Nila
Förslag? Gärna något som "sköter sig själv"... wink.gif
kasam
Beror ju lite på vad du ska ha mer i rabatten o vad du gillar...

Timjan?
Jag är väldigt förtjust i timjan... finns ju olika färger på blad o blommor, sorter som är mer krypande än andra...

Kattfot?
Läste nyss Ulla Mohlins "Leva med trädgård", där hon ju använder denna växt..


anne-li i olofstorp
Smultron.....
har valt mig som värd för storförökning, allt i soliga lägen, gott men som ogräs just nu
Thé
Lammöron 'silver carpet'.
Nila
Smultron låter ju smaskigt förstås... smile.gif Men jag är nog mer inne på något med lite blommor. Färg spelar inte så stor roll. Är inte särskilt förtjust i lammöron och liknande.

Har funderat på backtimjan, men läste någonstans att den lätt blir torr och risig...?
Alexander-VG-zon3
mina timjan blir inte torra och risiga även om sommaren är varm och torr. dock kan en del arter bli lite vissna på vintern och bruna.

dock måste dom vara etablerade först innan dom tål torka. första sommaren kommer dom sloka om det är torrt.

annars finns dety många vackra arter av timjan. och man kan ju blanda dom också.

Kryddtimjan, backtimjan, gråtimjan, citrontimjan, kryptimjan, stortimjan, apelsintimjan m.m. och av alla arterna finns det flera namn sorter med olika blad och blomfärger.

mina favoriter ur prydnads syfte är grå eller kryptimjan.
ingrids
Potentilla tridentata ´Nuuk´ - blommar vitt hela sommaren.
Nila
Åh, va många bra tips... Tack tack! smile.gif
Rickard__
Taklök, Penningblad, mossflox, kuddflox
HelenJ
CITAT (flaxss @ 23-03-2009, 12:44) *
mina timjan blir inte torra och risiga även om sommaren är varm och torr. dock kan en del arter bli lite vissna på vintern och bruna.

dock måste dom vara etablerade först innan dom tål torka. första sommaren kommer dom sloka om det är torrt.

annars finns dety många vackra arter av timjan. och man kan ju blanda dom också.

Kryddtimjan, backtimjan, gråtimjan, citrontimjan, kryptimjan, stortimjan, apelsintimjan m.m. och av alla arterna finns det flera namn sorter med olika blad och blomfärger.

mina favoriter ur prydnads syfte är grå eller kryptimjan.

Hur fort sprider sig timjan om man frösår dem? Kommer de att blomma redan första sommaren?
Alexander-VG-zon3
mina växer väldigt mycket på en sommar. om dom blommar första år efter frösådd vet jag inte. jag kommer inte ihåg hur mina frösådder gjorde. men däremot växte dom snabbt.
Pesco
Lammören, silver carpet, som nån annan sa. Och lite vanliga lammören. Så tåliga att du kan gå o st¨å på dem!
Barynia
Såpnejlika, de är underbara när de blommar med rosa blommor, mot den lite grågröna grönskan.
Aqvakul
Såpnejlika har en enorm spridningskapacitet. Många skulle betrakta det som ett ogräs...
emmsing75
Vet inte hur höga dina marktäckare får vara men jag har haft både jättedaggkåpa och kantnepeta som marktäckare i soliga lägen, jättedaggkåpan blommar om om man klipper av stängerna när de blommat ut, har man kvar fröställningarna sprider de sig nästan som ogräs. Förra sommaren planterade jag även stenkyndel och silverarv som marktäckare och de verkar fungera bra vad jag sett hitills. Alla dessa är ju dock lite högre, backtimjan däremot är ju väldigt låga men tänk på att köpa alla samtidigt om du vill sätta såna, det gjorde inte jag och måste ha fått olika sorter för de blommar inte riktigt samtidigt och då uteblir ju den sensation som åtminstone jag ville åt när jag planterade dem. Stäppsalvia funkar väl också som marktäckare och finns ju i lite olika höjder, beror ju lite på vad man vill ha "till" marktäckarna. Själv är jag lite inne på att skaffa rosenplister som marktäckare i min nya solrabatt men har ingen erfarenhet av dessa än....
gnon49
Backnejlika, saxifraga(stavning?), mossflox är mina favoriter. Tåliga, förökar sig fint. Trycker ner dom lite varstans i trädgården och dom sprider sig tacksamt.
kicki.p
Liten såpnejlika, Saponaria ocymoides, sprider sig fint men blir inte något svårt ogräs för det! Doftande rosa blommor i juni-juli, 10-15 cm höga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon