jol1
Hej hej!

Jag har precis blivit torpägare. Till detta hör en stor trädgård med två ganska små rabatter med kantsten runt om. Förnärvarande finns inga växter alls i denna. Till helgen hade jag tänkt plantera de lökar (tulpaner och pingstliljor) som jag köpt i rabaterna. Men när jag läst lite på denna sajt inser jag att dessa lökväxter kommer att stå med ganska fula halvvissna blad under flera veckor. Skall jag strunta i att plantera lökarna i rabatterna och istället sätta dom i gräsmattan? Eller finns det några bra perenner med blommor som täcker det som håller på att vissna? Det måste vara lite gammaldags blommor som passar i torpmiljön. Jag vill helst inte ha några små låga perenner heller utan gärna högre än 40 cm...

Tacksam för svar

Jol1 huh.gif huh.gif
MariaH
Oj va kul med ny rabatt!
Det finns massor att gräva ner som döljer lökbladen och som passar vid ett torp. Varför inte några pioner som blir buskiga och lite högre växter som riddarsporre eller krollilja?
Rosor är ju aldrig fel, fast de kan ju bli lite glesa nertill.
Kajsa
Du kan sätta lökarna i "lökkorgar" och gräva upp korgarna när
dom blommat färdigt, och fundera vidare under sommaren.
Perenna mormorsväxter finns en massa, här några vanliga
över 40 cm. Stormhatt, Fingerborgsblomma, Stjärnflocka, Borstnejlika
Malva, Stockrosor, Röllika, Akleja, Malört, Prästkrage, Lupiner, Pion mm
Och kryddväxter av alla slag.
rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon