Ilmarudin
Vi har köpt ett hus med en fantastisk gammal trädgård med syréner, fruktträd, rosor osv.
På ena sidan av huset i sydväst står en enorm rhododendron. Vi har också en gräsmatta som mest är mossa och jag hade tänkt vårda gräsmattan med i första hand gödsling en gång nu i mars och senare kanske vertikalskärning, topp-dressning och stödsådd samt mer gödsling. Allt beroende på vad jag orkar med, men i vilket fall gödsling. Nu var det några arbetskamrater till min frum som påstod att rhododendronträdet skulle kunna ta skada av gräsmattegödslingen. Stämmer detta? Verkar som att rhododendron har ytliga rötter och så vad jag förstår. Ska man hålla någon marginal till busken som man inte gräsmattegödslar? Hade tänkt gödsla enligt tillverkarens instruktioner annars.

Tack för svar.
KURT
Det beror nog främst vad du har tänkt gräsmattegödsla med? Om du använder stroller kombi, eller något annat som innehåller växthormoner som dödar två-hjärtbladiga växter, så bör du definitivt ha en ordentlig säkerhetszon till alla buskar och andra växter.
Fågelvägen
Grattis till den gamla trädgården! Har ni sett trädgården förra våren? Det kanske finns narcisser, Scilla och Chionodoxa i gräsmattan?
Jag skulle absolut inte våga gödsla med gräsmattegödsel i närheten av en rhododendron, som vill ha sur jord. Kan du inte njuta av den vackra mossan och rensa bort gräset under rhododendronträdet istället? Du kan breda ut rhododendronjord, kogödsel i påse och barkmull över trädets rötter (1,5 m i diameter blir kanske lagom) så ser det snyggt och vårdat ut. Kompost av eklöv och tallbarr är rhododendrongodis!
Ilmarudin
Jag hade tänkt gödsla med super gramino, men det avråder ni alltså ifrån. Olika buskar och fruktträd finns ju utspridda över hela gräsmattan, så då menar ni att man inte ska gödsla alls eller gödsla med typ höns eller kogödsel över hela gräsmattan då? Det går inte att få en fin gräsmatta och fina buskar?
Ilmarudin
Snödroppar och krokusar kommer iaf upp, så det kanske finns annat också, men jag tycker det skulle vara kul att få en fin gräsmatta också och skulle vilja gödsla lite. Super Gramino hade jag tänkt använda.
Hur stor säkerhetsmarginal bör man ha till rhododendron? 1 m? 10 m? Är alla buskar lika känsliga för gödsling ex syréner?

Rhododendron

Åsa, mälardalen zon 2
Ett par meter kan man nog hålla säkerhetsavstånd till rhododendron fast jag tror på lång sikt att växten inte skadas, rhododendron är surjordsväxter lägger man på sånt som har lite högre pH så får växten ofta gula blad. Men andra växter som syren är inte surjordsväxter, i en gammal trädgård brukar dock behovet av jordförbättring vara större än bristen på gödning så kogödsel och annan gödning som innehåller organiskt material brukar vara mums för växterna.

Det jag tänker på mest när det gäller gräsmattan är lökväxterna så gödsla inte så ofta, lökväxter trivs i äldre lite glesare gräsmattor, de trivs inte i täta frodiga gräsmattor så gödslar du mycket kommer de att minska i antal (+klipp inte bort lökblasten alltför snabbt)
Christer i Falköping
Tycker du skall nöja dig med att använda hönsgödsel i pelletsform. Då behöver du inte oroa dig för att några växter tar skada och gräset kommer att växa rejält av det. Kombipreparaten, som tar bort ogräs i gräsmattan, bör du undvika.
Christer.
Elihe
Man kan alltså använda hönsgödsel till rhododendron? Kogödsel på påse innehåller ju kalk. Så det vågar inte jag använda till mina roddisar.
MVH
flirting.gif
Bassam
Tack för frågan

Du kan lägga i stället Hästgödsel,Hästgödsel har mycket P_k och lite sats kväve så den passar gräs och Rhododendron.

H:Bassam
Christer i Falköping
Den lilla kväven som inte gräset tar upp är inga problem för rhododendrona. Jag ger även lite, lite hönsgödsel en gång tidigt på våren till mina rhododendron,
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon