Full version: Utomlands i sommar ?
Motti
Blev lite nyfiken på hur många som bokat resa utomlands i sommar wink.gif själv ska vi stanna hemma och njuta den Svenska sommaren ,ja saningen är att vi har så mycket att stå i så vi måste stanna hemma,ja inte måste men bör!vi ska måla huset och anlägga trädgården så vi vill stanna hemma ,sen när man ha sjötomt så känns det liksom inte motiverat att åka iväg !man har ju allt här så att säga rolleyes.gif Många åker ju till Tahiland nu för tiden,har vänner som är där nu.Men inget slår den svenska sommaren med sol och bad sill och potatis prästkragar och blåklockorosv.Jag har slutat längta efter att åka iväg faktiskt whistling.gif i alla fall för tillfället flirting.gif

Mvh Motti
Chamomille
Nä, på sommaren vill vi vara hemma, när det ändå (förhoppningsvis) är varmt här smile.gif Åker vi någonstanns så blir det sen höst, eller kanske vår.
Huggorm
Jag håller med Chamomille, på sommaren är det bättre att vara hemma. Åker jag iväg blir det under den kalla och ogästvänliga årstiden.

Eller möjligen att jag tar någon lite tur till Estland eller så, men jag lämnar inte nordeuropa i alla fall
Anma
Skulle aldrig falla mig in att resa utomlands på sommaren, såvida jag inte blir tvingad och får allt betald!

Fast nu ljög jag ju! Kom på att vi åker till Krakow i 3 dagar i slutet av augusti, min man fyller jämt och sådan hitlerfantast som han är vill han gärna se Auschwitz och Birkenau. Alltså Hitlerfantast på det viset att han läst allt han kommit över och sett det mesta på film och tv om den mannen. Bara för att försöka förstå ondskan i honom.
Då kom jag på att den bästa presenten till honom är så klart en resa dit. :-)

Om en månad ska vi till Riga eller Prag, inte riktigt bestämt. Men då är det inte heller riktigt sommar.
Tosan
Nej, herregud, på sommarn har man inte tid att dra iväg!
Fast som sommaren varit de senaste 2 åren så börjar man faktiskt längta iväg, man behöver lite sol och värme, inte bara regn och kyla.

Däremot var vi iväg till Orlando i Januari, Underbart! Mitt i smällkalla vintern. smile.gif Nog för att vi fick 3 av de kallaste dagarna de flesta kunde minnas de senaste tio åren, men man kan ju inte få allt.
Aqvakul
Jag åker också hallre andra tider än sommaren - då är det Sverige och sommarstugan som hägrar.

Vi är dock några grabbar som började småskolan tillsammans för drygt 50 år sen och som brukar åka iväg en långhelg varannan sommar. Så efter midsommar bär det av till Edinbourgh.
HelenJ
Eftersom jag numera studerar blir det till att stanna hemma. Dels finns det inga pengar att resa för, dels måste jag jobba under studieledigheten. Men framför allt har jag svårt att vara ifrån min trädgård ens en helg under växtsäsongen! tongue.gif

Nej, ska det resas nånstans får det bli mellan november och mars - helst hela den perioden! giggle.gif
Aqvakul
CITAT (HelenJ @ 17-03-2009, 22:33) *
Eftersom jag numera studerar blir det till att stanna hemma. Dels finns det inga pengar att resa för, dels måste jag jobba under studieledigheten. Men framför allt har jag svårt att vara ifrån min trädgård ens en helg under växtsäsongen! tongue.gif

Nej, ska det resas nånstans får det bli mellan november och mars - helst hela den perioden! giggle.gif

Instämmer! yes.gif cool.gif
Chamomille
CITAT (HelenJ @ 17-03-2009, 22:33) *
Nej, ska det resas nånstans får det bli mellan november och mars - helst hela den perioden! giggle.gif

Ja tack giggle.gif
embees
Jag åker till Toscana en vecka i mitten på september tillsammans med ett gäng akvarellmålare och en lärare för att måla. Då är sommaren ändå på upphällningen här hemma.
Toscana ska vara fantastiskt vilken tid på året man än är där. Har aldrig varit där förut och ser verkligen framemot resan.
Motti
Skottland Aqakul !det är inte fy skam,dit skulle jag vilja åka men då ska det va när ljungen blomar ! gubben har varit i Skottland men inte jag,vi var i England sist en vecka riktigt kul va det och på våren ,vi hade kanon väder hela vackan.Jag eller vi har rest en hel del men nu vill jag helst vara hemma ,men man vet aldrig rolleyes.gif Men Skottland !absolut.
Myosotis
whist.gif Jag skulle helst vilja åka till Antarktis på sommaren, men jag har inte råd...
Motti
Island då ?det vore väl häfftigt där kan man ju bada i göklarna mitt i vintern
Wilmer
Jag ser fram emot att njuta av sommaren hemma. Å så skönt att inte åka längre än till kusten och bada ibland. Måste ju vara hemma och döda sniglar crazy.gif . Åkte bort förra sommaren, inte en växt överlevde det. (sniglarna mumsade). Men på vintern reser jag gärna!!!
Monaxe
Sommartiden är den tiden jag vill vara hemma, sköta trädgården och njuta av vad den ger tillbaka i form av blommor och frukter. Ett besök på Åland hos far och övrig släkt är det enda som är inplanerat, resten ska njutas på västkusten!

Skulle dock inte ha något emot att åka till varmare breddgrader när mörker och kyla gör sitt återtåg över landet i höst....
Vippan
Aldrig att jag reser utomlands på sommaren.Svensk sommar är något heligt då tillvaron visar sig från den allra bästa sidan,man känner sig fri och livet är lätt att leva.
Då ska jag njuta av stugan och livet på havet, aldrig att jag reser ifrån det.
caprifol
Håller med de flesta här - den svenska sommaren vill man inte missa. Tänk om den infaller just den veckan man är utomlands... Ett undantag - och ett "måste" - för mig är ett besök på engelska sydkusten varje sommar. Helst när det är open garden-dags i byn m omnejd. Det brukar dock bara bli en fyradagarsvistelse.
I övrigt gäller Sverige på sommaren (o Grekland i april och oktober).
Aqvakul
Erkänner att jag några år stuckit ner en vecka till Medelhavet i juni för att garanterat få en rejäl solvecka, sen kan man lugnt avnjuta den svenska sommaren...
Meriona
Nej i sommar blir det Sverige, men har faktiskt idag bokat en resa till Mexico över jul och nyår. angel_not.gif
Lars-Olof Arvids
Mexico låter inte helt fel! smile.gif Själv har jag lite vilda funderingar på Amazonas i höst, även om inget är bestämt än. Vi får se hur långt ekonomin räcker. Däremot har jag nyss anmält mig till en utlandsresa i juli - till Norge. smile.gif Närmare bestämt en botanikresa där jag ska vandra och leta växter i Gudbrandsdalen och Jotunheimen.

Olle
Meriona
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 20-03-2009, 10:45) *
Mexico låter inte helt fel! smile.gif Själv har jag lite vilda funderingar på Amazonas i höst, även om inget är bestämt än. Vi får se hur långt ekonomin räcker. Däremot har jag nyss anmält mig till en utlandsresa i juli - till Norge. smile.gif Närmare bestämt en botanikresa där jag ska vandra och leta växter i Gudbrandsdalen och Jotunheimen.

Olle


Det närmaste floran vi lär komma i Mexico är väl att bada i en Cenote, ett sånt där vattenhål i djungeln. Om man inte räknar korallrevet då. angel_not.gif Men det ska bli mycket kultur och historia, Mayaland som det är. Flora har jag också anmält mig till i vår, men inte så avancerat som du, bara en artbestämningskurs som Medborgarskolan har. tummenupp.gif
Och Norge är så otroligt vackert och så härliga gutter och piger, du kommer att få det helt underbart! Var ligger Gudbrandsdalen? Jag har mest utforskat Telemarkskanalen per båt....
Lars-Olof Arvids
Mayaland låter väldigt spännande, att få utforska de gömda pyramiderna i djungeln. Och korallrev är ju alltid en upplevelse. Jag dyker inte, men har snorklat över fantastiska rev i Malaysia och på Seychellerna. Helt underbart!

Gudbrandsdalen börjar ungefär vid Lillehammer och fortsätter norrut mellan Jotunheimen och Dovre. Det är härliga fjällmassiv som båda är kända för sin rika flora. Säkert kommer det att bli en toppresa i dubbel bemärkelse - Nordens högsta toppar finns ju här också. smile.gif

Olle
Meriona
För att inte tala om djurlivet där Olle, det måste ju vimla av lämlar och fjällräv? Ripor och kanske till och med fjällpipare? wub.gif
Lars-Olof Arvids
Ripor, ljungpipare och fjällpipare kommer jag säkert att få se. Fjällräv tror jag inte att det vimlar av precis, för den är starkt hotad. Hur mycket lämmel det finns är svårt att säga i förväg. Förra året trodde experterna tidigt att det skulle bli det största lämmelåret på väldigt länge, men när jag var i Härjedalen i början av augusti hade populationen kraschat och jag såg bara enstaka lämlar. Myskoxar finns men är nog svåra att få se. De i Härjedalen kommer ursprungligen från Dovreområdet. Likaså finns vildren som vi inte har i Sverige. Det är dock främst en botanikresa jag ska göra, arrangör är Botaniska föreningen i Göteborg. Det innebär att vi knappast gör några större ansträngningar för att se djur, men givetvis kommer jag att ha kikare och teleobjektiv med mig!

Olle
Meriona
Jo lämlarna dippade ju även här i Sverige förra året så det är såklart likadant i Norge. Och Fjällräv har vi ju tack och lov kvar pga projektet, men det är klart att de inte vimlar annat än framför lyan. sad.gif Jag hoppas verkligen att vi får se bilder här på både djur och vxäter!
Lars-Olof Arvids
Bilder blir det säkert! Har du sett min härjedalstråd från förra året?
http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...edalen&st=0

Olle
Elisabeth-Västkustkolonisten
Under sommaren åker vi med husbil i Sverige och Norge. I år blir det norra Sverige, kanske en liten sväng in till Norge också.

På våren eller hösten gör vi gärna en tur till norra tyskland
Tosan
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 21-03-2009, 08:56) *
Under sommaren åker vi med husbil i Sverige och Norge. I år blir det norra Sverige, kanske en liten sväng in till Norge också.

På våren eller hösten gör vi gärna en tur till norra tyskland


Har ni vägarna förbi Lse så står kaffepannan alltid varm smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon