Sidor: 1, 2
Gunilla T
Vid minst fyra kända tillfällen har grisar skållats levande på svenska slakterier. Enligt ansvariga är skälet krav på ökad effektivitet och att man lastat in för många grisar i fållan där de skall bedövas.

Tre miljoner grisar slaktas varje år i Sverige, endast 1% är Krav grisar som får gå ute och böka, rationalisering och krav på ökade vinster väger tyngre än svensk djurskyddslagstiftning.

Att skållas levande måste vara ett av de mest plågsamma sätt att dö på...

Hur långt kan människor sträcka sig i jakten på profit? Jag blir såå ledsen...

Aqvakul
Jag blev oerhört upprörd och ledsen, när jag hörde om det på radion i morse. ranting.gif
mojan
Förfärligt!!!
Meriona
Jag blev förbannad jag , för här köper man Scan för att de ska vara måna om djuren, och så kommer detta? mad.gif Dessutom har de ändrat på Eko-principerna och nöjer sig nu enbart med "EU-standard" vilket är nåt halvdant. SKIT säger jag, hur kan djur betyda så lite? wacko.gif
Aqvakul
Här är iaf en oskållad och glad gris...



Piccante
Självklart ska slakterierna inte slarva med kontrollen av bedövning och avlivning ranting.gif men varför är det ständigt ökade krav på effektivisering och prispress ? Vi hhar en konstig inställning i Sverige att mat inte ska få kosta något och så har vi oxå ett av Europas med industrialiserade jordbruk och livsmedelsindustri.
julia1
Usch man blir så oerhört ledsen när man hör sånt här, trodde att vi Svenskar kunde bättre....Tydligen inte//Helena
Myosotis
CITAT (Markus_H @ 17-03-2009, 19:04) *
...men varför är det ständigt ökade krav på effektivisering och prispress? Vi har en konstig inställning i Sverige att mat inte ska få kosta något...

Precis! Det är konsumenternas fel också!
Visst blir man illa berörd när man hör sånt, men jag blir knappast förvånad. Sånt här reagerar alla på, men att vanlig grishållning i sig är djurplågeri verkar inte bekymra konsumenterna.
Felicia
Ja, nu får man sluta äta fläskkött också sad.gif
Har tidigare slutat äta kyckling sen jag sett på TV hur hemskt dom har det.
Man blir riktigt ledsen av att höra och se hur djur plågas crying.gif
Lika bra att bli vegetarian egentligen.
Myosotis
Ja, just grisar och höns har det nog värst. Men annars kan du ju alltid köpa ekologiskt!
Motti
Tycker inte man kan anklaga konsumenterna för det här ! vi köper ju vårt kött i godan tro !det är väl slakterierna och veterinärerna vi ska ta i nacken ?Veterinärerna ringer ju och talar om när de ska komma och göra kontroller,då har ju slakteriet tid på sig att ändra rutinerna innan,en veterinär ska komma oannmäld i tid och otid !då kan vi upptäka sådana här hemska förhållanden utan förvarning !
officinalis
Vi använder djur som nöje (se tjurfäktning, tuppfäktning, kamphundskamper osv osv), föda, närhet (husdjur) och likförbannat så spottar hela industrin på den hand som föder oss.
Djurindustrin är vidrig.

Tänk på vad ni äter!

Make the connection
Gossen Ruda
Nu var det väl inte meningen att dom skulle skållas levande, det var ett misstag att bedövningen inte tog. Fyra grisar är fyra för många men inget att sluta äta kött för. Då är det väl värre med djur som med vilje får förblöda utan bedövning som vid halal och kocher-slakt.
smuleborg
Köttindustrin producerar vad som efterfrågas. Vi konsumenter har makten.

Jag köper nästan allt kött direkt från KRAV-märkt gård (norr om Stockholm). Jag har varit där flera gånger och ser hur djuren lever. Prisskillnaden i kronor och ören är ringa. Grisarna går ute och bökar; leriga och dammiga. Hönsen lever ute. Får, lamm, kor betar i naturlig natur och bidrar till öppet landskap. Vilken glädje att se allt detta, och som konsumet gynna.
Felicia
CITAT (Myosotis @ 17-03-2009, 19:48) *
Ja, just grisar och höns har det nog värst. Men annars kan du ju alltid köpa ekologiskt!

Jo, jag försöker köpa det mesta ekologiskt (ägg, smör, mjölk, mjöl osv) men kyckling, fläsk och övrigt kött finns det dåligt av i affärerna där jag bor. Tyvärr, annars lägger jag gärna till några kronor extra för eko-mat.
Aqvakul
Slakterieägaren skyllde på överbelastning i samband med nedläggning av ett annat slakteri. Det blev så tydligt att det är ekonomin som styr. Visst kan man "hänga" slakterierna och veterinärer, men vi konsumenter får också ta på oss en del av skulden. Trots att Sverige är ett "rikt" land så handlar våra konsumtion mkt om att köpa billigt på bekostnad av kvalitet. Jämför med t.ex. italienarna som är mycket mer benägna att betala rejält för närodlat och småskaligt av hög kvalitet.
smuleborg
CITAT (Aqvakul @ 17-03-2009, 20:35) *
Slakterieägaren skyllde på överbelastning i samband med nedläggning av ett annat slakteri. Det blev så tydligt att det är ekonomin som styr. Visst kan man "hänga" slakterierna och veterinärer, men vi konsumenter får också ta på oss en del av skulden. Trots att Sverige är ett "rikt" land så handlar våra konsumtion mkt om att köpa billigt på bekostnad av kvalitet. Jämför med t.ex. italienarna som är mycket mer benägna att betala rejält för närodlat och småskaligt av hög kvalitet.


Jo. Och kvalitetsskillnaden är enorm. Med *mycket* begränsad ekonomi: en lite mindre köttbit med mer säsongsgrönskaker/rotsaker. Och/eller, ta sig tid att använda delar som kräver "långkok" (kanongott), vilket kräver planering, men kanske inte längre effektiv tid i köket.
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 17-03-2009, 20:27) *
Nu var det väl inte meningen att dom skulle skållas levande, det var ett misstag att bedövningen inte tog. Fyra grisar är fyra för många men inget att sluta äta kött för. Då är det väl värre med djur som med vilje får förblöda utan bedövning som vid halal och kocher-slakt.

Men att dö av förblödning skall väll vara ett skonsamt och nästan smärtfritt sätt att dö? För övrigt sägs det att dom bedövar djuret först innan avblodningen, åtminstone vid halalsakt, men det kanske är lögn för att lugna folk

CITAT (Aqvakul @ 17-03-2009, 20:35) *
Slakterieägaren skyllde på överbelastning i samband med nedläggning av ett annat slakteri. Det blev så tydligt att det är ekonomin som styr. Visst kan man "hänga" slakterierna och veterinärer, men vi konsumenter får också ta på oss en del av skulden. Trots att Sverige är ett "rikt" land så handlar våra konsumtion mkt om att köpa billigt på bekostnad av kvalitet. Jämför med t.ex. italienarna som är mycket mer benägna att betala rejält för närodlat och småskaligt av hög kvalitet.

Hur skall vi annars få råd med 50" plasma, thailandsresor och ny bil var tredje år? rolleyes.gif
Myosotis
Ekologiskt kött behöver inte vara dyrare alls om man istället för köpevikten utgår ifrån hur mycket där blir kvar sedan man stekt det. Billigt kött består ofta till hälften av vatten och krymper mycket mer än ekologiskt.

CITAT (Huggorm @ 17-03-2009, 21:55) *
Men att dö av förblödning skall väll vara ett skonsamt och nästan smärtfritt sätt att dö? För övrigt sägs det att dom bedövar djuret först innan avblodningen, åtminstone vid halalsakt, men det kanske är lögn för att lugna folk.

Enligt ett tv-program om det här för några år sen (jag tror det var Existens) så är det så här: Vissa bedövar djuret innan det ska förblöda, men andra mer konservativa hävdar att det är förbjudet att bedöva.
En veterinär som uttalade sig i programmet bedömde att djuren känner panik när de förblöder, det skulle alltså vara ett extra stressigt sätt att dö på.
Netha
CITAT (Gossen Ruda @ 17-03-2009, 20:27) *
Nu var det väl inte meningen att dom skulle skållas levande, det var ett misstag att bedövningen inte tog. Fyra grisar är fyra för många men inget att sluta äta kött för. Då är det väl värre med djur som med vilje får förblöda utan bedövning som vid halal och kocher-slakt.

Absolut. Håller med till 100%.
Berith
CITAT (Gossen Ruda @ 17-03-2009, 20:27) *
Nu var det väl inte meningen att dom skulle skållas levande, det var ett misstag att bedövningen inte tog. Fyra grisar är fyra för många men inget att sluta äta kött för. Då är det väl värre med djur som med vilje får förblöda utan bedövning som vid halal och kocher-slakt.

Håller också med, det är ju knappast rutin. Och det förstår säkert dom flesta, köttätare eller inte.

Hur slaktas "ekologiska" djur? Har dom helt andra slakterier? Eller bara olika avdelningar på dom vanliga slakterierna för att skilja på kött och kött?
KURT
CITAT (Gossen Ruda @ 17-03-2009, 21:27) *
Nu var det väl inte meningen att dom skulle skållas levande, det var ett misstag att bedövningen inte tog. Fyra grisar är fyra för många men inget att sluta äta kött för. Då är det väl värre med djur som med vilje får förblöda utan bedövning som vid halal och kocher-slakt.


Det är inte bedövningen i sig det är problem med. Grisarna bedövas med koldioxid, och sedan skall de stickas och avblödas innan de skållas. Men om de kör in dem alltför snabbt i systemet, så hinner inte personalen med att sticka dem, eller så gör de det slarvigt så att grisarna fortfarande lever när de kommer till skållbadet.


http://www.sr.se/webbradio/?Type=db&Id=1652155

Att misshandla djur pga religiös vantro är ju alltid förkastligt, vare sig man äter dem levande (Kina) kastar getter från kyrktorn (Spanien) eller skär halsen av djur som inte bedövats eller avlivats innan (Kosherslakt resp. Halalslakt).
Nauti
Hoppsan, det kunde jag aldrig tro att det hände inom den svenska djurindustrin. Den som värnar så mycket om djuren och allting.
Gossen Ruda
En liten rättning bara, det verkar röra sig om 6 fall med levande skållning fast om jag fattar rätt var det "bara" ett fall där grisen skrek till. Beträffande muslimsk och judisk ritualslakt så finns det olika uppfattningar om vad som är rätt, precis som inom religionerna i sig. GP har haft några artiklar om saken nyss, jag lägger in en länk här.
Gunilla T
CITAT (Aqvakul @ 17-03-2009, 20:35) *
Slakterieägaren skyllde på överbelastning i samband med nedläggning av ett annat slakteri. Det blev så tydligt att det är ekonomin som styr. Visst kan man "hänga" slakterierna och veterinärer, men vi konsumenter får också ta på oss en del av skulden. Trots att Sverige är ett "rikt" land så handlar våra konsumtion mkt om att köpa billigt på bekostnad av kvalitet. Jämför med t.ex. italienarna som är mycket mer benägna att betala rejält för närodlat och småskaligt av hög kvalitet.


Visst finns ett klart samband mellan hur vår mat produceras och vad vi som konsumenter väljer att köpa.

Om jag förstått det hela korrekt så var det en veterinär som upptäckte att grisen levde och som krävde att rutinerna ändrades.... men inget gjordes och det är alarmerande!! Ett allvarligt misstag hade skett men inga åtgärder vidtogs för att förhindra liknande incidenter!!

Dendär fryntliga farbrorn som är ytterst ansvarig för vår djurhållning slår som vanligt in öppna dörrar...hänvisar till att det finns förskrifter om att djur måste avlivas innan skållning confused.gif

Jag är rädd att den svenska djuromsorgen kommer att få stå tillbaka i den utveckling? som nu sker där såväl jordbruk, djurhållning och slakt blir allt mer industrialiserat och där allt färre aktörer finns på marknaden.
Myosotis
Sen är det väl också lättare att blunda för det som sker långt bort. Man vill gärna tro att grisarna har det bra och att de bedövas innan slakt osv. Det finns regler och många konsumenter väljer att tro att reglerna är bra och att de följs, så slipper de engagera sig. Jag har en kompis som tog jägarexamen och ville börja jaga ejder (fast det blev aldrig av sen) för att han ansåg att det var fel att låta andra människor döda åt honom. Vill man äta kött, ska man ha ihjäl djuren själv och se till att de inte lider. Klarar man inte det, får man bli vegetarian, tycker han. För många stadsbor är kött bara en plastförpackning i en butik, då blir det lätt att glömma grisen bakom.
Gossen Ruda
Kom att tänka på en sak som Aqvakul skrev om att italienarna föredrog närproducerat. Det gäller, eller gällde, inte för hästar. I södra Italien finns/fanns det slakterier som inte hade så mycket att göra. Därför transporterades levande hästar från hela Europa ner till dessa slakterier så att dom skulle ha nånting att göra.
KURT
CITAT (Gossen Ruda @ 18-03-2009, 09:08) *
En liten rättning bara, det verkar röra sig om 6 fall med levande skållning fast om jag fattar rätt var det "bara" ett fall där grisen skrek till. Beträffande muslimsk och judisk ritualslakt så finns det olika uppfattningar om vad som är rätt, precis som inom religionerna i sig. GP har haft några artiklar om saken nyss, jag lägger in en länk här.



Det var en dålig artikel eftersom bara argument för förespråkarna för religiös slakt fick komma till tals, och det främsta argumentet är att det är ekonomiskt bra att kunna slakta och sälja till fler grupper. Det är främst tack vare den vetenskapliga argumentationen från Sveriges Veterinärförbund som vi fortfarande slipper dessa religiösa avarter i Sverige:

http://www.atl.nu/Article.jsp?article=49017
Gossen Ruda
Jo, jag tyckte också att det var lite ensidigt beskrivet men det framgick hur många uppfattningar det finns. Dessutom fanns en liten not om hur svenska veterinärer ser på saken. Tack för din länk, den beskriver det bättre. Jag fattar inte varför religiösa tvångstankar skall drabba djuren med onödigt lidande.
officinalis
Det finns en skara här inne som verkar vilja försvara köttätandet. Jag köper att vissa mindre producenter (trots systematiskt uppfödande för senare mass-slakt) tar hand om sina djur på i övrigt humant sätt. Men jag är övertygad om att livsmedelsindustrin skiter blanka fan i känslor och v. Det viktigaste för dem är att följa regelverk så de slipper negativ publicitet och tjäna så stora pengar som möjligt.
Vi blir blåsta åter och åter igen och en skrämmande liten del av befolkningen tycks ha en aning om hur produktion sker i en globaliserad värld. Se nu bara på när folk börjar få upp ögonen för hur mycket extra tillsatt kemi som används i livsmedel, nästa trend är på gång - naturlig mat. Det gör mig glad!
I ett informationssamhälle där folk knappt orkar röra på sig regelbundet så tycker jag det är ett ohumant lyx att tro att man behöver att äta proteinrik mat (kött) varenda dag när det finns livsmedel som både miljövänligt och etiskt sätt är bättre (och även nyttigare ifall man vill tro vissa dietister).
Berith
CITAT (Myosotis @ 17-03-2009, 19:48) *
--- Men annars kan du ju alltid köpa ekologiskt!

CITAT (Berith @ 18-03-2009, 06:33) *
Hur slaktas "ekologiska" djur? Har dom helt andra slakterier? Eller bara olika avdelningar på dom vanliga slakterierna för att skilja på kött och kött?

Undrar fortfarande hur "ekologiska" djur slaktas.

Undrar helt enkelt för att jag inte förstår!
Betty
CITAT (officinalis @ 18-03-2009, 11:00) *
Det finns en skara här inne som verkar vilja försvara köttätandet. Jag köper att vissa mindre producenter (trots systematiskt uppfödande för senare mass-slakt) tar hand om sina djur på i övrigt humant sätt. Men jag är övertygad om att livsmedelsindustrin skiter blanka fan i känslor och v. Det viktigaste för dem är att följa regelverk så de slipper negativ publicitet och tjäna så stora pengar som möjligt.
/....

Att följa regelverk, undvika negativ publicitet och tjäna så mycket pengar som möjligt gäller väl allt företagande... - och ja, jag är köttätare.
Betty
CITAT (Berith @ 18-03-2009, 11:37) *
Undrar fortfarande hur "ekologiska" djur slaktas.

Undrar helt enkelt för att jag inte förstår!


Jag googlade och hittade denna sida: LivsmedelsSverige I stycket längst ner kan man läsa om målsättningen för slakt av ekologiskt uppfödda djur. Fast några garantier finns ju inte, mänskliga faktorn måste alltid vägas in i resonemanget.
Berith
CITAT (Betty @ 18-03-2009, 11:54) *
Jag googlade och hittade denna sida: LivsmedelsSverige I stycket längst ner kan man läsa om målsättningen för slakt av ekologiskt uppfödda djur. Fast några garantier finns ju inte, mänskliga faktorn måste alltid vägas in i resonemanget.

Ok... Där står:

"Särskild hänsyn vid slakt och transport
Det finns också regler för slakt och transporter. Målet är att slakt och transport ska utföras under värdiga former och med ett minimum av fysiska och psykiska påfrestningar för djuren. Djurens skötare ska ha möjlighet att vara med vid slakten fram till avlivningstillfället. Även här handlar det om att skydda djuren från lidande. Bland annat ska djur som kommer från samma gård hållas ihop under transport och uppstallning. Djuren ska efter transport få möjlighet att vila innan de går vidare till slakt."

Och det skiljer sej alltså från "vanlig" slakt genom att dom djuren transporteras under "ovärdiga former och med ett maximum av fysiska och psykiska påfrestningar för djuren. Djurens skötare har ingen möjlighet att vara med vid slakten eller avlivningstillfället. Även här handlar det om att utsätta djuren för lidande. Bland annat kan djur som kommer från samma gård inte hållas ihop under transport eller uppstallning. Djuren får efter transport ingen möjlighet att vila innan de går vidare till slakt."

Överdriver kanske men tror ni verkligen att det skiljer så mellan vanlig och ekologisk slakt...??

Jag är också köttätare men försvarar det aldrig, som officinalis tycks tro.

------------
Undrar också var dom här slakterierna ligger, dom för ekologiskt odlade djur. Kanske finns fler än jag vet om, för jag vet inget sånt slakteri.
Gunilla T
[quote name='Berith' date='18-03-2009, 14:49' post='991162']
------------
Undrar också var dom här slakterierna ligger, dom för ekologiskt odlade djur. Kanske finns fler än jag vet om, för jag vet inget sånt slakteri.
[/quote

Du har säkert en halv poäng där Berith för jag tvivlar på att det finns särskilda slakterier för djur som fått leva sina liv utifrån naturliga förutsättningar - med den stordrift som vi har tillåtit när det gäller djurhållning så får nog alla stå i samma trånga kö för att bli av med sina liv...fast det visste du ju redan..

Däremot har de djuren haft en avsevärt högre livskvalitet under sina liv och det är väl värt en hel del...
Piccante
ekologisk djur slaktas på samma slakterier som konventionellt uppfödda. Några fristående eko-slakterier finns kanske men de är små och står nog bara för en bråkdel.
Berith
CITAT (Gunilla T @ 18-03-2009, 17:43) *
Du har säkert en halv poäng där Berith för jag tvivlar på att det finns särskilda slakterier för djur som fått leva sina liv utifrån naturliga förutsättningar - med den stordrift som vi har tillåtit när det gäller djurhållning så får nog alla stå i samma trånga kö för att bli av med sina liv...fast det visste du ju redan..

Däremot har de djuren haft en avsevärt högre livskvalitet under sina liv och det är väl värt en hel del...

Nån halv poäng vet jag inte om jag har, men enligt den sidan som Betty länkade till så var det ju skillnad på slakt av ekologiskt odlade djur och alla andra. Det var det jag undrade över, var slakterierna för dom djuren finns, eller åker alla till samma slakteri men delas upp i olika grupper där? Dom kanske slaktas på olika veckodagar? Ekologiska på mån-tis och övriga ons-fre?

CITAT (Markus_H @ 18-03-2009, 17:53) *
ekologisk djur slaktas på samma slakterier som konventionellt uppfödda. Några fristående eko-slakterier finns kanske men de är små och står nog bara för en bråkdel.

Ok, såg inte ditt svar förrän jag skickat mitt... rolleyes.gif

Då kan vi alltså tänka oss att alla djur åker till samma slakteri, men får olika behandling där av personalen. Hur konstigt måste inte det vara? Att som personal ändra attityd beroende på?

Tycker det låter helskumt, och nästan inte trovärdigt alls.
sqrulan
-cry-.gif Det är fruktansvärt och oförlåtligt det vi gör mot dom stackars djuren.
smuleborg
CITAT (Berith @ 18-03-2009, 11:37) *
Undrar fortfarande hur "ekologiska" djur slaktas.

Undrar helt enkelt för att jag inte förstår!


Jag måste erkänna att jag inte, fast jag borde, vet hur regelverket ser ut vad gäller slakt av "EKO-kött". Just den delen är viktig för konsumenten. Jag vet bara hur slakten går till hos EKO-bonden jag köper kött av. Djuren fraktas inte till slakt, slakten sker på gården. Ett djur i taget (inga andra djur ser på). Jag måste ta reda på mer.
smuleborg
CITAT (Berith @ 18-03-2009, 18:09) *
Nån halv poäng vet jag inte om jag har, men enligt den sidan som Betty länkade till så var det ju skillnad på slakt av ekologiskt odlade djur och alla andra. Det var det jag undrade över, var slakterierna för dom djuren finns, eller åker alla till samma slakteri men delas upp i olika grupper där? Dom kanske slaktas på olika veckodagar? Ekologiska på mån-tis och övriga ons-fre?
Ok, såg inte ditt svar förrän jag skickat mitt... rolleyes.gif

Då kan vi alltså tänka oss att alla djur åker till samma slakteri, men får olika behandling där av personalen. Hur konstigt måste inte det vara? Att som personal ändra attityd beroende på?

Tycker det låter helskumt, och nästan inte trovärdigt alls.


Om ni kan: Leta upp en EKO-bonde. Åk dit och kolla, ställ frågor o.s.v. Känn av vibbarna. Är du nöjd - handla. Oftast handlar det om större kvantiteter, och kanske får du finstycka själv (man lär sig). Du får en helt annan kvalitet, och du gynnar det du vill gynna. Och det blir inte dyrare, egentligen.

Gossen Ruda
Jag har nog, eller har åtminstone haft, uppfattningen att gårdsslaktare lite är skumma typer som gör som dom vill medans stora slakterier står under kontinuerlig kontroll och därför sköter sig. Det kanske är tvärtom, åtminstone i vissa/många fall. unsure.gif
Motti
Ekologiskt eller inte !alla grisar dödas eller hur !Ekologiskt är absolut ingen garanti mot att djuren slaktas mildare eller mer humant !ekologiskt har väl mer med att göra hur grisen föds upp och på vad och hur och vad den vistas ute eller inne till slakten !finns ingen garanti att en Ekologisk gris slaktas på något annat sätt !alla slaktas med slaktmask,i så fall beror det på den personen som håller i slaktmasken hur grisens sista sekunder eller minuter är.Tyvär blir en del slaktare avtrubbade och glömmer bort att visa respekten för ett djur som ska till slakt.
Gunilla T
Javisst, alla dör någon gång...men att djur får leva sina liv utifrån naturliga förutsättningar måste väl ändå vara något att sträva efter. Allt levande förtjänar ett gott liv..

Någon slaktmask används inte i de stora slakterierna - det handlar mera om en löpande band princip.
smuleborg
CITAT (Gunilla T @ 18-03-2009, 19:27) *
Javisst, alla dör någon gång...men att djur får leva sina liv utifrån naturliga förutsättningar måste väl ändå vara något att sträva efter. Allt levande förtjänar ett gott liv..

Någon slaktmask används inte i de stora slakterierna - det handlar mera om en löpande band princip.


Djuren, inklusive vi, har rätt till ett värdigt liv. Och en värdig död. Herregu, tänk er själva - löpandebandsprincipen. Tänk dig in i det.

Jan Lindgren
Hej!
Är ni inte lite orättvisa mot slakterierna. Människor gör misstag. Debatten gäller tydligen en gris som vaknade för snabbt och var vid medvetande unden skållningen. De andra grisarna som inte var avblodade var åtminstone medvetslösa under skållningen. Det är vidrigt men med tanke på hur många grisar som slaktas tycks rutinerna fungera bra.

Tänk om rutinerna fungerade lika bra inom sjuvården, socialvården eller skolan. Inom de brancherna sker mängder med grova misstag hela tiden. Det kanske vore bättre att satsa engagemanget och resurserna på att förbättra dessa delar av samhället.
MVH
Jan Lindgren
Berith
CITAT (Jan Lindgren @ 19-03-2009, 10:18) *
Hej!
Är ni inte lite orättvisa mot slakterierna. Människor gör misstag. Debatten gäller tydligen en gris som vaknade för snabbt och var vid medvetande unden skållningen. De andra grisarna som inte var avblodade var åtminstone medvetslösa under skållningen. Det är vidrigt men med tanke på hur många grisar som slaktas tycks rutinerna fungera bra.

Tänk om rutinerna fungerade lika bra inom sjuvården, socialvården eller skolan. Inom de brancherna sker mängder med grova misstag hela tiden. Det kanske vore bättre att satsa engagemanget och resurserna på att förbättra dessa delar av samhället.
MVH
Jan Lindgren

Menar du att du inte förstår att grisen ska vara död före skållningen? Tror du verkligen att alla grisar skållas levande?

Ursäkta men jag blir helt förskräckt över en dels totala ovetande om saker.
Miro
Det är så hemskt att sånt här händer, ännu hemskare om det accepteras. Om det faktiskt är ett misstag, så får man nog ha förståelse för det, på samma sätt som jag tycker man måste ha förståelse för att läkare gör misstag... Däremot bör man göra allt för att lära sig av det misstaget för att det inte ska hända igen. Sen kan jag bara hålla med om att även när slakten går som planerat så är det väl inte idealt...

Men visst finns det eko-gårdar som sköter slakten själva? Min styvmor handlar kött direkt från en gård åt gnesta hållet, då hämtar man köttet på plats. FÅR gårdar slakta själva om de har ngt tillstånd?
KURT
CITAT (Miro @ 19-03-2009, 11:57) *
Det är så hemskt att sånt här händer, ännu hemskare om det accepteras. Om det faktiskt är ett misstag, så får man nog ha förståelse för det, på samma sätt som jag tycker man måste ha förståelse för att läkare gör misstag... Däremot bör man göra allt för att lära sig av det misstaget för att det inte ska hända igen. Sen kan jag bara hålla med om att även när slakten går som planerat så är det väl inte idealt...

Men visst finns det eko-gårdar som sköter slakten själva? Min styvmor handlar kött direkt från en gård åt gnesta hållet, då hämtar man köttet på plats. FÅR gårdar slakta själva om de har ngt tillstånd?


De får göra det själva, men eftersom de både måste veterinärbesiktiga köttet och ha godkänd slaktlokal, så är det inte speciellt vanligt, även om man har försökt med mobila slakterier för att sänka kostnaden. Oftast körs de till ett slakteri, och sedan kommer kropparna tillbaka till gården för finstyckning och försäljning. Dessa regler gäller allt kött som säljs, om man slaktar för eget bruk, eller t ex slaktar vilt, och inte säljer köttet så räcker det att man sköter avlivningen av djuren på ett etiskt korrekt sätt.
Gunilla T
CITAT (Jan Lindgren @ 19-03-2009, 10:18) *
Hej!
Är ni inte lite orättvisa mot slakterierna. Människor gör misstag. Debatten gäller tydligen en gris som vaknade för snabbt och var vid medvetande unden skållningen. De andra grisarna som inte var avblodade var åtminstone medvetslösa under skållningen. Det är vidrigt men med tanke på hur många grisar som slaktas tycks rutinerna fungera bra.

Tänk om rutinerna fungerade lika bra inom sjuvården, socialvården eller skolan. Inom de brancherna sker mängder med grova misstag hela tiden. Det kanske vore bättre att satsa engagemanget och resurserna på att förbättra dessa delar av samhället.
MVH
Jan Lindgren


Vad jag väljer att engagera mig i bestämmer jag.

Starta gärna nya trådar om misstag inom socialtjänst, sjukvård och skola om de områdena engagerar dig!
Jan Lindgren
Hej Berith!
En gris som är avblodad är definitivt död. Därefter skållas de. I detta fall har det vid några få tillfällen skett ett par förfärliga misstag. Som tur är var det tydligen de flesta icke avlivade grisarna medvetslösa vid skållningen.
Jag har faktiskt varit med och hemslaktat grisar så lite erfarenhet har jag.
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon