Full version: Häck i zon 5
kattomanen
Hej!
...och gott nytt trädgårdsår! Jag har mest läst tidigare i forumet men känner att det är dags att våga sig på en fråga =). Tomten var snäll så jag har fått pengar till en häck, hurra! Men jag får lite ångest vid växtval, det är ju ganska mycket pengar det handlar om.

På ena sidan av huset finns en början till en syrenhäck så den kommer jag att fortsätta med på den sidan. Men sen, vad ska jag välja?? De två övriga sidorna vetter mot öster och söder. Jorden är lerjord och den sida som vetter mot öster och även en bit "runt hörnet" mot söder blir väldigt blöt på våren. Jag har försökt komma till rätta med detta genom att höja upp min tomt en aning, men eftersom det är ett hörn så verkar de 4 tomternas vatten samlas där på våren. Efter sydsidan har jag en pil som jag antar stjäl ganska mycket, vad kan man göra vid den? Grannen har också ett jättestort rönnspireabuskage efter den sidan ca 5 meter. Eftersom min tomt inte är så stor så vill jag ha en häck som kan klippas smal men den får gärna bli ganska hög eftersom husen ligger tätt här. Tomten ligger i zon 5 enligt zonkartan.

Somliga säger att avenbok ska gå här, men jag undrar jag eftersom det är så olika markförhållanden. Har ni några tips på häckväxter som kan uppfylla all dessa villkor så blir jag jättetacksam. Eller andra tips för den delen om vad man kan göra.

Mvh
Kicki i Domsjö
Huggorm
Kanske Sibirisk ärtbuske (Caragana arborescens) eller Häckkaragan som den också heter kan vara något? Den klarar de flesta jordar och trivs utmärkt i zon 5.

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/faba/carag/caraarb.html
ingrids
Häggmispel funkar bra i zon V och går att klippa till en tunn häck. Skulle nog också vara tveksam till avenbok.
Betty
Skulle nog avråda från att plantera häckkaragan, de angrips tyvärr lätt av mjöldagg...
Men Häggmispel däremot är ett utmärkt alternativ, det finns några olika, med lite olika växtsätt, att välja på. Jag har själv en smalhållen drygt två meter hög Amelanchier spicata - häggmispelhäck, en tät, flerstammig och smalvuxen sort med ett upprätt växtsätt. Anspråkslös och snabbväxande. Översållas med vita blommor på våren, ofarliga/ätliga svarta bär som småfåglarna älskar och därtill sprakande höstfärger - vad mer kan man begära! tummenupp.gif
Bilden tagen i slutet av september:
[attachment=29434:Kopia_av...9_24_085.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon