Full version: Körsbärsbeskäring.
catlin
Mina grannar vill gärna ha hjälp med att beskära sitt körsbärsträd men dom påstår att det är en BUSKE? Dom köpte trädet/busken som en buske. Det är säkert minst fyra meter högt o grenar växer iofs nästan ända ner till marken. Hur i all sin dar ska jag hjälpa dom?
Nina H
En buske har ju flera "stammar" från marken, men ett träd bara en, så det kan väl inte vara så svårt att avgöra? Eller????? Jag har en gång köpt en körsbärsbuske så det finns faktiskt.
Fick aldrig tillfälle att beskära den, men en buske borde man klippa som vinbärsbuskar, dvs ta bort gammal ved, korta in nya grenar. Körsbärsträd beskär man inte så våldsamt, håller det lite halvvilt.
Ingrid på Västkusten
Är det ett surkörsbär?
Balsgård släppte ett antal som såldes som buskar - det är flerstammiga buskar minst 3 meter högre oftast högre. .......typ Nordia, Pernilla, Kirsa, mfl.

Bär dte rikligt?

Hälsar ingrid
catlin
Tack för svar!

Inte surkörsbär. Dessa är goda att äta som dom är. Men om det nu är en stor körsbärsbuske, tar jag bort dessa klena grenar längst ner som varken får sol eller bär? Men det _måste_ va ett träd. Eller äh. Jag förstår ingenting. Jag kanske ska ta o knäppa kort på buskträdet imorgon så får ni se? Vad ni tror att det är? Har själv en liten körsbärsbuske med surkörsbär fast den planterade jag i år så har inget att jämföra med heller.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon