mirjam
Vänder mig till er som provat och odlat både lite och lång tid, hur tycker ni det stämmer med beskrivningen på den tomat ni köper. Man läser om tomatsorten - den ena godare än den andra och nyheter kommer det varje år..ha ha....... Visst jag vet att odlingsförhållnaden, jorden, omtänksamhet, gödning..... jag listan är lång och allt hänger väl ihop. Det man som nybörjare verkligen lärde sig, för mycket kväve - så blir det ingen söt tomatsmak alls. Förra årets knappa sol sommartid gav inte mig så goda tomater precis. Roligt höra hur ni utvärderar de sorter ni provat, håller det vad fröfirmorna säger. Är mest intresserad av frilandstomater - vill ju att de ska få SOL som ger smak. Tycker ni utvecklingstiden stämmer. Vad odlar ni för tomat som snabbast ger goda tomater? ha en bra tomatsäsong allihopa när den startar!
MariaS
Smaken är som baken... Delad. Ibland måste man prova sig fram. Alla smaker tycker jag inte är som i beskrivningen.
uno
Cheerio en körsbärstomat är ganska god. I höstas tog jag in två plantor
som jag har i mitt odlingsrum i källaren.
Nu skördar jag inte så många tomater att det stör, de är något mindre
och inte så stora i smaken, men det är kul att ha tomater i källaren.
Blomningen är god men det tar lång tid innan frukterna är ätklara.
mirjam
Ingen sommar är ju den andra lik, men hur många somrar är det riktigt passande för frilandstomater...... efter många års provande hit och dit så tycker inte att jag blir så mycket klokare. har förstått att det de förhållanden som utvecklingstiden är uträknad har inte jag i alla fall - men man envisas ändå - men tänker att i år blir det nog sista gången. Tror ni bara för att de är hybrider och dyra är ett säkrare kort att få dom söta - finns ju små sorter som kostar upp åt 48 kr påsen för endast ett fåtal frön.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon