Full version: Välja elbolag
Annkina
Igår skrev vi kontrakt på huset. Inflyttning 1 mars så här går det undan!

Nu måste vi välja elbolag och det känns verkligen som en hel djungel.

Vilka är egentligen billigast?
Ska man ha rörligt pris el binda, och i så fall hur länge?
Är elpriserna höga och är de på väg upp eller ner?

Huset är ganska stort, vi är två vuxna och kommer till att börja med elda med ved, men ska förhoppningsvis redan till hösten ha bergvärme el luft-vattenpump.

Borde finnas massor med folk här som vet lite om detta tycker jag. smile.gif
Hjälp oss!
KURT
Elpriskollen

http://www.ei.se/elpriskollen/
Annkina
CITAT (KURT @ 30-01-2009, 08:34) *


Tittade där igår och blev lite klokare, men inte så klok att jag visste vad som var bäst. smile.gif
kändes som det fattades några bolag också.
Bee
Jag har inte tittat på länken du fick av Kurt men det finns fler aspekter än pris.
Titta runt noga. Ring kundtjänst och kolla hur snabbt dom svarar. Får du tala med en levande människa eller måste du knappa in en massa siffror bara för att mötas av en automatröst? Vad säger det finstilta om uppsägningstider, avläsning mm mm. Har dom en begriplig faktura? Erbjuder dom några kringtjänster du kan göra någon samordningsvinst på?

Lycka till med elvalet!
ängsvädd
Jag väljer grön el för klimatets skull. Har Falkenbergs energi och har köpt vindandelar så jag är vindkraftproducent - då får jag köpa billig vind-el.
Att köpa in sig i vindkraft gör att man får ner elpriset betydligt - samtidigt bidrar man inte till att klimatet förändras - vindkraft ger inga utsläpp eller avfall.

Kika in på http://www.svef.nu - sveriges vindkraftkooperativ.
Nauti
Här kan du kolla om det elbolag du väljer är miljövänligt också.
Annkina
CITAT (Bee @ 30-01-2009, 09:23) *
Jag har inte tittat på länken du fick av Kurt men det finns fler aspekter än pris.
Titta runt noga. Ring kundtjänst och kolla hur snabbt dom svarar. Får du tala med en levande människa eller måste du knappa in en massa siffror bara för att mötas av en automatröst? Vad säger det finstilta om uppsägningstider, avläsning mm mm. Har dom en begriplig faktura? Erbjuder dom några kringtjänster du kan göra någon samordningsvinst på?

Lycka till med elvalet!


Hm låter som jag ska överlåta detta till karln istället så slipper jag känna att jag gjort fel val.
Bättre att skälla på honom. biggrin.gif

CITAT (MimmiH @ 30-01-2009, 10:32) *
Jag väljer grön el för klimatets skull. Har Falkenbergs energi och har köpt vindandelar så jag är vindkraftproducent - då får jag köpa billig vind-el.
Att köpa in sig i vindkraft gör att man får ner elpriset betydligt - samtidigt bidrar man inte till att klimatet förändras - vindkraft ger inga utsläpp eller avfall.

Kika in på http://www.svef.nu - sveriges vindkraftkooperativ.


Tack!
Ska jag läsa igenom.

CITAT (Nauti @ 30-01-2009, 10:50) *
Här kan du kolla om det elbolag du väljer är miljövänligt också.


Tack tack!
andersen
hjälp att välja elbolag
Myosotis
CITAT (MimmiH @ 30-01-2009, 10:32) *
Jag väljer grön el för klimatets skull. Har Falkenbergs energi och har köpt vindandelar så jag är vindkraftproducent - då får jag köpa billig vind-el.
Att köpa in sig i vindkraft gör att man får ner elpriset betydligt - samtidigt bidrar man inte till att klimatet förändras - vindkraft ger inga utsläpp eller avfall.

Kika in på http://www.svef.nu - sveriges vindkraftkooperativ.

Ursäkta om jag lägger mig i - och jag kommer inte att diskutera detta vidare då det gör mig så fruktansvärt ledsen, jag är själv drabbad nämligen. Vindkraft är inte nödvändigtvis miljövänlig!!! Kolla här. Skånes tystaste område hotas av storskalig vindkraftindustri. Massor med fåglar dör varje år. Ska vi ha vindkraft till varje pris?!
Gunilla T
CITAT (Myosotis @ 30-01-2009, 13:53) *
Ursäkta om jag lägger mig i - och jag kommer inte att diskutera detta vidare då det gör mig så fruktansvärt ledsen, jag är själv drabbad nämligen. Vindkraft är inte nödvändigtvis miljövänlig!!! Kolla här. Skånes tystaste område hotas av storskalig vindkraftindustri. Massor med fåglar dör varje år. Ska vi ha vindkraft till varje pris?!


Tack Myosotis! Det var exakt detta jag befarade när vindkraften var på tapeten här förra gången - jag undrade över fåglarna men det viftades bort.

Jag tänker inte heller diskutera detta mera och undanber mig spydiga kommentarer!
Anki på Öland
Definitivt inga spydiga kommentarer, men man blir ju väldigt undrande. Kol och olja är uselt för miljön, kärnkraft är farligt och osäkert att förvara, att bygga ut vattenkraften är varenda människa som bor i närheten av älvarna emot och vindkraft är farligt för våra fåglar.......... vad ska man göra?? Istället för att inte kommentera, upplys oss!! Vilken el är det då som är bäst/säkrast/minst miljöovänligt??
Anki
Nauti
Att förnyelsebara energikällor är bäst om man ser långsiktigt det är nog alla överrens om. Av vatten, sol och vind så är väl vind och sol bäst? Vatten och dammar har ju inte sällan visat sig ha negativa effekter för miljön. Sol är än så länge ineffektivt och vind är i vissa fall dåligt. Så varför skulle vindkraft i allmänhet vara dåligt? Det handlade ju här om dåligt utplacerade vindkraftverk. Så vindkraften i sig är ju ingenting dåligt.

Jag hoppas mer på vattenkraft från haven och förbättrade tekniker för att ta tillvara på solenergi. Allting behöver ju inte vara så pass storskaligt att det får negativa konsekvenser heller.

Det där som Sveriges vindkraftskollektiv sysslade med tyckte jag var en bra idé som borda användas mer och till både solenergi och vattenkraft.
Myosotis
CITAT (Anki på Öland @ 30-01-2009, 14:34) *
Definitivt inga spydiga kommentarer, men man blir ju väldigt undrande. Kol och olja är uselt för miljön, kärnkraft är farligt och osäkert att förvara, att bygga ut vattenkraften är varenda människa som bor i närheten av älvarna emot och vindkraft är farligt för våra fåglar.......... vad ska man göra?? Istället för att inte kommentera, upplys oss!! Vilken el är det då som är bäst/säkrast/minst miljöovänligt??
Anki

Hej Anki, jag har inga färdiga lösningar eller så. Sol- och vågkraft verkar bra liksom vindkraft på lämpliga ställen (efter motorvägar, i industriområden, nära köpcentra...) och jordvärme. Det är även viktigt att spara energi. Jag är emot kärnkraft och självklart måste kolkraften avvecklas, så det är inte någon lätt fråga. Tyvärr är de experter som säger att det inte föreligger någon fara för fågelfaunan ofta köpta av vindkraftindustrin. Att det finns energi som inte resulterar i koldioxidutsläpp är helt enkelt inte sant. Att tillverka och transportera solceller och vindkraftverk släpper ut en väldig massa koldioxid. Det gäller även förvaring av kärnavfall. Det finns fakta och siffror för dem som vill se, men de flesta verkar lika förblindade som våra politiker.
Azur
Se upp med "linjeavgiften". När vi bytte från fortum visade det sig att vi måste börja betala "linjeavgift" till dem, som av en ren händelse uppväger skillnaden mellan fortums elpris och billigaste konkurrenten.

Elmarknaden är verkligen paradexempel på hur avreglering INTE skall gå til.
Annkina
CITAT (Azur @ 30-01-2009, 18:29) *
Se upp med "linjeavgiften". När vi bytte från fortum visade det sig att vi måste börja betala "linjeavgift" till dem, som av en ren händelse uppväger skillnaden mellan fortums elpris och billigaste konkurrenten.

Elmarknaden är verkligen paradexempel på hur avreglering INTE skall gå til.


Fast linjeavgiften är väl alltid samma?
Vilket bolag det är man betalar till är olika beroende på vart man bor. Vi har e-on, så än vilket bolag vi väljer kommer vi få räkning från e-on också.
Lilla Birka
undefined Här kan man låta kundkraft förhandla om billigaste elpriset, det har jag gjort i många år nu och är nöjd med dem.
Starfight
Här är ytterligare en sida att jämföra elpriser på.

http://www.elprisguiden.se/
pimpim2
Jag är också jättenöjd med Kundkraft. Har varit medlem sen 2004.
Det kostar inget extra.
ängsvädd
CITAT (Nauti @ 30-01-2009, 15:25) *
......Så varför skulle vindkraft i allmänhet vara dåligt? Det handlade ju här om dåligt utplacerade vindkraftverk. Så vindkraften i sig är ju ingenting dåligt.

......

Å vad glad att du skriver det. Blev ledsen när det framfördes att vindkraftverk generellt dödar fåglar. Men det är ju iaf ännu fler fåglar och andra djurarter som dödas om man väljer klimatförändrande alternativ och även kärnkraft som ger en massa giftigt avfall. Så det bästa för naturen måste iaf vara att välja energislag som är miljövänliga.

Men då måste vi jobba på att få en vettig placering och utformning av vindkraftverken så att inte fåglar dödas. Var kan man få info om sådant?
Azur
CITAT (Annkina @ 30-01-2009, 18:47) *
Fast linjeavgiften är väl alltid samma?

Nej, den steg kraftigt när vi bytte från Fortum. Hela besparingen vi gjorde genom att byta bolag åts upp av den höjda nätavgiften.
CITAT
Vi har e-on, så än vilket bolag vi väljer kommer vi få räkning från e-on också.

Japp. Det är där blufferiet i elbranschen ligger. Bolagen har monopol på nätet och får sätta vilka nätavgifter de vill, vilket de verkligen utnyttjar.
Farbror Blå
Jag har upptäckt hur svårt det är, när elbolagen bara berättar kWh-priset, sen tillkommer skatt mm, så det är nästan omöjligt att fatta hur dom menar. Kan inte begripa varför det ska vara så våprt att göra en tabell där allt är inräknat

Sen insåg jag att man nog inte sparar (TJÄNA betyder ju tjäna pengar, FÖRtjäna, dvs FÅ)inte så mycket genom att byta till andra bolag, så jag beslöt att gå på Lasse Åbergreklamen och välja God el.
Om mina ören går till nåt bra, så blir jag liite gladare.

Byt du med;)

GOD el
Godel
Lady Hamilton
CITAT (MimmiH @ 30-01-2009, 10:32) *
Jag väljer grön el för klimatets skull. Har Falkenbergs energi och har köpt vindandelar så jag är vindkraftproducent - då får jag köpa billig vind-el.
Att köpa in sig i vindkraft gör att man får ner elpriset betydligt - samtidigt bidrar man inte till att klimatet förändras - vindkraft ger inga utsläpp eller avfall.

Kika in på http://www.svef.nu - sveriges vindkraftkooperativ.


Nu har jag bestämt mig för att köpa in mig i ett vindkraftverk yes.gif Det kostar en slant men i gengäld slipper jag betala någon el och oroa mig för el-priset de närmaste 25 åren eftersom det bolag jag tänker ansluta mig till har de senaste åren gått pluss
ängsvädd
CITAT (Lady Hamilton @ 01-03-2009, 08:39) *
Nu har jag bestämt mig för att köpa in mig i ett vindkraftverk yes.gif Det kostar en slant men i gengäld slipper jag betala någon el och oroa mig för el-priset de närmaste 25 åren eftersom det bolag jag tänker ansluta mig till har de senaste åren gått pluss

Å vad bra smile.gif Men som jag har det så måste jag betala för el, men till ett lägre pris. Men som du beskriver det låter ju toppen. Men jag undrar om det verkligen stämmer att du inte behöver betala för någon el - i så fall skulle jag också vilja fixa det. Jag har köpt vindandelar o då får man el billigare - hur många kwh man får billigare beror på hur många vindandelar man köpt.
Lady Hamilton
Det kanske beror på vilket kraftverk man är ansluten till. Detta har gett överskott och det innebär att den elen har sålts till ett pris som är högre än det som medlemmarna "betalat" för sin el. Det har inte varit några stora summor som delats ut mer likt ett o-summe spel. Varje andel är på 1000kWh och ingen får köpa fler andelar än vad man gör av med per år. Har man för många så måste man sälja
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 01-03-2009, 14:52) *
Det kanske beror på vilket kraftverk man är ansluten till. Detta har gett överskott och det innebär att den elen har sålts till ett pris som är högre än det som medlemmarna "betalat" för sin el. Det har inte varit några stora summor som delats ut mer likt ett o-summe spel. Varje andel är på 1000kWh och ingen får köpa fler andelar än vad man gör av med per år. Har man för många så måste man sälja

Hur gör man då och vad kostar det att köpa in sig i ett vindkraftverk? Jag är också på jakt efter billigare el (det uppvärmda uterummet drar en hel del).
Lady Hamilton
Man kontaktar de vindkraftverk man är intresserad av och som har andelar ute till försäljning. Kostnaden är nog olika från bolag till bolag. Det bolag som jag skall ansluta mig till har som "krav" att man skriver avtal med en speciell el-leverantör, som de i sin tur säljer alla sin överskotts el till. Själva "linan" betalar man till sin ordinarie leverantör
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon