Full version: Rådjur
Skatmor
Vet att det finns många odlare som är utsatta för rådjurens attacker i trädgården där de går hårt åt trädgårdsprodukterna. Har hört att det skall finnas ett blodmjöl som sprayas på växterna och som skall hålla rådjuren borta från planteringarna. Någon som vet mer om detta problem?
Lars
Njae, har oxå hört det där, samt säkert tusen andra preparat som dom vill kränga till oss stackare med rådjursproblem... Jag tror dock inte på någonting annat än fysiskt hinder - NÄT. Då till frågan, hur högt, hur mycket och hur stor maskstorlek, för att även stoppa harar.

Undrar även om alla träd och buskar man plantrerar måste nätas, eller om det finns arter som "smakar illa" så rådjur/harar undviker dem, eller iallafall vilka som är särskilt begärliga.

Undar Lars
Monica M zon 4
Har välidiga problem med rådjur. Det som är effektivast är naturligtvis höga staket (2 meter högt) eller nät.

Det som är näst bäst är olika preparat som innehåller blodmjöl. Man kan köpa blodmjölspulver och blanda till själv. Eller köpa färdigblandade (dyra) sprejer som innehåller blodmjöl. Köpte nåt på Granngården som innhöll blodmjöl. (Sitter på jobbet så jag kan inte kolla vad medlet hette. Kan det ha hetat Viltstopp?!) Det funkar jättebra. Det finns en uppsjö av sprejer som inte innehåller blodmjöl men de funkar inte bra. Problemet med sprej är att man får gå ut och spreja mer om det regnat mycket.

Har även testat Reviras kulor som ska strös ut runt tomten. Kulorna är dyra men jag har helt klart märkt ett mindre rådjurstryck i trädgården. Tror att kombinationen kulor-sprej har gjort att odjuren kommit på att det inte är nån idé att gå till min trädgård eftersom allt smakar illa och luktar konstigt. tongue.gif
uno
Råodör, jag säger det en gång till, Råodör är effektivt. Under två års användning har jag varit helt utan rådjursangrepp.
Åsa K, zon 1
Rådjursjakten har börjat nu, prata med markägaren om problemet. De vill säkert veta var djuren håller till.
Posse
Det blev en hel del svar när jag sökte med Google på rådjur blodmjöl
jill
Min svärfar kom på (vet inte riktigt hur det gick till) att rådjuren är rädda för saker som blänker, så han hängde ut gamla cd-skivor på strategiska platser i trädgården. När de rör sig i vinden så blänker det och glittrar som bara den. Funkar jättebra! Prova!

Jill smile.gif
Charlotte V
Jag blandar blodmjöl med vatten och ammoniak. I detta doppar jag sedan bitar av oasis som jag sätter på bambupinnar och sticker ner vid de växter som jag vill ha ifred. Detta har fungerat utmärkt hittills och man behöver inte ha blandningen direkt på växten. Doppar bitarna då och då.

Charlotte
Ingo
Apropå växtval har jag hört att rådjur undviker att äta av aromatiskt doftande växter och växter med silvriga blad.
Hur man nu ska kunna inskränka sig till såna?!
KURT
CITAT (Ingo @ 30-09-2003, 16:22)
Apropå växtval har jag hört att rådjur undviker att äta av aromatiskt doftande växter och växter med silvriga blad.
Hur man nu ska kunna inskränka sig till såna?!

Man får väl fylla trädgården med malört.
Monica M zon 4
Upphängda cd-skivor, plastpåsar, plastband, ulltussar, människohår och vita "tavlor" brukar ha en bra effekt några veckor. Sen brukar rådjuren förstå att det inte är nåt farligt. Men man kan ju alltid testa. Kan ju hända att rådjuren i olika områden reagerar lite olika. Här i våra trakter funkar såna trick inte alls.

Rådjuren har väldigt varierad smak. Det som brukar falla dem på läppen i vissa områden ratas av rådjur några mil bort. Man får testa sig fram. Jag försöker plantera in giftiga växter bredvid sånt som de normalt gillar. Har t ex en Mose brinnande buske bredvid en astilbe. Vet inte om det har nån avskräckande effekt.

Hos mig brukar de äta, potatisblommor, rosknoppar, tulpaner, krokus, astilbe, astrar, flox, vissa dagliljor, olika sorters klockor, bergenior, pelargonior med mera. Jag försöker undvika växter jag vet att de gillar (men nån astilbe måste jag ju bara ha) och sprejar flitigt med blodmjölsprodukter.
Skatmor
Angående rådjurens glupande aptit på trädgårdsväxter så hade Expressen för några år sedan en artikel om rådjurens härjningar bland trädgårdsväxterna och de växter som de ratade skulle vara: Clematis,kaprifol,berberis,kornell,oxbär,hortensia,magnolia, ölandstok, rododendron,syren, lijekonvalj,blåsippa, lavendel, lupin, påskliljor och krokus. Men måhända är smaken delad hos olika individer. En del rådjur kanske glupar i sig det mesta av grönt som de kan få tag på, som de rådjur som för några år sedan klampade in i en stuga på Ingarö i Stockholms skärgård och åt upp alla krukväxterna i fönstren!
annaviktoria
Schersmin, banne mig - det älskar de små liven. De käkar också vilt på ligusterhäcken, på allehanda blommor (blandade fröer), rosor, krasse. De äter direkt från äppelträden och går lös på potatis, tror jag. Och så grönsaker... De enda de inte gillade hos mig i år var tomat.
Posse
Personligen upplever jag inget besvär av "mina" rådjur. smile.gif

Mja, det kan förstås kännas lite kusligt ibland om man går ut i trädgården när det är mörkt, och plötsligt hörs ljudet av rusande fötter... rolleyes.gif
Alpiner i Halmstad
Vi använder löst hängande bärnät som tillfälligt skydd. Rådjur och dovhjortar är rädda för att trassla in sig i det lösa nätet. Vi har några nätbitar tvärs över några rådjursstigar.
M.v.h. Bernt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon