susanneedgren
Här kommer bättre bilder på det jag skulle vilja ha identifieringshjälp med.

Varje växt är på två bilder, en på stammen och en på grenarna. Bild 1 hör ihop med bild 2 osv.



[b] BILD 1


[b] BILD 2


[b] BILD 3


[b] BILD 4


[b] FORSYTHIA


[b] FORSYTHIA


[b] SVARTA VINBÄR


[b] SVARTA VINBÄR


[b] BILD 9


[b] BILD 10
susanneedgren
Bild 7 och 8 är svarta vinbär!
Dagliljan
Hej,
Det är definitivt Forsythia. Men jag tror inte att det är svarta vinbär utan häckoxbär.
Hälsar Dagliljan.
susanneedgren
Vilka bilder är Forsythia?

Svarta vinbär är jag nästan säker att det är. Växer bredvid röda vinbär och luktar svarta vinbär.
Pauline/Sthlm
Så vitt jag ser skulle 5+6 vara forsythia, så ser i alla fall min ut och den blommar typiskt forsythiiskt yes.gif . Hittar du något mer med så där olivoljefärgade skott/gulbeigeaktiga stammar så har du fler!
KURT
3-4 har ju svarta bär - aronia kanske
susanneedgren
CITAT (KURT @ 31-03-2009, 06:25) *
3-4 har ju svarta bär - aronia kanske


Har inte dom flera bär i klase?

Dom här sitter ett och ett på olika ställen.
lena uppsala
Bild 5 o6 ser ut som forsythia.Har du några bättre bilder på de andra(förutom sv.vinbären)? Den sista biden är svår att se.

Sista biden,kan vara daglilja.
susanneedgren
CITAT (lena uppsala @ 01-04-2009, 02:42) *
Bild 5 o6 ser ut som forsythia.Har du några bättre bilder på de andra(förutom sv.vinbären)? Den sista biden är svår att se.

Sista biden,kan vara daglilja.


Det finns andra bilder på samma växter i dessa länkar

/S

http://www.odla.nu/forums/index.php?s=&...st&p=989046

http://www.odla.nu/forums/index.php?s=&...st&p=989047



susanneedgren
Behöver fortfarande identifieringshjälp med vissa saker

kicki.p
Bild 3 och 4 är mest troligt oxbär,lite tufsig, Aronians knoppar ser ut som kattklor. Bild 9 o 10 är lite svårt att se, men det skulle kunna vara en sorts try, om man tittar på de vingformade skotten vid noderna. Titta efter om du hittar någon ännu mer typisk nod, try kan ha knoppar i flera "våningar". Om 1 och 2 är schersmin eller paradisbuske,????, om du hittar en gammal blomställning, och en fröställning ser ut som en uppochnervänd kyckling utan huvud, då är det en paradisbuske annars en schersmin.
Aqvakul
CITAT (kicki.p @ 08-04-2009, 15:48) *
Om 1 och 2 är schersmin eller paradisbuske,????, om du hittar en gammal blomställning, och en fröställning ser ut som en uppochnervänd kyckling utan huvud, då är det en paradisbuske annars en schersmin.

Jag är närmast "hundra" på att det inte är paradisbuske, däremot kan det mkt väl vara en schersmin.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon