Full version: Övervintrad Chili
WingDing
Jag har ett par planter som har klarat av vintern inne men jag har haft dem i god värme så ingen vila fick de.

Tanken nu är att mer eller mindre kapa ner dem till ca 20cm stam kvar för de är rätt stora å spretiga nu.

Är det rätt att kapa ner dem nu eller skulle man gjort de i höstas ?

Å det som man nu klipper/kapar bort kan man göra sticklingar av det ?

Mvh Fredrik
Nauti
CITAT (WingDing @ 27-02-2009, 16:21) *
Jag har ett par planter som har klarat av vintern inne men jag har haft dem i god värme så ingen vila fick de.

Tanken nu är att mer eller mindre kapa ner dem till ca 20cm stam kvar för de är rätt stora å spretiga nu.

Är det rätt att kapa ner dem nu eller skulle man gjort de i höstas ?

Å det som man nu klipper/kapar bort kan man göra sticklingar av det ?

Mvh Fredrik
Jag har klippt ner en del på mina. Det gjorde jag för några veckor sedan.

Jag försökte även få dem att rota sig men de verkade inte vilja göra det så jag kastade dem. Det var bara på skoj som jag försökte ändå och hade jag gett dem mer tid kanske de hade rotat sig.
Alexander-VG-zon3
när du klipper ner dom. så klipp ner dom till minst 4bladpar. och då klipper du 5mm ovanför bladparet.
Bassam

Tack för frågan

det kräver minst 12 grader för en lyckad övervintring. Extra belysning .

OBS : Under vintern bör man vara försiktig med vattningen, . Använd ljummet vatten för att undvika att jorden kyls ner ytterligare. Tillsätt näring en gång varannan vecka .

nu eller mars är det lämpligt att klippa ner plantorna ganska kraftigt för att stimulera utvecklingen av nya skott.



H:Bassam
MariaS
Hur ser din planta ut? Är det mycke grönmassa kvar, eller är det bara några små fjantiga strån här och där?

Är den grön och frodig, kan du klippa in den tills minst 4 bladpar är kvar/gren.

Är det en med "fjantiga fjun", bör den få komma igång lite till, innan du klipper in den. Först bör du i så fall plantera om den, ställa den med extra belysning (om den redan inte har det) och rumstemperatur, för att den ska komma igång ordentligt.

Oavsett vilken det är du har, skadar det inte att ge den en dusch lite då och då. Det är nu som de är som känsligast för att dra på sig ohyra.
WingDing
Saken är den jag tog ett gäng planter med mig till jobbet å att satte i chefens fönster (söder fönster) å nu är de japp mycket stora PenisPeppern minst 120cm hög högre än fönstert å habbisarna ja 100cm iallafall å breda för som sagt de står ju på en rätt så bred fönsterbräda.

Den har massor med grönska kvar men den har ca 50cmvan för hög stam utan nämnvärt mycket blad på all annan grönska sitter 50cm upp å den är kraftigt överviktig där uppe mycket pinnar krävs.

Tanken vart att kapa allt ned till 20cm å hoppas på att det kommer massor med rotskott.

Att spara 4 bladpar är kvar/gren nja tror inte det då lär det se ännu mindre klokt ut än vad det gör nu.

Sen skall det ju komma in fler olika Chillis den å även ute med det kommer ju sen.

Ang odjur de har jag inga förutom en tid med blomflugor men de är borta sen länge igna andra Odjur har jag sett.


Mvh Fredrik
MariaS
CITAT (WingDing @ 28-02-2009, 19:02) *
Saken är den jag tog ett gäng planter med mig till jobbet å att satte i chefens fönster (söder fönster) å nu är de japp mycket stora PenisPeppern minst 120cm hög högre än fönstert å habbisarna ja 100cm iallafall å breda för som sagt de står ju på en rätt så bred fönsterbräda.

Den har massor med grönska kvar men den har ca 50cmvan för hög stam utan nämnvärt mycket blad på all annan grönska sitter 50cm upp å den är kraftigt överviktig där uppe mycket pinnar krävs.

Tanken vart att kapa allt ned till 20cm å hoppas på att det kommer massor med rotskott.

Att spara 4 bladpar är kvar/gren nja tror inte det då lär det se ännu mindre klokt ut än vad det gör nu.

Sen skall det ju komma in fler olika Chillis den å även ute med det kommer ju sen.

Ang odjur de har jag inga förutom en tid med blomflugor men de är borta sen länge igna andra Odjur har jag sett.
Mvh Fredrik

Wow, vilka imponerande chilisar!!!!

Att klippa ner så långt som du tänkt dig, tror jag inte fungerar. Det innebär ju att du klipper bort grönmassan och då finns det ju inget kvar som kan dra ny. Det är nog bara att bita i det sura äpplet och acceptera deras storlek (som är imponerande!!!). Chefen får väl stå ut med att du odlar chili i hans/hennes fönster.
Alexander-VG-zon3
jag tycker inte heller du ska klippa ner dom. stamma upp dom istället. så som du beskriver dom tycker jag bara är vackert. en tät grön massa från topp till tå är hemskt fult (tycker jag). och Chili skickar inte rotskott.

blomkronan
CITAT (WingDing @ 28-02-2009, 19:02) *
Saken är den jag tog ett gäng planter med mig till jobbet å att satte i chefens fönster (söder fönster) å nu är de japp mycket stora PenisPeppern minst 120cm hög högre än fönstert å habbisarna ja 100cm iallafall å breda för som sagt de står ju på en rätt så bred fönsterbräda.

Den har massor med grönska kvar men den har ca 50cmvan för hög stam utan nämnvärt mycket blad på all annan grönska sitter 50cm upp å den är kraftigt överviktig där uppe mycket pinnar krävs.

Tanken vart att kapa allt ned till 20cm å hoppas på att det kommer massor med rotskott.

Att spara 4 bladpar är kvar/gren nja tror inte det då lär det se ännu mindre klokt ut än vad det gör nu.

Sen skall det ju komma in fler olika Chillis den å även ute med det kommer ju sen.

Ang odjur de har jag inga förutom en tid med blomflugor men de är borta sen länge igna andra Odjur har jag sett.
Mvh Fredrik

Håller med dom andra, låt det vara som den är, kansk bara toppa den lite här och där för att få den att grena sig, och bli ändå större naughty.gif

Måste få fråga hur går det med dina frösåda??? hur många blev det... naughty.gif
WingDing
Mina frö sådda jupp det växer så det knakar.

Av de ca 300 jag sådde har nog 260 grott har nu bilder men det är nått fet strul med att ladda upp dem vet ej vad som är fel.

C. chinense Pimenta Da Neyde är klart häftigast nästan helt svarta både stam å blad sen C. baccatum Starfish är störst ca 10-12cm å minst är av de som grott C. chinense Dorset Naga utan tvekan sega rackare att komma upp.

Mvh Fredrik
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon