Full version: ljung
Ljusalfheim
hej
jag har fått nys om att flerårigt ljung inte är flerårigt när den planteras på hösten.. blink.gif är den inte det? wink.gif
pimpim
Hörde också det på nyhetsmorgon idag. Skall tydligen planteras på våren för att den ska vara flerårig.

Pia
Sylvia
Beror nog på att den inte hinner rota sig innan vintern kommer, då orkar den inte dra upp vatten och därmed torkar på vårsolen sedan. Kan ev. hjälpas genom att man dels petar på jordklumpen så att rötterna inte "går i cirklar" utan spretar ordentligt, dels genom att täcka den när vårsolen börjar titta fram. Har inte prövar men det funkar i a f på rododendron.
Ljusalfheim
då blir det till att täcka de stackars plantorna... smile.gif
Alpiner i Halmstad
Vi köper flerårig ljung på hösten. Det händer att det finns någon avvikande form bland krukorna.
Det dålig rycktet om övervintring har nog sitt ursprung bland alla krukor som blivit helt torra under kanske flera månaders förvaring i väntan på köpare. Torkad ljung i kruka kan fungera under några månader.
Vi försöker att köpa så tidigt som möjligt, eller bland krukor som stått ute, och därför fått vatten.
Viktigt är också att man löser upp rotfilten i rotklumpen och genomvattnat riktigt före planteringen.
M.v.h. Bernt
Ljusalfheim
alltså klarar perenn ljung som är "frisk och etablerad" vintern..¿
jag tror inte de hinner växa fast tillräckligt, så jag täcker dem nog för säkerhetens skull. unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon