Full version: Anställningsintervju
Sidor: 1, 2
Boxer
Jag ska på en anställningsintervju, och är döskraj -fear-.gif

Jobbet är som trädgårdsarbetare på en kyrkogård.

Vad för slags frågor tror ni kan komma upp?

Skriv gärna olika frågor här, så jag får träna på att tänka efter. shy.gif
Aqvakul
Typiska lite "svåra" frågor:

Varför ska vi anställa just dig?

Vilka är dina bästa sidor?

Vilka är dina svaga sidor?

Är du bra på att samarbeta?

Är du ensocial person?

Varför vill du ha just det här jobbet?

Vad tror du kan bli problem för dig?







Kom ihåg att det inte är en ensidig utfrågning. Ställ egna frågor om jobbet. Kom i god tid. Klä dig snyggt med inte lyxigt. Var lugn. Var glad. LYCKA TILL!






Dito Verde
Hej

Jag tycker att det är viktigt att visa att man är påläst på det man ska göra. Att man verkligen är intresserad.
Jag har suttit med flera intervjuer på senaste tiden. De som sökt jobb hos oss och blivit kallade till intervju men inte ens bemödat sig om att titta in på vår hemsida känns inte seriösa.
De vi har anställt är sådana som visar ett genuint intresse. Det är också viktig att de bara är sig själva och inte försöker hitta på att de är bättre än vad de är.
Ett fast handslag, en stadig blick, ett leende vinnar man mycket på. Det gör inget att man är nervös bara man är sig själv. Sen ska man vara flexibel och kunna lösa problem som uppstår, inte vara rädd för att be om hjälp om man inte vet hur man ska lösa problemet.

Klassiska frågor är vad du är bra på och vad du behöver utveckla, men de frågorna kan ställas på olika sätt.
Det viktigaste är att det du säger om dig själv ska kännas sant. Att du har en god självuppfattning.

Den första frågan blir säkert: Varför har du sökt jobbet?
Då är det bra om du kan visa att du verkligen är intresserad av just det här jobbet. (Inte för att du måste ha ett jobb, vilket som helst). Tänk igenom detta innan så du vet varför du vill ha just det jobbet.

Lycka till

Boxer
Tack! Väldigt bra tips och synpunkter.
blomkronan
Jag tycker Akvakul och Dito Verde fick med allt... var bara dig själv smile.gif

Lycka till på intervjuven tummenupp.gif
Biggan_
Jag tycker att det var bra förslag du har fått. LYCKA TILL Boxer, säg till när det är dags så skall jag hålla tummarna. kompiskram.gif
Huggorm
Men tänk inte igenom frågorna allt för noga. Det verkar skumt om någon plötsligt har svar på all de där frågorna som folk brukar sitta och stamma dumt över i vanliga fall. Antingen fattar dom att du pluggat på innan, eller så tror dom att du har varit på väldigt, väldigt många anställningsintervjuer.
Krolliljan
Tycker att de andra har kommit med bra råd. Ville bara önska dig lycka till tummenupp.gif
Motti
Ett plus är ju förstås att du är kunnig i trädgårdsarbete flirting.gif fast efter som du sökt jobbet så är du nog det !Annars kan jag bara hålla med de andra och önska dig lycka till tummenupp.gif
Boxer
CITAT (Motti @ 25-03-2009, 15:19) *
Ett plus är ju förstås att du är kunnig i trädgårdsarbete flirting.gif fast efter som du sökt jobbet så är du nog det !Annars kan jag bara hålla med de andra och önska dig lycka till tummenupp.gif

Jag är utbildad och har viss erfarenhet, annars hade jag inte tagit mig till intervjun, eftersom det var väldigt många sökande (enligt "blivande chefen" när jag lämnade in ansökan).

Men jag är sådan som kan få total blackout av vissa frågor när jag är nervös. duh.gif

CITAT (Biggan_ @ 24-03-2009, 23:08) *
Jag tycker att det var bra förslag du har fått. LYCKA TILL Boxer, säg till när det är dags så skall jag hålla tummarna. kompiskram.gif

Tack, det kan behövas. Måndag klockan 11.00 crazy.gif

Jag ska skriva ut din fina bild, så jag kan titta på den på vägen till intervjun. smiley_small_hug.gif

CITAT (blomkronan @ 24-03-2009, 23:08) *
Jag tycker Akvakul och Dito Verde fick med allt... var bara dig själv smile.gif

Lycka till på intervjuven tummenupp.gif


Tack! smile.gif

CITAT (Krolliljan @ 25-03-2009, 06:27) *
Tycker att de andra har kommit med bra råd. Ville bara önska dig lycka till tummenupp.gif


Tack! smile.gif

CITAT (Huggorm @ 24-03-2009, 23:11) *
Men tänk inte igenom frågorna allt för noga. Det verkar skumt om någon plötsligt har svar på all de där frågorna som folk brukar sitta och stamma dumt över i vanliga fall. Antingen fattar dom att du pluggat på innan, eller så tror dom att du har varit på väldigt, väldigt många anställningsintervjuer.

Men jag är skum! flirting.gif
ängsvädd
CITAT (Boxer @ 25-03-2009, 19:08) *
......
Men jag är skum! flirting.gif

biggrin.gif

Jag håller tummarna för dig på måndag boxer tummenupp.gif
Meriona
CITAT (Boxer @ 24-03-2009, 22:02) *
Jag ska på en anställningsintervju, och är döskraj -fear-.gif

Jobbet är som trädgårdsarbetare på en kyrkogård.

Vad för slags frågor tror ni kan komma upp?

Skriv gärna olika frågor här, så jag får träna på att tänka efter. shy.gif


Finns en viss risk att du får frågor om etik. Det är väldigt poppis nuförtiden med sådana frågor, och jag kan tänka mig särskilt om kyrkogårdsförvaltningen är inblandad.
Boxer
CITAT (Meriona @ 25-03-2009, 20:23) *
Finns en viss risk att du får frågor om etik. Det är väldigt poppis nuförtiden med sådana frågor, och jag kan tänka mig särskilt om kyrkogårdsförvaltningen är inblandad.


Oj! Vad kan det vara för frågor t.ex.?
Aqvakul
CITAT (Boxer @ 25-03-2009, 21:14) *
Oj! Vad kan det vara för frågor t.ex.?


Kanske frågor av typ:

Vad är det som särskilt krävs när man arbetar på en kyrkogård?

Hur hanterar du ledsna och upprörda människor?

hur ser din personliga tro ut?



Boxer!
Av vad jag sett här på Odla så är du en ytterst vänlig och medkännande person som inte har något att frukta under en intervju. Om du mot förmodan skulle bli mållös, så säg bara att du är lite blyg i nya situationer.
LYCKA TILL!
ängsvädd
Du är som klippt o skuren för jobbet boxer tror jag smile.gif

Den frågan aqvakul ställde: hur hanterar du ledsna och upprörda människor måste väl helt bero på i vilket sammanhang det är. Om man känner människorna eller inte, vilken roll man har.

Kanske vore det bra att ställa en fråga till intervjuaren vad de har för policy kring detta.

Jag antar att man inte ska tränga sig på främmande människor som har sorg, men kanske ändå finnas till hands om de behöver en ?????

Jag tror inte man ska vara rädd för att ställa frågor till intervjuaren - kanske vad krävs för att jobba på en kyrkogård?????
Myosotis
CITAT (Boxer @ 25-03-2009, 19:08) *
Men jag är sådan som kan få total blackout av vissa frågor när jag är nervös.

De känner nog till att många riskerar att få blackout, du är inte den enda och de måste väl ta med i beräkningen att man inte är riktigt sig själv när man är nervös!
Försök bara att vara naturlig och inte alltför angelägen, tänk inte på att du har chansen att få ett jobb utan att de har chansen att anställa dig!

CITAT (Boxer @ 25-03-2009, 19:08) *
Men jag är skum!

giggle.gif




Lycka till! smiley_small_hug.gif
Boxer
Tack! Ni har alla sagt så bra och tänkvärda ord. rose.gif
Meriona
CITAT (Boxer @ 25-03-2009, 21:14) *
Oj! Vad kan det vara för frågor t.ex.?


Kan även vara frågor (utom de som redan nämnts) som:
Hur hanterar du att bli utskälld utan att du i din mening gjort något egentligt fel?
Hur reagerar du på skvaller inom arbetsgruppen?
Hur reagerar du om en arbetskamrat sinkar dig genom att distrahera dig med överdrivet pratande eller be om onödigt mycket hjälp?
Hur klär du dig helst om du får välja själv (här är de säkert ute efter svartrockare/nynazister) men ni har väl arbetskläder...

Alla dessa frågor förekommer inte helt sällan, och fler som jag inte kommer ihåg. Men om de dyker upp ur det fördolda så återkommer jag. Kan tillägga att när jag själv är med och rekryterar så ställer jag ALDRIG dessa frågor.

Jag tror att du kommer att klara det med glans! tummenupp.gif

ängsvädd
Jag tror inte att de frågorna dyker upp om man ska jobba som trädgårdsarbetare på kyrkogård.

Jag tycker det är bra om den som söker jobbet själv ställer många frågor - det visar att man är intresserad och vill lära sig - det får en samtidigt att känna sig lite säkrare tycker jag.

Frågorna man vill ställa kan man läsa innantill från en "fusklapp" om man är rädd för att glömma dem.
Alba
Jag har inte något att tillägga. Du har fått så många fina och bra råd.
Jag önskar dig lycka till. Du kommer att klara intervjun med många +++++ i kanten.

[attachment=32418:Good_luck.jpg]
Boxer
smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif thanks.gif
Boxer
Idag gäller det, men jag känner faktiskt lite lugnare efter alla glada tillrop och bra tips. kompiskram.gif
blomkronan
tummenupp.gif håller tummen för dig i dag smile.gif
Irene_L
[attachment=32534:good_luck.jpg]
Jag håller tummarna! tummenupp.gif
kasam
CITAT (blomkronan @ 30-03-2009, 08:20) *
tummenupp.gif håller tummen för dig i dag smile.gif


En till som håller tummen!!! tummenupp.gif LYCKA TILL!!!!
Meriona
Hoppas och tror att det kommer att gå JÄTTEBRA! yahoo.gif
Alba
Håller tummarna....lycka till.
Biggan_
tummenupp.gif tummenupp.gif tummenupp.gif tummenupp.gif tummenupp.gif
smiley_small_hug.gif
Biggan_
Undrar hur det har gått? unsure.gif
Meriona
Vet vi vilken tid det var?
Biggan_
CITAT (Meriona @ 30-03-2009, 13:19) *
Vet vi vilken tid det var?


Kl.11.00
Meriona
Ojdå, ja då får vi hoppas att vi får positivt besked snart! sweatingbullets.gif
Myosotis
CITAT (Biggan_ @ 30-03-2009, 13:25) *
Kl.11.00

Ojdå. Kan man hålla tummarna retroaktivt?
Boxer
Hej igen!

Nu är jag tillbaka. Jag blev grillad i en timme av två personer - en i taget. Jag var så totalt lugn att den första gäspade, och undrade om jag alltid var så här lugn.

Efteråt kändes det som om jag var i koma. Men nu har jag hämtat mig hyfsat crazy.gif

Tack så hemskt mycket för alla tummar och tips, de har varit guld värda. smiley_small_hug.gif

Det var 148 sökande, och 16 som ska intervjuas. Min känsla nu efteråt är att jag troligen får ett nej, men det har hänt under förr. flirting.gif Nu återstår bara ett telefonsamtal från deras sida.



Biggan_
CITAT (Boxer @ 30-03-2009, 15:33) *
Hej igen!


Nu återstår bara ett telefonsamtal från deras sida.

Då håller jag tummarna för att du får ett positivt sådant! tummenupp.gif
Så skönt att ha intervjun bakom dej! yes.gif
Meriona
Jag tycker att det ofta är så att de gånger man tvivlat som mest, så FICK man jobbet! Du ska se att du börjar inom kort! smile.gif
ängsvädd
CITAT (Boxer @ 30-03-2009, 15:33) *
Hej igen!

Nu är jag tillbaka. Jag blev grillad i en timme av två personer - en i taget. Jag var så totalt lugn att den första gäspade, och undrade om jag alltid var så här lugn.

Efteråt kändes det som om jag var i koma. Men nu har jag hämtat mig hyfsat crazy.gif

Tack så hemskt mycket för alla tummar och tips, de har varit guld värda. smiley_small_hug.gif

Det var 148 sökande, och 16 som ska intervjuas. Min känsla nu efteråt är att jag troligen får ett nej, men det har hänt under förr. flirting.gif Nu återstår bara ett telefonsamtal från deras sida.

Oj - var det så många sökande och du fick komma till intervju. Bara det var ju en STOR merit i sig bravo.gif Du har iaf gjort ditt bästa och det är VÄLDIGT svårt att få jobbet bland så många sökande - men mirakel kan ske: ) Vad ofint att gäspa under en intervju - dåligt angry.gif

Nu håller jag tummarna för dig smiley_small_hug.gif
Aqvakul
Så skönt att intervjun gick bra. Jag håller tummarna för att du får jobbet. tummenupp.gif kompiskram.gif
Krolliljan
Håller tummarna tummenupp.gif kompiskram.gif
Huggorm
Håller också tummarna!

Jag sökte ett jobb en gång, och blev uttagen till intervju. Nere i Bohus nästan vid Göteborg, 8mil enkel väg. Ett par veckor senare hade dom valt ut dom två intressantaste, och kallade till intervju igen. Sedan valde dom den andra personen, och jag hade åkt 32 mil i onödan! Och ett år senare såg jag att dom annonserade samma tjänst igen, tydligen hade dom inte valt rätt person... men då hade jag ett annat jobb och var inte intresserad längre
Boxer
Ni är helt underbara!

Tummarna höll hela vägen fram = jag har fått jobbet thanks.gif
Meriona
GRATTIS!!!!!!!!!!!!!

Underbart! bravo.gif yaay.gif

När börjar du????????
Boxer
tisdagen den 14/4
Dito Verde
GRATTIS
Irene_L
Vad glad jag blir!!!
[attachment=32686:grattis_anna_2_.jpg]
Lycka till med det nya jobbet!!!
Aqvakul
CITAT (Boxer @ 02-04-2009, 14:02) *
Ni är helt underbara!

Tummarna höll hela vägen fram = jag har fått jobbet thanks.gif


Jättegrattis!!!
rose.gif blomma.gif yaay.gif blomma.gif yaay.gif blomma.gif rose.gif
Alba
[attachment=32687:stort_gr...l_jobbet.gif]
Betty
Grattis! blomma.gif
ängsvädd
Men oj vad roligt yahoo.gif

Det var fantastiskt bland så många sökande bravo.gif

Grattis

yaay.gif rose.gif yahoo.gif

Sussie F-Flower
Grattis från mig med!!!!!!!!!!!!!
smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon