anna-anna
hej, jag undrar om någon kan hjälpa till med råd/tips

vi har en gigantisk uppstammad Cypress vid infarten, och denna har nu stått och dött ganska långsamt under ett år, så vi ska ta ner den. Eftersom den är så stor och dominerande tänkte vi fylla tomrummet med ett annat träd/stor buske - men vad?? (Den är ca 60 år gammal och 5-6m hög.)

I dagsläget står Cypressen i ensamt majestät i kanten av en stor grusplan, vi har snyggat till runt/framför Cypressen med en "rabatt" med kantsten och fyllt med sjösten, och framför Cypressen arrangerat några mindre stenbumlingar och prydnadsgräs.

Själv tänkte jag att vi skulle plantera en ny Cypress på dess plats, men nu fick jag höra att detta inte var att rekommendera eftersom marken troligtvis är "slut" där den camla Cypressen stått. Stämmer det - och vad gör vi i så fall?
Väljer annat träd?
Byter plats?

EDIT/TILLÄGG:
Det spelar inte oss någon roll vilken sorts träd det blir, men inget som drösslar för mycket eftersom det står på/i kanten av en grusplan - men ett som fäller löven på hösten går ju bra.
Vi bor i NV Skåne, vilken zon är det? (amatörernas afton!)
Åsa, mälardalen zon 2
Oftast brukar man rekommendera att byta växtslag då man tar ner något pga jordtröttheten och att vissa sjukdomar kan finnas i jorden (många sjukdomar går bara på ett släkte). Man kan dock plantera cypress på samma ställe men man bör då byta ut en hel del jord (det går bra att bara byta jord med någon annan plats i trädgården man måste inte köpa jord).

Vet du vilken sorts cypress det var ni hade? Det finns många olika sorters tujor och cypresser och många av dem blir högre än 5-6m.

Om man ska komma med förslag på annat du kan plantera bör man nog veta vilken växtzon det handlar om + någon maxhöjd på växten, ska det hellst vara vintergrönt eller kan det vara något lövfällande??
anna-anna
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 05-04-2009, 12:00) *
Om man ska komma med förslag på annat du kan plantera bör man nog veta vilken växtzon det handlar om + någon maxhöjd på växten, ska det hellst vara vintergrönt eller kan det vara något lövfällande??


Tack för svar!

Dum av mig att inte tänka på det. Har lagt till lite info i ursprungs-inlägget.
Tyvärr har ingen vi frågat lyckats artbestämma eländet, eftersom vi inte funderade så mycket över den så länge den var fin och grön. När den väl brunade till sig blev den torr och risig. Vi nöjde oss med "Cypress".
Egentligen har vi väl inte direkt någon maxhöjd på den nya växten heller, men något som kan matcha bortfallet av en så pass stor växt som Cypressen i alla fall.

Jag vill helst ha något vintergrönd, medans mannen inte bryr sig så värst.
smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Vad man än planterar tar det nog tid innan det fyller tommrummet ifall man nu inte har mycket god ekonomi och specialbeställer något riktigt stort träd/buske.

NV Skåne borde nog innebära zon 1-2 så då har man ju ganska mycket att välja på bland det vintergröna även lite mer ovanliga växter kan ju väljas då ex. Hiba (Thujopsis dolabrata), det är ju en vacker växt som solitär men jag tror inte att den tillhör de där som växer jättesnabbt.

HelenJ
NV Skåne vid kusten är zon 1 medan några mil inåt landet blir zon 2.
Själv bor jag vid småländska gränsen och har nästan zon 3 - fast det är fortfarande NV Skåne. flirting.gif

De flesta vintergröna växter är inte kända för att vara snabbväxande. Jag tror du måste välja på snabbt eller grönt.
Vill du ha grönt gillar jag också Hiba. Den har vackra glänsande fjälliknande barr som är vita och liksom reliefartade på undersidan. Helt klart ett träd som planteras alldeles för sällan! Hemlock (Tsuga canandensis) är också ett fint, lite ovanligt barrträd.

Ett fint träd som blir stort är hästkastanjen (Aesculus hippocastanum). Men kanske för stort för dig?
Kopparbjörken (Betula albosinensis var. septentrionalis) är vacker med sin kopparfärgade, flagnande bark.
Glanshägg (Prunus serotina) har också glänsande bark, och även härlig blomning.
Avenbok (Carpinus betulus) är snabbväxande. Höstlöven sitter kvar över vintern.
De tre sista är därmed vackra även på vintern, vilket kan vara nog så viktigt om det är det första man möts av när man kommer hem.

Jag hoppas du får någon glädje av de här råden. Känenr du inte till träden kan du googla på de vetenskapliga namnen så får du upp bilder på dem.
Alla fungerar utmärkt i Skåne.
Huggorm
CITAT (HelenJ @ 05-04-2009, 19:43) *
Ett fint träd som blir stort är hästkastanjen (Aesculus hippocastanum). Men kanske för stort för dig?
Kopparbjörken (Betula albosinensis var. septentrionalis) är vacker med sin kopparfärgade, flagnande bark.
Glanshägg (Prunus serotina) har också glänsande bark, och även härlig blomning.
Avenbok (Carpinus betulus) är snabbväxande. Höstlöven sitter kvar över vintern.
De tre sista är därmed vackra även på vintern, vilket kan vara nog så viktigt om det är det första man möts av när man kommer hem.

Även hästkastanjen är vacker på vintern, dess kvistar är tjockare än på de flesta andra träd och ger den en alldeles speciell sillhuett. Dessutom är de stora knopparna vackra på den tid av året som vi nu befinner oss. Som grädde på moset är hästkastanjen ett av de allra första träd som slår ut på våren. Men tyvärr skräpar dom ner mycket, dels deras taggiga frukter och sedan blir det sjukt mycket löv av dom. Men allt kommer inom några veckor på hösten, resten av året går det bra.
anna-anna
Okej - tack för svaren!

Vi ska kolla lite vad de här träden kostar (och hur dom ser ut) - och hur stora vi kan köpa dem utan att skinna oss
wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon