Adri-Anne


Har någon sett något så underbart wub.gif
Bilden är från Frankrike.
Babels torn och Semiramis hängande trädgårdar kanske var verkliga?
Skulle det finnas växter här i vårt klimat som det skulle gå att göra något liknande med?? Vad tror ni? rolleyes.gif
Mariann
Åååhh vad vackert. Jag säger bara fel zon, FEL ZON! sad.gif Varför bor man inte 100 mil söder över? Här kämpar man med engelska rosor odyl så får man dom att överleva bara för att rådjuren sedan kommer o äter upp dom, 3 gg i år har dom skalat dom, har knappt sett en enda ros av dom i år sad.gif mad.gif sad.gif usch nu blev jag deppig, min födelsedag o allt, nix
ALWAYS LOOK AT THE BRIGHT SIDE OF LIFE
rolleyes.gif
Inger R
VAR i Frankrike? Snälla!!!
Sedan inser jag ju att får min man byggnadsingenjören se en sån vägg så får han krupp!!! wink.gif För en sådan växtvägg måste vara en rejäl källa för fuktskador.
yla
Helt underbart
undrar om det är en eller flera trädgårdsmästare
så VACKERT
Lena i Torslanda
Det var nog den vackraste vägg jag någonsin sett!! Men som sagt en byggare skulle nog inte hålla med biggrin.gif
Undrar hur den sköts, vattning etc huh.gif
Adri-Anne
Väggen finns mitt i Paris, inne på en mörk och trång gård.
En trettio meter hög vägg är klädd med fler än 300 sorters växter, som inte är mer exotiska än att man hittar dom i vanliga handelsträdgårdar i Frankrike, Belgien och Tyskland. Väggen är tropisk grön under hela vintern
fast det inte finns några lianer alls.
Lianer kväver allt, det gäller att undvika alla typer av klängväxter som klättrar över och täcker andra växter, förklarar Patrick Blanc som har doktorerat på små växter som lever helt utan sol i skuggiga tropiska regnskogar.
Välj växter som inte behöver mycket jord, sådana växter som trivs på klippor och sluttningar. Jag sätter plantor på alla nivåer, små längst ner och större högre upp, med så lite jord som möjligt på rötterna, för att det inte ska bli för tungt. Ju mer sol det är på en vägg dess mera blommor kan man ha. Till och med vissa rosor går.
(Här står det ju... ) I nordiskt klimat passar , rosmarin, timjan, salvia, lavendel, buddleja, berberis... :
Kristina i Skåne
Kan bara hålla med, helt otroligt vackert!!! Har du sett det i verkligheten, för det måste vara ännu häftigare!
Adri-Anne
Nej det har jag inte. sad.gif sad.gif Men hade jag vetat om den när jag var där, hade jag satt kosan rakt på och inte lämnat gården förrän det var dags att åka hem igen.
Eva i Skåne
Vilken ljuvlig grönska wub.gif wub.gif wub.gif
MadeleineB
Jaaa, instämmer med vad ALLA sagt!!!

Helt otroligt underbar!

Tänk att ha något sådant att se på, i stället för på en kal vägg. Den måste verkligen lysa upp i vintermörkret (fast kanske inte för dem som bor innanför fönstren).

TACK för att du visade oss den!

Hälsningar
MadeleineB
kopernikus
wow!!
det är väl allt jag kan säga just nu.... wow!
ariana
Härligt ohmy.gif ohmy.gif
det finns alltid nåt nytt bakom knuten
att förvånas över
skall vi klä våran solvägg med sköna växter
vid min solvägg var en morgon i somras 100 blomman för dagen utslagna på en gång de var för mig underbart o visst tänkte jag att det kommer klättra fler nästa sommar ----men detta hur bär de sig åt att vattna
o sköta dem wink.gif unsure.gif
*Felix matte*
Hade jag betalt dubbel hyra för att ha som blickfång vid frukostbordet wub.gif
Blomstersmurfen
biggrin.gif Men det är ju precis så där som jag hade tänkt mig att det kommer se ut hemma hos mig om några år bara!!!!!!!!!! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Adri-Anne
CITAT (Blomstersmurfen @ 25-09-2003, 05:45)
biggrin.gif Men det är ju precis så där som jag hade tänkt mig att det kommer se ut hemma hos mig om några år bara!!!!!!!!!! biggrin.gif  :D  :D

[QUOTE]

Tala om när väggen är färdig, för då kommer jag på besök. tongue.gif biggrin.gif biggrin.gif
adrian
Nästan som vårat vardagsrum... biggrin.gif
Vad vackert... Undrar om det kryps in mycket i lägenheterna där... blink.gif
Anders zon III
Fanns en artikel i DN om de där fantastiska väggarna, tror det var 30 mars i år. Den som är prenumerant kan söka i DN-arkivet på nätet!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon