LaPaloma
Hej!

Det verkar ju diskuteras om allt mellan himmel och jord i detta forum så jag försöker mig på en fråga här. Jag vet att den är knivig men många av er besitter ju med massor av kunskaper och inte bara inom trädgård!

Det har uppstått ett dilemma i vår släkt och jag undrar om det finns någon här som har en susning om vad som gäller för nedanstående.

Tanken är att jag ska tillsammans med mor kontakta en jurist men jag ville gärna försöka klura ut lite själv vad som gäller innan vi gör det.

Mor och far skildes i augusti 1999. Bodelning gjordes på allt (hus, bil och lösöre) förutom ett hus i Spanien (inköpt december 1998). Huset köptes med tanke på att det var mor som skulle använda det och det finns det tyvärr bara muntligt löfte på - far ville inte ha något med huset att göra. Både mor och far står för lagfart och lån men det är endast mor som har betalat lån/underhåll/löpande kostnader för huset under alla år efter skilsmässan. Far har aldrig varit delaktig i några kostnader. Nu ska huset säljas och far anser att han ska ha hälften av vinsten för försäljningen utan avdrag för alla löpande kostnader som har varit under alla år.

Det finns tre scenarior som vi har funderat på (finns säkert flera än dessa) och det är dessa:

Ska bodelningen räknas från skilsmässodatumet (tillgångar minus skulder)?

Ska far ha hälften av vinsten minus kostnader som lagts ut under åren (lån/underhåll/löpande kostnader som el, vatten försäkring)?

Är far berättigad till hela vinsten (dvs. halva då mor ska ha andra hälften) utan avdrag?

Vad gäller? Oavsett vem som har rätt önskar vi bara att allt ska gå rätt till.
MariaS
Har din far dragit av för lån och kostnader i sin deklaration också, under åren som gått?

Har kostnader och amorteringar enbart registrerats på din mor deklarationsmässigt, har hon också den lagliga rätten till inkomster och avdrag. Det är ju inte svårt att bevisa vem som betalat vad i så fall.

En viss del kommer ändå gå till din far, om han varit med och betalat handpenning på fastigheten. Hur stor del han i så fall ska ha, kan juristerna räkna ut snabbt.

I ett sånt här läge är inget svårare än vad som står på papper.

Finns det däremot inga papper, eller avdrag gjorts i deklarationer, då kan det bli svårare.
Aqvakul
Muntliga avtal gäller, men kan vara svåra att leda i bevis.
Jag rekommenderar absolut att din mor genast tar kontakt med en jurist som troligen ganska snart kan förklara läget både för din mor och din far. Som du beskriver det så lutar det ju åt alternativ 1, men din far och hans ev. juridiska biträde har troligen en annan uppfattning.
LaPaloma
Intressant med detta om avdrag för lån och kostnader och vem som har gjort det. Det hade vi inte tänkt på! Ska söka fram deklarationspapper och övriga gällande dokument.

Vad jag vet så har far inte gjort avdrag i deklarationen utan det är min mor. Min far har heller inte lagt in någon handpenning då det togs lån på husköpet - alltså hela beloppet. Alla kostnader har dragits från mors konton.

Vi ska givetvis kontakta jurist då det rör sig om ganska mycket pengar.

Tack för svar!
MariaS
CITAT (LaPaloma @ 03-03-2009, 10:49) *
Intressant med detta om avdrag för lån och kostnader och vem som har gjort det. Det hade vi inte tänkt på! Ska söka fram deklarationspapper och övriga gällande dokument.

Vad jag vet så har far inte gjort avdrag i deklarationen utan det är min mor. Min far har heller inte lagt in någon handpenning då det togs lån på husköpet - alltså hela beloppet. Alla kostnader har dragits från mors konton.

Vi ska givetvis kontakta jurist då det rör sig om ganska mycket pengar.

Tack för svar!

Då är det ju inte så mycket att tala om. Det finns papper som styrker det muntliga avtalet, även om inte papperna är på avtalet i sig.
Bee
Hej!
Spontant skulle jag säga att om båda står på köpekontraktet så har din far rätt till hälften av vinsten. Men vinsten är ju det som återstår när alla avdrag är gjorda.

Lägg in din fråga på Jureka . Där kan du få många bra svar av experter.



Aqvakul
Tag kontakt med en jurist - många jurister har 15 min gratis rådgivning!
LaPaloma
Tack för tipset om Jureka! Jag har nu lagt in min fråga där så får jag se om jag får något napp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon