Husihelvete
Vi börjar så sakteliga få längre och längre dagar och planteringssäsongen närmar sig med rasande takt. Vi tänkte bland annat plantera en blodlönn på vår nyanlagda tomt men det finns ju inte bra en att välja på. Har nu några tips, erfarenheter eller råd kring de sorter som vi anger nedan? Finns det någon sort vi glömt bort som är värd att ta i beaktande?

Schwedleri
Crimson King
Royal Red
pebblelake
Hejsan !
Jag har både en schwedleri och en royal red.
Personligen tycker jag om royal red mer, den är mer "röd"
Schwedlerin är mer brunbladig och röd-lila tonad på baksidan av bladen,väldig fin effekt när det blåser lite.Båda vackert ljusröda i bladutsprickning.Royal red tycker jag även har en bättre höstfärg (blodröd).
Husihelvete
Finns det någon här på forumet som har erfarenheter av Crimson King?
pebblelake
har för mig att crimson king är mörkare än royal red typ som fassens black.
Husihelvete
CITAT (pebblelake @ 06-02-2009, 20:05) *
har för mig att crimson king är mörkare än royal red typ som fassens black.


Ingen här med personliga erfarenheter?
pebblelake
CITAT (Husihelvete @ 12-02-2009, 09:50) *
Ingen här med personliga erfarenheter?


Jodå ,två av tre av dom har jag, som sagts tidigare....
Husihelvete
CITAT (pebblelake @ 13-02-2009, 01:16) *
Jodå ,två av tre av dom har jag, som sagts tidigare....


Hehe. Jo, jag läste det. Jag var bara nyfiken på om någon hade personliga erfarenheter av den tredje sorten jag initialt skrev om. Just nu är vi inne i beslutsfas och därför vore det nyttigt att höra från någon som kanske till och med har den på sin tomt.
Big Gardener
Många blodlönnar, dom du nämner plus Faassens Black drabbas lätt av mjöldagg och bladlöss. Annars är det vackra träd alla fyra. Som pebblelake nämner är Royal Red betydligt mer mörkröda än Schwedlerii och Crimson King. Schwedlerii mer åt det rödgröna-bruna hållet, framför allt senare på sommaren. Crimson king är mer purpur. Faasens Black är också mörkt purpur men mer "dassig" i färgerna. Men det är min åsikt, grundat på dem jag sett i parkmiljö, framför allt i södra Sverige. Kanske blir de helt annorlunda i annorlunda lägen.

Vad som är nackdelen med dem alla fyra är att de sällan får särskilt vackra höstfärger, åtminstone inte i torra lägen. På mer skyddade platser med längre höstar blir färgerna oftast mer sprakande.

Tänk på att alla dessa lönnar har slutstorlekar i gynnsamma lägen något under en vanlig skogslönn, d.v.s. ca 15 m högt och ca 10 m brett. Det är inte lämpliga träd att beskära så ge dem därför mycket utrymme.
pebblelake
CITAT (Big Gardener @ 14-02-2009, 16:45) *
Många blodlönnar, dom du nämner plus Faassens Black drabbas lätt av mjöldagg och bladlöss. Annars är det vackra träd alla fyra. Som pebblelake nämner är Royal Red betydligt mer mörkröda än Schwedlerii och Crimson King. Schwedlerii mer åt det rödgröna-bruna hållet, framför allt senare på sommaren. Crimson king är mer purpur. Faasens Black är också mörkt purpur men mer "dassig" i färgerna. Men det är min åsikt, grundat på dem jag sett i parkmiljö, framför allt i södra Sverige. Kanske blir de helt annorlunda i annorlunda lägen.

Vad som är nackdelen med dem alla fyra är att de sällan får särskilt vackra höstfärger, åtminstone inte i torra lägen. På mer skyddade platser med längre höstar blir färgerna oftast mer sprakande.

Tänk på att alla dessa lönnar har slutstorlekar i gynnsamma lägen något under en vanlig skogslönn, d.v.s. ca 15 m högt och ca 10 m brett. Det är inte lämpliga träd att beskära så ge dem därför mycket utrymme.


Uppe hos mig(zon 5) krävs det för en optimal höstfärg en torr,lång och sval höst.Men jag tror mycket ligger i vilken jordmån dom står i.
Ofta kan man se hur rötterna på en sida trädet har torrt och då "höstar" dom grenarna tidigare än den del av rotsystemet som står fuktigare.
Håller med om att det fins många lönnar med vackrare höstfärger.
Det bör sägas att optimala höstar växer inte på träd rotfl.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon