Full version: Perillablad
Rihane
Är perillablad, bladmynta och Perilla frutescens samma växt?

Med perillablad menar jag den perilla som tex finns i hälsokosten som lindring vid pollenbesvär.
Har själv använt en typ av te där perillablad ingår.

Såg att Impecta hade bladmynta, "Perilla frutescens".
Åsa, mälardalen zon 2


Perilla frutescens är det vetenskapliga namnet på Shiso/perilla/bladmynta (handeln använder många namn, bladmynta ska dock vara det korrekta). Växten används i asien som köks, krydd, medicinalväxt.
Det finns både röda och gröna varianter, den röda används framförallt till prydnad och färgning den man använder till mat och liknande som ska ha den bästa smaken är de olika gröna varianterna.

Runåbergs hade under 2008 en röd sort och 2 gröna sorter, de har inte kommit ut med sin nya frökatalog ännu men troligtvis har de den även iår.
Rihane
Tack. tummenupp.gif

Tolkar det som att det är den som jag är på jakt efter, dom gröna varianterna.

Kan inte skada att använda den måttligt i vår i téer och annat.



Åsa, mälardalen zon 2
japp det är de gröna som ska smaka bäst, jag hade den röda förra året (fick gratisplantor från jobbet) och den var inte så god men man kunde ju ha dekorerat lite i ex. sallader med den men jag hade andra röda salladsväxter som var mycket godare så perillan fick mest stå i grönsakslandet som prydnad.
katah
Då var den röda varianten som jag odlade i somras och torkade i massor i hopp om en spännande krydda ( skulle smaka flera olika samtidigt, curry, koriander eller något åt det hållet) och enligt mig hade den
ingen smak alls !

MEN däremot är den så undebart vacker, så om jag får någon plats i min trädgård ska jag definitivt odla den igen.
Christoffer
Även asiatiska affärer har den röda varianten av Perilla, men vilken är det som används mot allergi? Är det den gröna eller röda, eller är bägge verksamma?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon