hell_onion
Har upptäckt typ röta i mitt äppelträd, skulle vilja veta om någon råkat ut för liknande och vad dem gjort.
enligt min uppfattning så verkar det vara så att dem tidigare ägarna misskött beskärningen och har nog bara skurit där det passar, och efter det så har det blivit röta på dessa ställen....det är min teori( är ingen expert)
kapar man bort en sån gren så är det svart i mitten av grenen.
men det kanske finns nån som vet exakt vad det handlar om och hur man går till väga
det är lite akut läge så om ni har msn är ni välkomna att höra av er där...så kan jag fixa bilder verkar vara något strul med att ladda upp dessa...
hell_onion@hotmail.com


MariaS
Röta i äppelträd uppstår oftast vid felaktig beskärning. Om man kapar en kvist eller gren utanför "kragen", klarar inte trädet av att läka sårytan innan hösten, varmed fukt och bakterier tränger in i virket. Röta uppstår.
Är redan trädet angripet av röta, är det svårt att få bukt med problemet. Rötan sprider sig fort i hela trädet, när det väl fått fäste.
Jag är ldsen, men som det låter, är det nog kört för ditt träd utan att se bilder på det.
Piccante
Röta orsakas i regel av svampar även om bakterier också kan infektera träd. Om det är röta orsakad av svampangrepp så brukar de ofta få ganska stor spridning i träd.

Som Maria skriver en bild säger mer då kan säkert de som är duktiga på trädvård se vad det är som angripit trädet.
hell_onion
du råkar inte ha msn så kanske jag kan få skicka bilder...?
Piccante
Enklast är att ladda upp bilder direkt i inlägget så att fler på forumet kan se dom.
hell_onion
tog bilder med på tok för bra kvalite så dem blir för stora att lägga upp på forumet
provade att spara dem i andra format men dem var fortfarande för stora
så om du har tid

hell_onion@hotmail.com
Piccante
Kan du inte förminska bilderna? eller spara dem med lägre upplösning. I tex fast stone image wiewer och en del andra gratisprogram så kan man fixa till bilder på 1min.
HelenJ
CITAT (Markus_H @ 28-02-2009, 21:44) *
Kan du inte förminska bilderna? eller spara dem med lägre upplösning. I tex fast stone image wiewer och en del andra gratisprogram så kan man fixa till bilder på 1min.

picnik
Gratis program för att redigera biler - snygga till dem eller ändra storlke.
imageshack är bra till att spara bilder på nätet.

Träd med röta går oftast inte att rädda. Åtminstone inte om det sitter i stammen eller de grövre grenarna. Och oftast är det en skada eller en felaktig beskärning som är orsaken.
Bassam
Tack för frågan

Du kan tvätta skadad området på diskmedel YES, du ska tvätta skadad området flera gånger till blir skadad området intakt .

H: Bassam
MariaS
CITAT (Bassam @ 01-03-2009, 00:30) *
Tack för frågan

Du kan tvätta skadad området på diskmedel YES, du ska tvätta skadad området flera gånger till blir skadad området intakt .

H: Bassam

blink.gif confused.gif Om det är röta?! Ruttet trä är inte bara att tvätta bort!

Det vore ju rena undermedlet i så fall!
Åsa, mälardalen zon 2
Det brukar gå ganska bra att minska bilderna i Paint också och det programmet finns i de flesta datorer.


Kan även lägga till att äppelträd kan leva mycket länge även med rötskador, det finns äppelträd som är i stort sett ihåliga i stammarna i många trädgårdar och de lever ändå och sätter frukt. Det är väl mest om man har stora grenar som det blir röta i som sitter så till att de kan ställa till skada ifall de rasar som man kan behöva ta bort dem.
Fågelvägen
Visst är det sorgligt med träd som skadats av felaktig beskärning, men ett träd som är ruttet inuti dör inte helt plötsligt. Vi har ett äppelträd (Åkerö) som är helt ihåligt, med 2 ingångar där man oskickligt har sågat av grenar för länge sedan. I flera år har en talgoxe häckat i ett av hålen. Ändå blommar trädet och bär vissa år mer frukt än vi hinner äta. Ett gråpäronträd är i lika uselt skick, man vågar inte ens ställa en stege emot det. Men päron får vi nästan varje år.

Om du inte bråkar för mycket med trädet, t.ex. med häftig beskärning, så kan det kanske leva ännu många år till. Och ett gammalt fruktträd är också vackert!
Bassam

Tack för frågan

du kan ta bort drabbade området och sedan rent på ( Vatten + YEs ) och sedan torkas och slutligen behandlas ( bikarbonat + Vatten ).



H: Bassam
Cilla
Alla beskurna träd och särskilt felbeskurna lever med mer eller mindre rötangrepp. De är oftast inte snabba svampar utan tar lång tid på sig att "äta upp" trädet.

Att behandla med Yes eller andra preparat är rena rama nyset (ursäkta Bassam men det här tipset gick över gränsen!). Träd med skador behandlar man genom att få dem att öka tillväxten och att bli starkare. Och det genom att jordförbättra för dem. Man kan få ett träd med mycket stora rötskador att leva i många decennier om man ser till att hålla jorden i rotområdet luckrad och vattnad. Se länkar från min sajt om gröngödsling mm.

Häller man diskmedel, såpa eller annat på trädet hamnar det i jorden och då förvärrar man situationen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon