Gossen Ruda
Bara en liten definition på ett rör som jag hittade på ett annat forum. Lite av förklaringen på ett nät: En massa hål hopbundna med ett snöre. biggrin.gif

1. Hela röret skall tillverkas av ett enda långt hål, omgivet av metall eller plast och centrerat omkring kärnan av hålet.
2. Hela röret måste bestå av hål i hela dess längd. Hålet ska dessutom vara lika långt som röret.
3. Inre diametern av röret får inte vara större än yttre diametern, eftersom hålet då blir liggande på utsidan.
4. Hela röret ska innehålla enbart hål, så att vatten eller andra media kan flyta fritt.
5. Långa rör ska märkas "LÅNGA RÖR" i var ände så att man lätt kan se om det är ett långt eller kort rör.
6. Extra långa rör skall märkas "EXTRA LÅNGA RÖR" och även på mitten, så att inspektören slipper gå till någon av ändarna för att se om det är ett kort, långt eller extra långt rör, om han/hon skulle råka komma till mitten av röret.
7. När rörböjar i 30, 45 eller 90 grader beställs, måste det anges om det ska vara vänster- eller högersvängda böjar. Rörgatan riskerar annars att svänga fel vid installationen.
8. På lodräta rör måste flödesriktningen anges. Annars riskerar mediet i röret att krocka eller rinna fel väg.
9. Eventuella gängade rörkopplingar måste vara av vänster- eller högergängad typ, ALDRIG blandat! Om man blandar skruvas ju den ena av när den andra skruvas på.
Berith
Ja jämrars! laugh.gif Så enkelt det blev med en sån förklaring.
Red Top
a0a.gif a0a.gif
Vippan
Oj oj så rörigt det blev a0a.gif
Myosotis
rotfl.gif
Wilmer
giggle.gif Jag har genast kompletterat Karlebo tummenupp.gif
Aqvakul
som lärare ser jag detta som ett (roligt) exempel på att man faktiskt kan bli "överpedagogisk"...
Eva-Helene
Man kan aldrig vara för noga! flirting.gif
Biggan_
rotfl.gif Så rörande riktigt!
Ralf
CITAT (Wilmer @ 19-01-2009, 12:31) *
giggle.gif Jag har genast kompletterat Karlebo tummenupp.gif

Viktigt kapitel du saknat men ej vetat om att du saknat?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon