svanqvistj
Hej!

Har för första gången sått jätteverbena enligt konstens alla regler men de små rackarna gror inte. Jag är en ganska van odlare och har i många år sått allehanda fröer med bra resultat, så det är nog inte ovana som är problemet utan snarare okunskap om Verbena.

Jag sådde enligt anvisningarna i fuktig såjord av bra kvalitet och sållade över ytterst lite såjord över de små fröna. Lät dem stå i rummet i ett dygn, därefter in i kylskåp i 8 dagar. Därefter skulle de på fönsterbrädan med extraljus och påse över sig (med vädringshål) och där har de nu sått i 2 veckor. Enligt uppgift skulle de ha grott inom några dagar. Men inget liv i krukorna ännu.

Skall jag dra in dem i kylskåpet igen tror ni? I så fall hur länge då?

Hur ser en framgångsrik såanvisning ut för jätteverbena? Någon som har bra tips?

Tack på förhand!

Jeanette
Eva 33c
Tålamod kanske smile.gif
Jätteverbenan gror lite nyckfullt. Vissa år har "alla" fröer grott snabbt utan kallperiod och andra år har de grott oregelbundet och långsamt trots turer i kylskåpet. Jag kollade lite på Allt om Trädgårds sålistor och fann ungefär samma erfarenheter. Någon hade fått första grodden en månad efter att de tagit fram dem ur kylskåpet. Och oftast beskrivs den som att den gror "oregelbundet".
Så vänta ett par veckor till kanske innan du eventuellt ger dem en ny kallperiod. Kom precis på att jag inte sått mina än, ska ta och göra det idag kanske innan jag går till jobbet...
svanqvistj
Oj, då. Var det så enkelt.... Tålamod är som du redan räknat ut ingen av mina dygder.... whist.gif

Tack för tipset om sålistan, jag har faktiskt aldrig tittat in på den. Det ser ut som jag får börja göra det.

Jag får helt enkelt vänta ett tag till. Läste i Allt om trädgård, något nummer från förra året, att de sedan kunde fröså sig för egen maskin ute i rabatten, alternativ kunde man ta sticklingar och ha på fönsterbrädan över vintern. Tror också man kunde ta in knölen i en kruka jord och förvara ungefär som dahlior. Om nu mina sådder kommer upp så tänkte jag senare pröva en eller flera av dessa tips!

Ha det gott.

Jeanette
Östh
Petar gärna upp denna tråd eftersom jag just nu prövar diverse metoder. Några FÅ har grott, som åkt ut o in ett antal gånger. Har även en kruka med frö som jag skördat i dec och därefter bara haft inomhus, i den krukan har EN grott. Har dessutom en kruka ute som bara varit inne något dygn, är tveksam om den skall in överhuvudtaget eftersom en liknande kruka förra året grodde ganska bra ut fram på vårkanten. confused.gif
TINTAN
[font="Comic Sans MS"][/font]
Hej.
Jag har haft jätteverbena i många år i trädgården på fri land. Jag låter dom stå i trädgården över vintern och klipper ner dom på våren. Ett tips om du inte vill sätta fröer varje år.

MVH
Tina
Helen i Piteå Zon 5
Då jag frösår Jätteverbenan så har jag sådden inne 1-2 dygn sedan ställer jag krukan kallt i minst 3v. (även längre) sen brukar fröna gro utan problem. Jag tror oftast att fröna får för kort kylperiod vilket gör att det gror sämre
Boxer
Mina har självsått sig ganska hejdlöst, så jag fick flytta en hel del plantor i våras. (zon 1)
Östh
Hoppas på såväl självsådda som övervintrade. Men de självsådda brukar blomma sent så jag exprimenterar med div sådder. Finns det någon som har riktigt bra erfarenhet av hur förodling skall lyckas? confused.gif
Heda
Thats it! Mina åker ut i kylan ett tag till. De grodde snabbt förr året efter 10 dagars kyla. I år fick de stå ute ungefär lika länge men efter över en vecka inne har inget grott. Kyla en omgång till får det bli, en vecka i alla fall.

//Heda
lunaria
[font="Arial"][/font]
Ja, det var något nytt att kunna ta in knölarna på Jätteverbenan över vintern - det ska jag pröva!
Kan ju vara ett sätt att föröka den på oxå!
Själv brukar jag övervintra den ute i rabatten. Jag bor i Skåne så det kanske bara funkar här nere,eller?

Att ta sticklingar har jag däremot aldrig lyckats med. Någon som har?
Eva 33c
CITAT (lunaria @ 19-02-2009, 16:15) *
[font="Arial"][/font]
Ja, det var något nytt att kunna ta in knölarna på Jätteverbenan över vintern - det ska jag pröva!
Kan ju vara ett sätt att föröka den på oxå!
Själv brukar jag övervintra den ute i rabatten. Jag bor i Skåne så det kanske bara funkar här nere,eller?
Att ta sticklingar har jag däremot aldrig lyckats med. Någon som har?

Hos mig överlever de inte ute i alla fall, och några självsådder har jag inte sett till. Förmodligen skulle de inte hinna blomma ändå.
Men 2 mil (on en zon...) söderut så funkar det enligt en bekant.
Men ett år köpte jag en liten planta tidigt på säsongen och tog sedan sticklinar av den. Jag är ingen "sticklingsmästare" så eftersom jag lyckades måste den vara lätt att sticka. Jag satte dem förmodligen direkt i lite såjord med en plastpåse över. Och så hade jag plötsligt fler : )
Monarda
Första gången jag sår jätteverbena och jag gjorde efter anvisningarna, 8 dagar i kylen o s v. Jag satte dom sedan på undervärme. Dom som har grott först tycks vara dom frön som hamnat vid kanten.



Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon