Discordia
Hallå i snöglobbet!!

Det var i alla fall den hemska syn som mötte mig i morse då jag gick ut på balkongen och såg ut över Tantolunden här på Söder i vår vackra huvudstad. ranting.gif
Jag som precis hade börjat förbereda mig för att fixa till på balkongen och tänkte i dag börja plantera om inomhusväxterna. Det blir väl bara att slaska ner badrummet i stället vilket knappast min sambo kommer uppskatta... nono.gif

Nu till min vädjan om hjälp och tips. sos.gif
En av mina favoritblommor har alltid varit Kallor,alltså Zantedeschia. Men inte nog med att de är svåra att få tag på (de säljs ju nästan bara på hösten då den naturliga blomningstiden inträffar, eller som snittblommor), så är de ju inte helt billiga. Och då jag nästan blivit avrådd att införskaffa några för att de hävdar att de är så svårskötta så har jag avstått i väntan på att få ta del av mer information om denna säregna blomma. Det skulle ju kännas litet trist att investera i tre fina ex. som inte klarar sig, dessutom skulle det ju svida i plånboken en del.

Jag bestämde mig därför att köpa lökar i stället, vilket ju är betydligt billigare och dessutom ofantligt mycket mer spännande, men mitt problem är fortfarande att detaljinformation om Kallan är mycket bristfällig, särskilt angående löksättningen (vilken jordmån, vilken fuktighetshalt, temperatur et.c.). Det finns massor att läsa om Flamingon, Anthorium, och naturligtvis den trogna Fredskallan, Spatiphyllum, men mycket litet om Zantedescia så snälla, snälla, snälla, är det någon som är lika passionerad av denna blomma och som kan komma med tips och råd om hur jag bäst kan få mina lökar att spira och bli till vackra plantor som jag sedan kan njuta av så tveka inte en sekund!! thanks.gif

Fortsatt trevlig förodling till er alla!!!

Med många varma hälsningar med hopp om en riktigt blomstrande sommar!!

Discordia
MariaS
Du behöver minst 5-liters kruka till varje knöl. Fyll krukan till hälften med bra planteringsjord. Sätt löken och fyll sedan krukan upp. VAttna igenom ordentligt. Ställ varmt och vattna inte igen förrän du ser att det börjar komma grönt. Var noga med att det ska torka mellan vattningarna. Det får inte bli för blött i krukan, då ruttnar knölen.
Sen är det bara att vänta och njuta av blomningen när den kommer.
Till hösten låter du allt torka och vissna ner. Förvara knölen mörkt, torrt och svalt (typ matkällare) och börja sen om till nästa vår.
Discordia
STORT tack, för det raska svaret!

Jag får göra som du sagt och hålla tummarna riktigt hårt. 000.gif

Tror du att jag kan jag ha krukorna på balkongen förutsatt att det är sol och plusgrader om jag exempelvis lindar in krukan ordentligt i bubbelplast och sedan tar in dem då solen försvunnit? g.gif

MvH
blomma.gif
Discordia

MariaS
Du kan nog ha dem där och ta bara in dem om det är risk för frost. Kallor tål inte många kalla grader
Dilara
Själv tycker jag att den kommer till sin rätta i mindre krukor som är fylld med bra jord!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon