag byttes ägget mot nyplockade tussilago. Inte alls dumt det heller. Kul att ha en sådan pysslig son yes.gif
anne-li i olofstorp
CITAT (Red Top @ 11-04-2009, 22:42) *
De år jag orkar brukar jag göra chokladägg/korgar som påskpynt. När jag är klar ger jag bort dem till grannarna. I år fick jag hjälp av sonen och hans sambo att göra påskkycklingarna. Vi hade mycket trevligt när vi satt och pysslade. yes.gif


Bordsdekorationen i förgrunden gjorde sonen, fritt, efter min idé. Kom på det när jag hittade kycklingarna billigt.



Så häftigt! Vet dina grannar hur lyckliga dom är.....
Kan du tänka dig att flytta hit......????
Wilmer
Eller hit laugh.gif
Irene_L
Åhhhh vilka fina chokladägg du gör Red Top! bravo.gif
Du får gärna flytta hit och bli granne till mig! giggle.gif
Myosotis
CITAT (Red Top @ 12-04-2009, 21:37) *
Jag klär halva påskägg, sådana i papp som man har godis i, med aluminiumfolie. Sedan penslar jag på lager på lager av smält choklad, tills ägghalvorna är lagom tjocka...

Penslar du på utsidan? Får jag sno idén? De är så fina!! bravo.gif
Red Top
CITAT (anne-li i olofstorp @ 12-04-2009, 21:47) *
Så häftigt! Vet dina grannar hur lyckliga dom är.....
Kan du tänka dig att flytta hit......????

CITAT (Wilmer @ 13-04-2009, 10:56) *
Eller hit laugh.gif

CITAT (Irene_L @ 13-04-2009, 11:00) *
Åhhhh vilka fina chokladägg du gör Red Top! bravo.gif
Du får gärna flytta hit och bli granne till mig! giggle.gif

Tack snälla ni! giggle.gif Hade jag varit yngre hade jag nog kunnat flytta på mig, men som gammal käring känner jag mig rätt fastrotad.

Men ni får gärna flytta hit. yes.gif
CITAT (Myosotis @ 13-04-2009, 12:15) *
Penslar du på utsidan? Får jag sno idén? De är så fina!! bravo.gif

Du får gärna "sno" min idé. Och ja, jag penslar på utsidan yes.gif

Tack alla för glada tillrop thanks.gif
Myosotis
Nu har jag äntligen tagit lite kort. Allting blev lite annorlunda och improviserat i år, annars brukar jag plocka in körsbärskvistarna så de börjar blomma till påsk, men det hann de inte i år, påskriset är fortfarande lite kalt. Något att se fram emot.



Dem här har jag sytt:




Diverse påskpynt:
















ängsvädd
Helt underbart påskris wub.gif

Vilket fint påskpynt - kaninen var jättesöt smile.gif
Red Top
Oj, vilka vackra ägg det hänger i ditt påskris wub.gif Blir nyfiken på det svarta i mitten. Är det en linnea på det?

Biologilektion för harar; underbart! giggle.gif

Hönan som sitter säkert i gungan är ljuvlig. tummenupp.gif Påskkärringen ser väldigt snäll ut. kompiskram.gif

Haren/kaninen passar jättebra bland scillan yes.gif

Om du själv har gjort allt detta är du ännu skickligare än jag trott! smiley_small_hug.gif
Myosotis
Nej, det har jag inte, jag har bara sytt de två översta (hönan i gungan hittade jag på själv). Det ska vara en snödroppe på det svarta ägget, men jag tycker det blev misslyckat. En vacker dag ska jag göra ett nytt försök.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon