anne-li i olofstorp
Efter vad jag hört är det nu en pågående inbrottsvåg i kolonistugor runt Göteborg.
Min mamma hade påhälsning inatt. Hon + 26 grannar. Dom hade letat igenom huset, förstört där dom gick in, men troligen inte tagit något. En gammal tjocktv, en kassettradio och en gammal telefon var inte attraktiva.
Några av grannarna hade dock förnyat sig och blev av med tv, och annat lättburet,.,....
Så j-a onödigt! ranting.gif
Men har någon en kolonistuga så är det kanske ide att sova över, titta till och vara vaken för vad som kan hända.
Huggorm
Sova över och bli ihjälslagen av inbrottstjuvarna crying.gif
anne-li i olofstorp
Ja, det är klart, så kan man ju se det, men då kan man ju inte sova någonstans, eller hur gör du????
Huggorm
CITAT (anne-li i olofstorp @ 21-03-2009, 22:45) *
Ja, det är klart, så kan man ju se det, men då kan man ju inte sova någonstans, eller hur gör du????

Jag skulle beväpna mig med tillhyggen som normalt kan finnas i en kolonistuga, som yxa eller korp. Sedan sover jag över och väntar på inbrottstjuvarna. När polisen kommer och sopar upp resterna av dom skyller jag på självförsvar.
anne-li i olofstorp
Det var ju det jag menade....... coolgleam.gif
Fast jag inte var lika uppriktig som du.... whistling.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Vilka områden har drabbats? Jag läste om Delsjö Kolonien.

Det finns ju sällan att hitta något i en kolonistuga eller hur? Men så här års är det väl redan en del som sover över i stugan. Gjorde vi i alla fall
anne-li i olofstorp
Delsjön, Torpa och Sörbacken (Äspered, Gunnilse)
Eva i Höga
Det är konstigt att man inte kan få ha något ifred! ranting.gif Undrar vad de är ute efter i en kolonistuga .... tror inte tjuvarna är speciellt trädgårdsintresserade och vad annat finns i en kolonistuga?
anne-li i olofstorp
Mer än vad man tro, små platttv-apparater, stereo mm mm
Folk skaffar sig standard även i kolonin. Dessutom är man för bekväm för att ta hem det.
Ja jag vet inte.
Mammas hus var genomletat, och lite prydnadssaker som stod i fönstret där dom gick in hade krasat, men
hennes gamla tjock-tv ville dom inte släpa på Ha! Och hon har då inget av värde där!
Ja man blir ledsen och arg....
Elisabeth-Västkustkolonisten
När vi hade vår stuga kvar så var vi ju mycket och ofta där, även på vintern. då står allt kvar. Och vi hade 60 qm plus sovloft och hel källare. Då finns det ett och annat.

När vi köpte det och ställde in ett vitrinskåp så ville gubben har där några fina flaskor i. Aldrig i livet, sa jag. Han tyckte jag var så tråkigt då. Men vi hade 3 fönster i storarummet och då kund eman se allt. Även om fönstren var högt uppe eftersom källaren gick delvis ovanför jorden, så är det enkelt att titta in.

Jag har alltid varit rädd för inbrott därför skulle det inte synas något stöldbegärligt. Men tjock TV:n, videon, streon usw. syntes .

Elisabeth
Myosotis
Det är inte alltid de bryr sig om att stjäla. Hos våra grannar drog de vid ett av många inbrott upp alla lådorna men rörde inte mynten som låg i en av dem. Istället stal de ramade barnteckningar som ju bara har värde för familjen. Vid ett annat tillfälle sprutade de ketchup och senap på väggarna och bajsade i barnens leksakslåda. Själva hade vi så många inbrott här (innan jag flyttade hit var det bara vår sommarstuga) att jag tappade räkningen, men säkert 20. Det finns många exempel på att tjuvarna inte är riktigt rätt i huvudet, förmodligen knarkpåverkade:
- De tog en stereo. Istället för att dra ut sladden sågade de av den med metallsåg. Tur att strömmen var avstängd.
- De tog fjärrkontrollen till tv:n men glömde tv:n. Vid samma tillfälle stals några brev och en nästan tom parfymflaska.
- De sågade ett hål i ytterdörren med motorsåg. Ganska besvärligt eftersom de förmodligen var tvungna att först stjäla sågen någonstans. Sen kröp de in och tog micron, en gammal jacka och ett par gamla skor med färgfläckar på. Jackan hittade grannen i skogen en bit härifrån senare.
- Vid ett tillfälle när mina föräldrar bara var borta över helgen och kylskåpet var igång tog tjuvarna bara ost och bananer.
- De glömde vid flera tillfällen sina egna inbrottsverktyg (annars är de väldigt intresserade av just verktyg).
Sen har de naturligtvis tagit mycket av värde också, men det värsta är ändå känslan av intrång, som när man på avtrycket i täcket kunde se att någon suttit på min säng sick.gif och bläddrat i min dagbok och slängt ut alla lösa blad i den på golvet. En gång var jag hemma också och skrämde bort dem. Man får väldiga hämndtankar ranting.gif och fantiserar om rottweilrar, fallgropar, förgiftade pilar och starkström i dörrhandtaget. Polisen struntar fullständigt i inbrott i fritidshus. Men ring polisen varje gång ändå!! De måste få reda på att problemet finns!
aanderss
har de inte koloniområdet inhägnat?
anne-li i olofstorp
Inte själva området. men man har en bom för vägen så därför stod det en skottkärra vid bommen, antagligen hade dom bil som väntade.
Däremot är bilparkeringen inhägnad. förut var det mängder med inbrott i bilar, men det är skyddat nu. På grund av sakernas tillstånd, 147 hus och c:a 150 km tomt per hus kan man inte hägna in hela området.
Men det är ändå lite svårt att ta sig till husen eftersom bilvägen är stängd under vintern.....
aanderss
synd att de inte var inhämgnat. jag vet en del områden som är inhängnade och låsta på natten så bara boende kan komma in
Huggorm
Det är väll dit det kommer, inhägnade områden med vakt eller liknande vid grinden. Gated community finns på många platser i världen där brottsligheten är hög. Det och medborgargarden är vad vi kommer att få se när inte polisen kan eller vill göra något åt brottsligheten.
Wilmer
Usch så trist! Även på vårt område förekommer stölder och skadegörelse, det gör ont i själen när de bara förstör -cry-.gif . Som om det inte är nog med torka regn kyla sniglar tidsbrist penganöd, måste de komma och förstöra friden också ranting.gif
anne-li i olofstorp
ranting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon