Knytt
Jag ska ordna en liten låg lavendelhäck längs med staketet vid vår köksträdgård - som ni förstår har jag en blomstrande dröm för ögonen wub.gif ... men det är ju en bit från frö till blommande häck.
Enligt raraväxter där jag beställt fröerna så ska inte den här sortens frön köldbehandlas - någon som har erfarenhet?

De ska även kunna blomma redan första året om man sår dem i tid, men hur ska jag driva dem för att få kraftiga grenade plantor till utplantering?
När jag ska jag så dem?
Ska de stå svalt och ljust som de flesta andra?
Att jag ska toppa dem för att få dem kraftiga och grenade har jag iaf förstått. smile.gif

Hoppas ni har lika mycket värdefulla erfarenheter att komma med som vanligt biggrin.gif
Anki V
Jag kan tyvärr inte råda dig om hur du ska så…men gör som det står på påsen tycker jag

De gånger jag sått lavendel har jag kylt fröna och de har inte blommat första året. Men buskiga och fina småplantor har det blivit och du behöver inte ”toppa”. Plantorna på bilden är ungefär två månader

Jag driver mina under lysrör som jag har i köket….Det svalaste jag kan få ner tempen till är i bästa fall 17-18 grader. Det kompenserar jag med 4 st 58W-lysrör ovanför odlingsbänken.
[attachment=30374:Lavendel__Large_.jpg]

/Anki
Knytt
Vilka fina småplantor!
Göder du under drivningen?
Anki V
Knappt nå´t.

I bland, på senvåren när jag drabbas av dåligt samvete kan frösådderna få en mikrodutt näring.......men jag tvivlar på att jag gav lavendeln något.

/Anki
ingrid fuxwall
Själv sår jag lavendel och sätter den ute i kylan men jag vet att det finns sorter som inte behöver kyla - det har varit uppe här tidigare.

ingrid
Knytt
Ah, då ska jag söka lite till då smile.gif
malin72
jag satt också i Lavendel funderingar nu...köpte mina med från raraväxter...men jag valde "Ellagance Ice" där står det ju bara förkultiveras på våren eller sås utomhus under sommaren dunno.gif
jag kommer nog att så inne nu...och händer inget så ställer jag ut dom...
Knytt
Ja ellagance skulle nog inte heller kylas enligt dem.
Vi får testa, berätta gärna hur det gått! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon