Full version: Klockmalva
Monarda
Ville bara visa mina små babymalvor, sådda i mitten på januari men blommar redan för fullt. smile.gif Bella Apricot heter sorten.


Camillan
Oj!
Vilka fantastiskt fina, knubbiga, bedårande Klockmalvor! De måste ha fått mycket omskötelse och kärlek!
bravo.gif
Boxer
wub.gif underbar växt!

Vilka bra fingrar du måste ha! yes.gif
Monarda
Visst är dom söta! Hoppas bara att dom kommer att trivas ute sedan när det blir så dags. Fingrarna har jag ärvt av min kära farmor som älskade blommor. wub.gif
Eva 33c
Var fick du tag på frön av en speciell sort/färg? Jag har sått blandade färger några gånger och det är en så söt och trevlig växt. I år har jag sått en annan art, Abutilon vitifolia, de har grott bra och det ska bli kul att se hur de utvecklas. Men än så länge har de bara ett karaktärsblad och ska snart skolas för första gången.
Bassam

TACK för frågan

vad duktigt du , kan du skriva hur behandla dom från början till nu , när du så dom och vilket jord använda, var de lägger.

H:BASSAM
Monarda
CITAT (Eva 33c @ 05-04-2009, 23:39) *
Var fick du tag på frön av en speciell sort/färg? Jag har sått blandade färger några gånger och det är en så söt och trevlig växt. I år har jag sått en annan art, Abutilon vitifolia, de har grott bra och det ska bli kul att se hur de utvecklas. Men än så länge har de bara ett karaktärsblad och ska snart skolas för första gången.

Det är frön från Weibulls. Bella Apricot Shades F1 är det fullständiga namnet och av dom 8 fröna i påsen grodde 5.
Eva 33c
Tack för tipset, ska titta efter dem nästa gång jag är på plantagen. tummenupp.gif
Monarda
CITAT (Bassam @ 06-04-2009, 00:08) *
TACK för frågan

vad duktigt du , kan du skriva hur behandla dom från början till nu , när du så dom och vilket jord använda, var de lägger.

H:BASSAM

Inget märkvärdigt förfarande alls. Såjord överst och ett rejält lager jord av god kvalitet under, d v s Hasselfors i det här fallet. Sådde i mitten på januari. Fröna täcktes med ett tunt lager såjord och efter ca 1 vecka hade dom grott och ställdes då under lysrör. Första omplanteringen gjorde jag i mitten på mars. Blir ytterligare en omplantering innan den slutliga flytten utomhus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon